Hej. Vi har letat efter ett flexibelt matrumsbord modell större.

Vi har ett superellipsbord från Fritz Hansen (120x180), men två stolar i bredd (Arpers Catifa 46) är tyvärr för breda att passa mellan bordsbenen på ena långsidan. Det måste vara över 105 cm mellan bordsbenen.

Vi preliminärbeställde ett nytt Bruno Mathssonbord (superellips, vit laminat med svartbetsad kant) men även detta visade sej för litet - om man inte går upp på ett 200x120-bord - och då får man två stödben mitt under bordet om man ska ha iläggsskivor. Det är stödbenen vi stör oss lite på...vi tror att det känns plottrigt med 6 st ben under bordet.

..så, kravlistan är:
Stramt, vitt bord.
ca 2x1 meter i grundutförande
iläggsskivor/klaffar så det blir ca 3 meter långt.

Vi hittade även bord från kristalia:
Kristalia - tables - Sushi vetro

Har du några andra förslag?

Edit:
Här finns lite bilder på vårt ganska tomma vardagsrum. Grand-Prix-stolarna fick tyvärr ge plats för 6 st nya Catifa-46or.
Status på bottenvåningen

Edit:
Här är en bild på de nya stolarna:
2_200484126781.jpg
 
Hej!
Ett av de finaste borden jag vet är från materia.se.
Se produkter/bord/ava
Bordet ava designat av Märta Friman är stramt, vitt och fiffigt. Byggbart, kombinerbart och fin till de stolarna du visade på bild.
Exakta mått har jag inte, och ser inte på deras hemsida, i brådrasket, men ring dem och kolla, och se huruvida det går att beställa.
Detta är möbler för offentlig miljö, men de borde ha köpkanal för hem också.
 
Kanonkul bord - frågan är bara - kan det byggas ut? Jag får utforska. Det fanns ritningar i dwg-format, så det blir till att ladda ner någon programvara...
 
Hej igen!
Man kanske kan tänka sig att ha ett stort och ett litet som man kan ha
som ett avställningsbord någon annanstans och hämta när man behöver?
Det finns en blid på den kombinationen där.
 
Eftersom vi även behöver ett bord till köket så ligger nu Ava som god kandidat dit i "värsta fall". Jag har verkligen snöat in på att ha ett flexibelt bord med ilägg/utdrag till vardagsrummet/matrummet. Det är så många bord som strukits på vägen när de inte levt upp till det grundkravet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.