B
Vi skall sälja en släktings hus då detta tillhör ett dödsbo. Givetvis vill ingen av dödsbodelägarna vare sig lura någon köpare eller få något problem på halsen men frågan är hur man då gör…

När jag söker här på siten verkar många av er anse att en friskrivningsklausul skall minska värdet på huset (summor om 100’000 kr har föreslagits som en rimlig summa). Samtidigt kan man som säljare bestämma sig för en dolda fel-försäkring EFTER att handpenningen är lagd (fick jag lära mig av mäklaren som sålde vårt hus för 2 år sedan) och vad jag förstår kan vissa försäkringsbolag vara hyfsat slipade och komma undan med det mesta = det blir typ som en friskrivningsklausul bara det att köparen står med kostnader för att driva ett mål de förlorar.

Så jag behöver hjälp här med vilken väg som är bäst att gå och varför en friskrivningsklausul skulle sänka värdet medans det alltid kan poppa upp en försäkring lite så där oväntat. Vad säger ni?
 
Varför skulle man komma överens om en försäkring efter handpenningen lagts?

Alla såna här "varudeklarerat" - försäkringar handlar ju enbart om att lura i köparen en falsk trygghet så de bjuder mer än de tänkt annars, så den vill man som säljare ha på plats redan innan huset dyker upp på Hemnet....
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
B
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför skulle man komma överens om en försäkring efter handpenningen lagts?

Alla såna här "varudeklarerat" - försäkringar handlar ju enbart om att lura i köparen en falsk trygghet så de bjuder mer än de tänkt annars, så den vill man som säljare ha på plats redan innan huset dyker upp på Hemnet....
Ja det ligger mycket i det du skriver! Man kanske skall locka med en sån…

Jag var lite otydlig i mitt inlägg. Man kan som säljare teckna en sån försäkring efter att handpenningen är lagd (sa de till oss iaf) och då ställer man bara köparen inför fullbordat faktum. Köparen har inte mycket att sätta emot då.
 
En dolda fel-försäkring är inget säljare och köpare kommer överens om, utan det är ett sätt för säljaren att överlåta sitt ekonomiska ansvar för dolda fel på en tredje part – försäkringsbolaget.

Köparens rättigheter förändras alltså inte, men denne får en annan (därtill professionell) motpart vid dolda fel-frågor, vilket förstås kan upplevas jobbigt, då processhot inte går hem på samma sätt då.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En dolda fel-försäkring är inget säljare och köpare kommer överens om, utan det är ett sätt för säljaren att överlåta sitt ekonomiska ansvar för dolda fel på en tredje part – försäkringsbolaget.

Köparens rättigheter förändras alltså inte, men denne får en annan (därtill professionell) motpart vid dolda fel-frågor, vilket förstås kan upplevas jobbigt, då processhot inte går hem på samma sätt då.
Exakt! Så då undrar jag varför en friskrivningsklausul ger folk stora skälvan?!
 
Jag tror för övrigt att vi betalade runt 3.000 för en sådan försäkring i ett liknande fall nyligen. Under en halv procent av köpeskillingen. Det kändes betydligt rimligare än att rodda med friskrivning.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Vi hade friskrivningsklausul sålde svärmors dödsbo slutet 2021 med plus 46% så det stämmer inte alltid att man får mindre för huset. Dessutom var det i stort behov av renovering. Man kan ha tur om man får rätt köpare såklart.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Ja det ligger mycket i det du skriver! Man kanske skall locka med en sån…

Jag var lite otydlig i mitt inlägg. Man kan som säljare teckna en sån försäkring efter att handpenningen är lagd (sa de till oss iaf) och då ställer man bara köparen inför fullbordat faktum. Köparen har inte mycket att sätta emot då.
Det låter ju litegrann som det motarbetar syftet lite då...

Annars beror det väl helt på vad det är för hus, och vad slutsumman kan förväntas bli.. I vissa geografiska områden är försäkringen nästan regel...
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Så då undrar jag varför en friskrivningsklausul ger folk stora skälvan?!
Det är en bra fråga. Grejen är väl att om det uppdagas ett faktiskt dolt fel så står då köparen risken. Med försäkringslösningen har ju egentligen köparen samma skydd som annars, det kan bara vara svårare att göra uppgörelser. Å andra sidan är det ingen dröm att processa mot ett avvecklat dödsbo heller.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en bra fråga. Grejen är väl att om det uppdagas ett faktiskt dolt fel så står då köparen risken. Med försäkringslösningen har ju egentligen köparen samma skydd som annars, det kan bara vara svårare att göra uppgörelser. Å andra sidan är det ingen dröm att processa mot ett avvecklat dödsbo heller.
Nej så är det ju. Jag känner mest att människor idag är hyfsat söndercurlade och vill skylla allt på dolda fel så för att slippa få en kränkt rättshaverist på halsen vore en friskrivningsklausul det smidigaste. Lite tack och adjö liksom.
 
Säg inte det. En illa skriven klausul kan bestridas. Jag tror på försäkringslösningen. Den gör också att du som säljare slipper problemen samtidigt som den inte signalerar osäkerhet.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Säg inte det. En illa skriven klausul kan bestridas. Jag tror på försäkringslösningen. Den gör också att du som säljare slipper problemen samtidigt som den inte signalerar osäkerhet.
Pust! Jag tackar för varningen. Det är inte enkelt det här…
 
Håller med inlägg 11 ovan. Det är en klok lösning att göra en besiktning genom ett besiktningsbolag som kombinerar detta med en försäkring. Sedan skriver man också i informationen att det är ett dödsbo som säljaren saknar kännedom om och att man därför valt att göra en besiktning. Om det blir problem så tar försäkringsbolaget över ansvaret för processen i så fall. En friskrivning är svår att formulera och det kan bli konflikter om exakt betydelse.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Man ska inte glömma att försäkringen inte täcker allt, t.ex. el, VVS och garage, brukar vara undantagna, så om det upptäcks dolda fel på de delarna träder försäkringen inte in utan det hamnar hos säljaren ändå.

Det finns friskrivningsklausuler som har blivit godkända i domstol under åren som gått så mäklarna vet hur de ska formuleras.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Friskrivningsklausul är rätt vanligt när dödsbo säljer. Ett skäl är att OM köparen hittar ett dolt fel, så kan köparen välja att kräva ersättning från EN av dödsbodelägarna, den som verkar lättast att få pengar av. Sedan får den arvingen försöka få övriga att betala sin del.

Köper du en doldafelsförsäkring så är den inte heltäckande. Oftast så gäller försäkringen inte för dolda fel i VVS systemet, eller elinstallationen. Inte heller för fel på tomten (typ nedgrävda gifttunnor) Men som säljare kan ni bli ansvariga iallafall.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.