Det går inte att konfigurera min laddboxen!

Det går inte att konfigurera den nyinköpta laddboxen. Den är installerad av en behörig (allmän behörighet) elektriker i familjen. Tibber/easee support svara via mail att de behöver bilder på delar i anläggningen (norska uttryck fanns i mailet till mig)...prata i telefon gör tydligen inte den moderna människan/balla företag längre. Snacka om grund för att den vanlige konsumenten kan anses vara blåst!
" Vi kan ikke ringe på dette da vi trenger bilder som dokumentasjon. Evt må du snakke med elektriker som monterte dette og be de fullføre konfigurasjonen.
Sendt over bilde av;
Sikring elbillader
Hovedsikring
Kursoversikt

Efter den korrekta monteringen enligt svenska elbestämmelser och anslutning så försökte vi koppla upp boxen mot nätet enligt de steg för steg anvisningar som finns i manualen. Men det fungerade inte då anläggningen ska verifieras av företaget. Och de släpper inte in någon som inte har svurit trohet mot Tibber och Co. Så nu får jag fortsätta tanka bilen med 230 V och titta på den oanvändbara blinkande lådan bredvid på väggen för 8000 spänn. Kursoversikt!? Jag har inget kursutbud och driver inte utbildningsverksamhet. Är svensk pensionär och fattar inte norska termer. Önskade få ordet kursutbud översatt men hänvisas till elektriker för översättning. Önskar också att jag inte hade varit så dum med att välja laddbox från Norge utan köpt en från Ctek istället. Som kunde kopplats in direkt i 400 V uttaget bredvid 230.
 
Kurs betyder säkring på norska och kursoversikt är alltså gruppförteckning.
 
Jag fattar inte problemet. Vad är det för laddare?
 
zarkov zarkov skrev:
Kurs betyder säkring på norska och kursoversikt är alltså gruppförteckning.

Bra:) Tack för hjälpen! Konstigt att norrmännen i easee kundtjänst försöker använda g translate för det ordet..
 
Utan att veta så tror jag det är en Easee laddare.
Kostar ca 6500:- monterat och klart efter grönt avdrag.
 
J Jan_G skrev:
Utan att veta så tror jag det är en Easee laddare.
Kostar ca 6500:- monterat och klart efter grönt avdrag.

Ja och nej... kostar betydligt mer om du bor på landet långt från stan med hus som inte är belägna i villasamhället. S.k. landsbygd. Och om du anlitar elektriker som inte håller Tibber i handen hela processen. Då blir du utan avdragsrätt. Rättvisa för landsbygdsbor är bortglömt i vanlig ordning.
 
Vad har tibber med avdraget att göra?
 
Köper man inte laddaren av en elfirma blir det tyvärr så (med bidragen alltså). Att Tibber skulle bry sig låter mer osannolikt.

Jag har för övrigt en Ctek-laddare för ikoppling i trefasuttag och den är inte särskilt användarvänlig, så får du bara igång Easee-laddaren är den nog ett bättre val för en fast installation.
 
B Bm55 skrev:
Bra:) Tack för hjälpen! Konstigt att norrmännen i easee kundtjänst försöker använda g translate för det ordet..
Förstår inte vad problemet med Easee är då du ska ha en kod som installatören ska ha satt på baksidan av instruktionsboken. Den koden ska man använda
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.