Hej! Jag har precis monterat ett yale doorman l3 dörrlås men missade att montera pinnen till handtaget på ena sida så behöver lossa handtaget på yttersidan men fattar inte hur. Hittar inga instruktioner någon stans. Någon som har koll?
 
Kanske denna video kan vara till hjälp där han byter pinne?

 
Wilma Johansson Wilma Johansson skrev:
Hej! Jag har precis monterat ett yale doorman l3 dörrlås men missade att montera pinnen till handtaget på ena sida så behöver lossa handtaget på yttersidan men fattar inte hur. Hittar inga instruktioner någon stans. Någon som har koll?
Wilma Johansson Wilma Johansson skrev:
Hej! Jag har precis monterat ett yale doorman l3 dörrlås men missade att montera pinnen till handtaget på ena sida så behöver lossa handtaget på yttersidan men fattar inte hur. Hittar inga instruktioner någon stans. Någon som har koll?
Hej, Hittade du någon lösning. Behöver själv ta loss handtaget då fjädern ramlade ut vid montage. Nu efter en del användning fungerar inte hakregeln med yttre handtaget vilket gör att man inte kan öppna dörren utifrån. Har skickat fråga till Yale men det lär väll ta någon dag då det är helg.
Tacksam för hjälp!
 
Skruva ner den sida som är aktuell och ta bort c-clipset sen släpper handtaget
 
7 72woodpecker skrev:
Hej, Hittade du någon lösning. Behöver själv ta loss handtaget då fjädern ramlade ut vid montage. Nu efter en del användning fungerar inte hakregeln med yttre handtaget vilket gör att man inte kan öppna dörren utifrån. Har skickat fråga till Yale men det lär väll ta någon dag då det är helg.
Tacksam för hjälp!
hej! Jag vet inte riktigt hur det gjordes då jag var iväg när min pappa fixade det men tror att han var tvungen att montera ned hela alltet och börja om lite osäker.

7 72woodpecker skrev:
Hej, Hittade du någon lösning. Behöver själv ta loss handtaget då fjädern ramlade ut vid montage. Nu efter en del användning fungerar inte hakregeln med yttre handtaget vilket gör att man inte kan öppna dörren utifrån. Har skickat fråga till Yale men det lär väll ta någon dag då det är helg.
Tacksam för hjälp!
 
Tack för hjälpen! Fick snabbt svar från Yale en lördag kväll, se nedan.

Om den lille fjæren ikke er satt inn, så vil ikke firkantpinnen nå frem til låshuset og kunne betjene håndtaket.

Skru da opp de to nederste skruene på låsen, og to tilsvarende skruer under batteriene.
Deretter kan du løfte av håndtaket. (pass på kablene)
Du kan da dra ut firkantpinnen fra håndtaket, og sette inn fjæren.
Er den vanskelig å dra ut, så¨"kakk" litt på pinnen eller bruk en tang til å dra den ut.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
kulle
Gjorde en google översättning på ovanstående text :D

" Om den lilla fjädern inte sätts in kommer den fyrkantiga stiftet inte att nå låshuset och kunna manövrera handtaget.

Skruva sedan loss de två nedre skruvarna på låset, och två motsvarande skruvar under batterierna.
Sedan kan du lyfta av handtaget. (se upp för kablarna)
Du kan sedan dra ut den fyrkantiga tappen ur handtaget och sätta in fjädern.
Om det är svårt att dra ut så "bajsa" lite på pinnen eller använd en tång för att dra ut den. "
 
  • Haha
blob och 2 till
  • Laddar…
Samma problem här.

Hur lossar jag handtag - har monterat utan pinne på UTSIDAN.

Tittat slaviskt på YouTube-videon och dragit mig in i det sista för att montera handtagen för jag misstänker att de är omöjliga att dra loss.

Sedan när jag utvärderat en lång stund vilken fyrkantspinne jag skulle ha så slog jag dit handtaget på insidan. När jag tryckte play igen lyssnade jag bara "gör nu samma procedur på andra sidan" och jag tolkade det som att jag skulle slå dit handtaget.

Tänkte rent av att - skall det inte vara någon pinne här, men det är väl elektroniskt...

Så.. Nu är ett handtag monterat utan pinne på utsidan där det inte går skruva loss något.

Yale's support är stängd för dagen.

Någon som har en chans att hjälpa mig? Efter 3h systematiskt lugnt arbete skulle det ändå bli fel på absolut sista delmomentet. 😟
 
Svarar mig själv eftersom jag lyckades reda ut det, så hjälper det förhoppningsvis någon.

Man lossar först insidans lås-kropp med de 4 skruven. Då får man loss den med handtaget i, och man kommer åt att släppa handtaget ur huset relativt lätt med låsringstång.

För utsidan måste man lossa hela ute-delen.

Man får sen lossa alla 8 stjärn-skruv som håller hela den stora täckbrickan på plats.

De två i den förhöjda delen håller fast 2 brickor som tjänar som dragavlastning och behöver oxå lossas.

De 2 nedersta skruven var märkta med färg på min som en indexerings-märkning. Förstod inte syftet till detta.

När brickan är loss kommer man åt en lite speciell spår-ring som kan lossas så handtaget kommer ut.

Jag tog det säkra före det osäkra och indexerade den runda aluminium-navet som handtaget sitter fast i på samma håll som innan, men jag vet inte om detta spelar någon roll. Det går teoretiskt ett snurra fritt på just innan handtaget monteras, så förmodligen spelar det ingen roll.

Därefter ihop med alltsammans igen, och denna gång monterads handtaget med pinnen på plats. 😅
 
  • Ett dörrhandtag med flera skruvar och kablar lossat och ligger på två knän. En annan person syns suddigt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en del av ett elektroniskt dörrlåshus med synliga kretskort och kablar, demonterad från dörrens insida för reparation eller byte av handtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8198.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.