Vill gärna informera om att jag köper el med timspotpris-avtal och använder tjänsten https://elonoff.se/ för att styra laddningen av min elbil.
Laddningen sker på ett smart sätt m.a.p. aktuellt timspotpris och därmed till låg elkostnad.
https://elonoff.se/ kan även används för att styra en värmepump/elpanna och då nattsänker man värmepumpen/elpannan under max en timma i taget, då timspotpriset är högt, för att inte värmekomforten ska försämras.
Man kan konstatera att man spar ingen elenergi med denna styrning, utan man köper elen billigare då timspotpriset är lågt.
 
Det här känns som reklam.
Tjänsten som sådan är en vettig ide, men inte alls tillräckligt bra implementerad. Att styra mot fasta tider och priser kan bli rent kontraproduktivt. Man vill ju kapa topparna oavsett hur höga de är. Nu riskerar man att flytta konsumtion från dyr till svindyr tid. Dessutom är GSM på väg att fasas ut.
 
"Daniel 109", jag tror att du inte har förstått hur elonoff.se fungerar!

Innan jag skaffade en GSM-switch och abonnerade på tjänsten fick jag ett gratis prova-på-abonnemang och kunde testa tjänstens all styrmöjligheter mot min mobiltelefon.
elonoff.se styr absolut inte mot fasta tider och priser!
Man kan ställa in mellan vilka tider man vill använda GSM-switchen t.ex. kl.03 och 22 men oftast vill man ju använda hela dygnet (kl.0 - 24).
För att nattsänka t.ex. en värmepump, då timspotpriset är som högst (och detta varierar ju kraftigt dygn för dygn), välj i så fall "då timspotpriset är högre än" = 0. Betyder att man styr mot det beräknade medianvärdet under aktuellt dygn och detta värde ändras varje dygn.
Och till detta lägger man till antal timmar som värmepumpen nattsänker säg 6 timmar.
Du får 6 st nattsänkningar då timspotpriset är som högst under dygnet men maximalt en timma åt gången.
Fungerar perfekt! (Kan kontrolleras enkelt mot Göteborg Energis och Vattenfalls hemsidors timspotpris.)

När man laddar en elbil kan man ställa in elonoff.se för att styra mot det lägsta timspotpriset.

GSM-nätet finns i 2G, 3G, 4G och 5G -teknik. Först kommer 3G att fasas ut och 2G-nätet kommer troligen att fasas ut i slutet på 2025.
Men man kan skaffa en GSM-switch som använder 4G och här finns inga planer på nerstängning.
 
Då var det något bättre än jag tolkade det som. Jag tror fortfarande att du har ekonomiskt intresse i verksamheten.

GSM är per definition 2G. Det kommer snart att fasas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.