44 847 läst · 480 svar
45k läst
480 svar
Förslag till nytt reseavdrag
Problemet med att koppla avdraget till verkliga kostnader är att du tar bort stora delar av incitamenten att pendla miljövänligare. Dessutom minskar det fusk och administration.
Det är ju galet i så fall, skarpa gränser i avdragen bör undvikas. Hade det varit ett utbetalt bidrag kan man ju tänka sig att stryka småbelopp, men för bidrag genom avdrag kunde ju den med 3,1 mil få dra av för 1 km om man nu över huvud taget ska ha reseavdrag.Johanox1 skrev:Vet nån hur regeringen räknat på sina exempel? Tex ska Härnösand till Sundsvall ge 11800kr. Det skulle innebära att det är 11800/210/8=7 mil mellan de städerna. När jag tittar på maps är det drygt 5 mil.
Detta måste också innebära att det är hela längden man gör avdrag för. Man drar inte bort minimiavståndet. Så har man i storstadsregion 2,9mil så får man 0kr och om man har 3 mil så får man ca 5000kr.
Nja, du får fortfarande betala en del av kostnaden (olika beroende på skatt), så det finns en vinst att göra. Fusk och administration blir kanske en aning mindre, men med tanke på de orimliga effekter lösningen för i andra dimensioner så är det svårt att motivera förslaget med detta.D Daniel 109 skrev:
Visst du pendlar miljövänligare, men det nya förslaget driver ju onödig pendling och längre pendling också då man kan få hela resan betald. En resa som inte skulle ha skett annars är ju oftast ännu värre än en resa som inte görs på det mest miljövänliga sättet.
Även om du får lite för att pendla så blir det extremt dålig timlön. Jag tror inte att det driver upp pendlingen.
Att skrota avdraget är en bra idé. Pendling ska inte uppmuntras. Att pendla en längre stäcka (30+min) är dåligt för den mentala och fysiska hälsan och ett riktigt sänke för livskvalitén.T Taxture skrev:
Äntligen känner jag mig som en "riktig" arbetare. Jag har inte gjort avdrag för resor till jobbet på säkert 30 år men nu inser jag att jag har 32 km till jobbet i Malmö och kommer nästan få månadskortet betalt...
Det ska väl mätas på exakt samma sätt som idag?harry73 skrev:
Visst, skillnaden är att det idag inte spelar en stor roll om avståndet har ett fel på några procent.useless skrev:
Nu introduceras man en tröskel på 3 mil (för min del). Min pendlingssträcka är också ungefär 3 mil. Så mätnoggrannheten kan göra skillnaden mellan att få avdraget och att inte få avdraget.
Då borde det ju inte vara några problem med dagens system heller? Man får ju inte avdrag för bil om det finns kollektivtrafik i dagens system. Detta förslag gör ju att man får avdrag ändå...D Daniel 109 skrev:
I det nuvarande systemet finns samma tröskel, fast vid 5 km, så rent tekniskt är det inga skillnader alls. Samma avrundningsproblem, samma möjligheter till fusk, etc.harry73 skrev:
Problemet med dagens system är att kostanden för kollektivtrafikresorna sällan når upp i grundavdraget på 11 000:-. Det gör att många ( t ex jag) som får 0 eller väldigt lite idag kommer att få mycket mer.pacman42 skrev:
Dock kommer ju inte det att påverka hur jag reser till jobbet eller hur ofta...
Jag är beviljad avdrag för att det inte finns kollektivtrafik nära. Men det är ändå inom rimligt cykelavstånd, annars skulle jag kunna ställa bilen vid hållplatsen (om det nu funkat i andra änden av linjen) sådana lösningar är inte alls attraktiva med nuvarande lösning. Samma sak med samåkning. Besparingen med att samåka äts upp när man blir av med avdraget.pacman42 skrev:
Så det finns definitivt fördelar med en fast summa oberoende av färdsätt.
Jag tror att det bara är att vänja sig vid att ändringar av sånt här kommer att vägas mot miljöfördelar och de som förväntar sig att få bidrag/avdrag/x-drag för sånt som krockar med våra miljöambitioner, kommer nog att bli besvikna.D Daniel 109 skrev:Jag är beviljad avdrag för att det inte finns kollektivtrafik nära. Men det är ändå inom rimligt cykelavstånd, annars skulle jag kunna ställa bilen vid hållplatsen (om det nu funkat i andra änden av linjen) sådana lösningar är inte alls attraktiva med nuvarande lösning. Samma sak med samåkning. Besparingen med att samåka äts upp när man blir av med avdraget.
Så det finns definitivt fördelar med en fast summa oberoende av färdsätt.
Nej, det är inte samma tröskel eftersom man bara får avdrag för beloppet som överstiger 11000 kr. Med 5km till jobbet hamnar man inte över tröskelvärdetuseless skrev:
Nej, men avrundningsfelet och frågan om avståndet ska baseras på nån kartjänst, GSP eller bilens trippmätare är desamma med dagens avdrag.harry73 skrev: