Vet inte om jag är i rätt forum, men jag gör ett försök.
Igår skulle jag börja gräva 2 stycken hål för grindstolpar. Har 2 st ekstolpar som jag skulle gräva ner till ett djup av 700 mm sen fylla upp med 100 mm makadam. På så sätt har jag 1/3 av stolpens hela längd under mark. Första hålet gick lätt att gräva, men när jag satte spaden i marken för det andra hålet så stöter jag på en stor sten, kan vara ett berg, men högst osanolikt. Kan inte ta bort stenen då den fortsätter under asfalten. Har bara lyckats gräva ner 200mm. Ser kanten på stenen på ena sidan, så jag skulle kunna gräva där och flytta stolpen en bit, men det tar mig emot.

Finns det något annat sätt man kan förankra den på?
Stolpen är 175x175, och ska vara 1200 över mark.

Tacksam för snabba svar!

Mvh J
 
Tja, man kan ju ha turen med sig att stenen inte är så tjock så att man kan med en Hilti eller liknande få bort den kant som är i vägen. Har man otur så måste man ju borra sig igenom 500mm sten och det är väl inte så kul...

Det går ju att gjuta en plint med plattjärn i som man skruvar fast stolpen i, fast 200mm djup känns lite lite även där. Sedan beror det ju på vad det är för påfrestningar på stolpen, ska den bära upp en stor bred grind eller endast vara en staketstolpe t.ex. Det blir ju olika stora påfrestningar beroende på vad den ska bära.

/Kalle
 
Hyr dig en rejäl Hilti och testa med att försöka borra/bila bort så mycket du bara kan. Sen kanske du kan borra dit ett par fästpunkter i stenen kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.