Då husplanerna inte är långt ifrån att realiseras efter år av sökande efter den rätta tomten så har ju marknaden och omvärlden gjort det omständigt för oss med husdrömmar.

Min plan har länge varit att beställa ett prefabhus och då är valet fallet på Villa Varm då deras lösning passar den plan jag och min sambo har. Dock så är det ungefär ett års väntetid på ett hus och med tanke på att vi har några veckor kvar innan tomten är i vår ägo så räknar jag lite försiktigt ut att huset sannolikt inte anländer förrän till nästa höst och inflytt sannolikt till sommaren efter det, alltså 2024.

Det fina med att det redan gått flera år pga sökandet efter en tomt så har diverse lösningar florerat i hur projektet ska gå till. Lösvirke har funnits som ett alternativb, det har bara inte varit lika framstående då prefab är relativt praktiskt ur tidssynpunkt och uppförande.

Hur som helst, nu har jag räknat på att bygga garaget i lösvirke istället för att beställa i byggsats och insett att jag lika väl kan bygga det så efter att huset är färdigställt. Då det nu återigen verkar vara flera år innan vi kan flytta in i huset vi ämnar bygga så har tanken på lösvirke åter flutit upp till ytan.

vad som tilltalar från Villa Varm är dels deras välisolerade hus men också deras upplägg. De levererar ett hus, bygger ihop det med sina montörer och lämnar takläggning med pannor och invändigt arbete till köparen. Kök och badrum köps in i efterhand utifrån egna preferenser. Precis så vi vill ha det.

Dock, med tanke på väntetider, om vi endast ser till det praktiska; Är jag dum i huvudet som tänker tanken eller missar något om jag istället tänker att jag, likt garaget, köper in allt material som behövs för att uppföra ett vädertätt hus och anlitar två snickare att uppföra det i lösvirke med hjälp av mig själv och någon mer i familjen som hantlangare? Nu är snickare sannolikt så fullbelagda att det kommer ta lika lång tid som att beställa ett prefab. Dock är jag en ihärdig jävel så något sätt löser jag även det tänker jag.

Rent spontant, är tanken något att spinna vidare på eller bör jag bara fortsätta i banorna av prefabalternativet? Då jag redan planerar att göra så mycket själv och har i princip vartenda steg i processen planerat, lägger jag snubbeltråd på mig själv genom att byta taktik till lösvirke? Min sambos största oro är att vi inte hittar snickare som kan göra ett tillräckligt bra arbete som motsvarar det som Villa Varm levererar. En oro jag såklart delar, men i övrigt?

Vad säger ni med erfarenhet?
 
Jag tycker ju att stomresningen är det roligaste momentet på ett husbygge, så tanken på att inte få göra det själv känns främmande för mig.
Med andra ord så tycker jag absolut att du ska forska vidare kring lösvirke i (delvis) egen regi.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag tycker ju att stomresningen är det roligaste momentet på ett husbygge, så tanken på att inte få göra det själv känns främmande för mig.
Med andra ord så tycker jag absolut att du ska forska vidare kring lösvirke i (delvis) egen regi.
jag tycker också att det skulle vara mäkta roligt att vara med om sagda moment men min sambo är som sagt lite orolig över tidsåtgången och utfallet.

Själv är jag inte främmande för utmaningen då jag föredrar att göra saker i egen regi så mycket jag kan. När jag klurar på det känns det heller inte övermäktigt då det är tänkt att huset ska vara ett enplanshus med inspiration från Domherren(Fiskarhedenvillan), Löjtnantshjärta(Anebyhus), Norrgården(Landsbrovillan).

Jag önskar dock rejält med isolering så att det närmar sig ett passivhus likt det som Villa Varm erbjuder(340mm isolering).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.