Grannen har ett getingbo i sitt garaget som ligger ca 10 meter från vår framsida. Vi kan inte ha några fönster öppna på framsidan utan att få in en massa getingar. Barnen vågar inte heller vara på framsidan och leka. Grannen står varje kväll med dammsugaren och "suger" getingar, utan märkbart resultat :(

Hur får vi bort detta getingbo när det enda grannen vill är att använda dammmsugaren?
 
Rent spontant så känner man väl att du borde trä en plast påse över boet och lägga det i en väl intejpad kartong och ställa utanför din grannes dörr...
Som en liten överaskning.... :D

Men om vi ska vara lite allvarliga, kontakta din kommun, borde finnas några regler ang detta. Använd barnen som argument, och ljug till medat t dom är allergiska.
När du vet vilka regler som gäller, så är väl nästa steg att prata med din granne.

Men kolla först regelverket, brukar göra susen, om man poängterar att enligt kommunen, dom och dom reglerna, så MÅSTE du...

Lycka till
 
Dammsuga bort getingar låter ju lika knäppt som vår förra grannes "åtgärder" mot deras konstant fulla och illaluktande soptunnor fulla med svärmande flugor vid vår infart...hon stod med en flugsmälla och försökte jaga bort dem.

Kan du inte tala om för dem att du skulle vilja ta ner boet och att du kan göra det själv? Dom måste ju tycka att det är otrevligt själv om de nu försöker på sitt (underliga) sätt.
 
Fråga grannen om han kan kolla med sitt försäkringsbolag.
Jag ringde mitt försäkringsbolag förra sommaren då jag hade problem med ett bålgetingsbo i ett äppelträd. Och för mig var det gratis att ta ut anitsimex att ta bort boet.

Bålgetingsboet var över en halv meter långt och jag hade ingen lust att ta bort det själv. (den gråa fyrkanten ovan boet är en fågelholk som var cirka 3 dm högt)
 
  • HPIM1093_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Matarese, vad har du för försäkringsbolag?
Jag har själv problem med getingbo, dock på vinden (en liten låg vind) där dom byggt i ena hörnet vid takfoten, för att komma åt måste man alltså ligga raklång o sen skotta fram i sågspånet, vilket enligt mig är ett självmordsförsök :)
Har dock inte ens tänkt på att en försäkring kanske kan täcka sådant.
 
Amarace skrev:
Matarese, vad har du för försäkringsbolag?
Jag har Länsförsäkringar.
 
Jag har inte riktigt förstått annakanins problem. Vägrar grannen att ta bort getingboet (typ tycker de är fina)?

Eller är det bara att han själv inte vill ta i med hårdhanskarna mot getingarna?

Det låter ju som att ni har värre problem av dom än grannen. Det är väl batra att erbjuda att ni tar bort getingarna, kör med stor plastpåse. Se till att ni har tjocka kläder och kanske någon form av ansiktsskydd.

Annars har jag med god framgång skarapat bort ett bo med spade, sprungit nytt personligt sprinter rekord direkt efter. Efter någon timma hade de lugnat sig tillräckligt för att man kunde gå fram och smacka sönder det nedtrillade boet med spaden en sista gång, ny sprint. Dagen därpå fanns det inga getingar i omgivningen längre.
 
Grannen anser att dammsugaren är en förträfflig metod att ta bort getingar med. Boet sitter inne i hans garage som jag inte har tillgång till och detta garage ligger närmare vårt hus än hans. Jag har alltså problem med både grannen och grannens getingar :(
 
Jag gjorde occkså ett försök att ta bort ett getingbo genom att dammsuga upp getingarna. Boet satt inne i en krypvind, så det kändes inte som läge att hasa sig in där och försöka riva ner det. Dock märkte jag efter ett tag att det inte hände så mycket. Trots att jag dammsugit upp massa getingar minskade de inte. Jag kollade i en naturlära och där stod att ett getingsamhälle kan bestå av upp till 20.000 individer. Då kändes dammsugaren lite väl maktlös.
 
AnnaKanin skrev:
Grannen anser att dammsugaren är en förträfflig metod att ta bort getingar med. Boet sitter inne i hans garage som jag inte har tillgång till och detta garage ligger närmare vårt hus än hans. Jag har alltså problem med både grannen och grannens getingar :(
Ge grannen en RADAR i present :)
gaia
 
Amarace skrev:
Matarese, vad har du för försäkringsbolag?
Jag har själv problem med getingbo, dock på vinden (en liten låg vind) där dom byggt i ena hörnet vid takfoten, för att komma åt måste man alltså ligga raklång o sen skotta fram i sågspånet, vilket enligt mig är ett självmordsförsök :)
Har dock inte ens tänkt på att en försäkring kanske kan täcka sådant.
Om inte försäkringen täcker så kan du köpa ett par burkar radar, tejpa fast munstycket så att det sprayar hela tiden och släng in 1-2 burkar på vinden. Vänta några timmar (jag väntade 5 timmar). Slängde sedan in en burk till på samma sätt. Bodde hos svärmor och svärfar i 2 dagar (ifall det skulle tränga in radar i huset också). Efter det fanns det inga getingar kvar.
 
En granne skall enlgit jordabalken ta skälig hänsyn till er som grannar. I det så bör det ligga ett åtagande att ta bort boet helt genom adekvata åtgärder, förslagsvis via anticimex.
 
Tjocka handskar, mössa och halsduk för ansiktet och bra fart i benen så fungerar det utmärkt att spruta Radar i boet tar nån timme sen har de lämnat det och då är det bara att slå ner med spade el. dyl.
 
Filip Rydin skrev:
En granne skall enlgit jordabalken ta skälig hänsyn till er som grannar. I det så bör det ligga ett åtagande att ta bort boet helt genom adekvata åtgärder, förslagsvis via anticimex.
Helt korrekt enl 3kap 1§, men jag vill påstå att man inte kan använda denna tolkning i detta fallet.

För ett par år sedan var det ett fall uppe i hovrätten som gällde lösspringande katter, dvs om man kunde stoppa att grannens katt sprang in och kissade på någon annans tomt. Detta dömdes utav hovrätten vara en naturlig del i samhället.

Jag misstänker att detta kommer att hamna under samma tolkning. Dvs Getingar är en naturlig del i samhället och alla människor kan inte springa runt och jaga getingar stup i kvarten bara för att de flyger över till grannen.

Men absolut borde grannen ta bort detta för grannsämjan, hade varit intressant att se ett sådant här fall prövas rättsligt.
 
Jag tycker inte att det låter som att du varit tydlig mot din granne? Det verkar ju som att även din granne även VILL få bort getingarna.

Du får därför nu ursäkta mig lite, för syftet är inte att vara elak men det låter som du är rätt så mesig i just denna fråga. Har du verkligen gjort klart, rakt och tydligt, för din granne vilka konsekvenser detta ger dig och din familj utan några krusiduller eller "njaa nämen inte ska väll jag.. . eller det är kanske inte så farligt ändå nu när du säger det"-glidnignar etc.

Underskatta inte effetekn av ett helt vanligt samtal.

- Du, min dotter höll på att bli stucken igår så vad ska vi göra åt det där getingboet?
-Öööh, då ska jag ska ta fram damsugaren igen?
-Kan du ta bort hela getingboet med den?
-Nää, men några getingar.
-Kommer det inte nya då?
-Öööh tänkte inte på det
-Om det nu inte fungerar, vad gör vi då?

Visst är det hans garage men om du är den som är drabbad så tycker jag att det även är du som måste ta initiativet till att lösa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.