Status
Tråden går ej att kommentera.
Maskintok skrev:
Nä det är pga mp och s.
Att Putin är en bidragande orsak på marknaden är en sak, men det är och var inte Putin som införde sanktioner.

ordning och korrekt ska det vara.
väst får ta sitt ansvar för det är pga detta och MP samt S lekstuga som gett oss höga bränslepriser, samt energipriser...
Ska man titta på det så står regeringen för upp till 20 kr. (ta bort produktionskostnaden)
Sen stod kriget för allt mellan 3-8 kr, de har ju inte stannat av nånstans ännu.
Tankade nyårsafton för under 20.

En av de bidragande till hetsen om att inte köra bil mer spydde tydligen ut sin konstiga logik på folk. Men han är ju inte politiker längre utan jobbar med annat.
 
A
R Rkarlsson skrev:
Ska man titta på det så står regeringen för upp till 20 kr. (ta bort produktionskostnaden)
Sen stod kriget för allt mellan 3-8 kr, de har ju inte stannat av nånstans ännu.
Tankade nyårsafton för under 20.

En av de bidragande till hetsen om att inte köra bil mer spydde tydligen ut sin konstiga logik på folk. Men han är ju inte politiker längre utan jobbar med annat.
Man måste ju kolla in hur allt blivit påverkat.
Och det är inte konflikten som står för den största andelen dumheter.

Dock är konflikten en idioti men också en bidragande orsak..

Varför kallas det inte för Romson pris eller bylund pris?
 
Maskintok skrev:
Man måste ju kolla in hur allt blivit påverkat.
Och det är inte konflikten som står för den största andelen dumheter.

Dock är konflikten en idioti men också en bidragande orsak..

Varför kallas det inte för Romson pris eller bylund pris?
Vi kallar det för Sverigepris =) Där vi har människor som trycker ut varenda krona ur hushållen de kan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Vi kallar det för Sverigepris =) Där vi har människor som trycker ut varenda krona ur hushållen de kan.
Den kör vi på;):cool:(y)
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
M
Samtidigt som jag lider med alla som inte har råd att tanka bilen eller tvingas använda en större del av sin inkomst till detta tråkiga. Så betalar jag själv, utan att tveka, 50 spänn för soppan, om sanktionerna utesluter Rysk olja. Jag bryr mig inte ett skit om resonemanget att USA jublar över en nedstängd Nordstream2 och att EU måste vända sig till dem för affärer istället.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
A
nu är det inte bara enskilda som drabbas..
utan alla våra bönder..
Va smart..
speciellt när EU trädan skall bort..
Så alla måste köra...
 
M
Bönderna tror jag löser detta precis som alla andra, med prishöjningar, vilket jag godtar utan knorr då jag vet anledningen.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
C
M Markarbetaren skrev:
Bönderna tror jag löser detta precis som alla andra, med prishöjningar
Vi får väl se - bönderna har inte jättemycket att säga till om vad gäller priserna, annat än att man naturligtvis kan vägra att sälja under ett visst pris. Priserna styrs mer av tillgång och efterfrågan än produktionskostnad.
 
M Markarbetaren skrev:
Bönderna tror jag löser detta precis som alla andra, med prishöjningar, vilket jag godtar utan knorr då jag vet anledningen.
Problemet är att många säger så, men färre agerar så. Är det internationella prishöjningar som skapar problemen är det ju en sak, men exempelvis dieselpriserna är ju främst ett svenskt problem med krav på överiblandning av HVO.

Så snack om Putinpriser i all ära, det är inte det som är problemet, utan att regeringen offrar böndernas konkurrenskraft relativt andra länder med sin politik.

Nu kan man förstås tycka att det är skit sak samma om maten är svensk, dansk eller polsk, men då borde man tvingas stå för den politiken, inte komma undan med plakatpolitik.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nu är det inte bara enskilda som drabbas..
utan alla våra bönder..
Va smart..
speciellt när EU trädan skall bort..
Så alla måste köra...
Bönderna kommer nog att gynnas så småningom, kan inte Ukraina odla den här säsongen så kommer priserna på jordbruksprodukter skjuta i höjden.
 
A
R Riverground skrev:
Bönderna kommer nog att gynnas så småningom, kan inte Ukraina odla den här säsongen så kommer priserna på jordbruksprodukter skjuta i höjden.
Ukraina och Ryssland står för stora delar av vårt vete..
Jag har dock svårt att se något parti ha viljan att stöda bönderna..
De verkar inte begripa, vad det hela handlar om.
 
M
Jag vet inte alls hur böndernas prissättning fungerar men jag har svårt att se att dom inte kommer att kompenseras genom sina fördyrande kostnader. Alla andra varor har ju ökat i pris när fraktrater har gått upp i pris, för att ta ett exempel. Har den sista tryckta Julakatalogen som är 4-5 år gammal. Priserna i den ligger 30-50% lägre än på nätet idag.

Även åkerier som kör på timpeng kommer ju öka sina priser i takt med att drivmedlet går upp. Samma gäller ju naturligtvis när ramavtal ska omförhandlas. Jag vet några som har fjärrkörning på fastpris idag som går back 1200kr/dag/lastbil pga. dieselpriset.

Grävmaskiner gäller samma sak. En 40-tonnare som lastar schakt ligger ledigt på 30L diesel/timme. En höjning med 5kr betyder 26,000kr i extra kostnad varje månad. Det finns ju inte riktigt dom marginalerna att man kan bjuda slutkund på det utan det måste ju tas ut nånstans.
 
M Markarbetaren skrev:
Bönderna tror jag löser detta precis som alla andra, med prishöjningar, vilket jag godtar utan knorr då jag vet anledningen.
Bönder, speciellt mjölkbönder har ju haft det tufft i många år, dom bestämmer inte vilka literpriser dom får själva….
 
efter att jag fick se bild på en död 2 åring idag från ukraina så kommer jag aldrig med handla nåt från det där skit landet
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bönder, speciellt mjölkbönder har ju haft det tufft i många år, dom bestämmer inte vilka literpriser dom får själva….
många köper dessutom in gödsel och utsäde.
samt foder.. börjar priserna stiga så kan detta leda till kk.. Och då ligger vi illa till
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.