Hej gott folk!

Har nu beställt min första robotklippare och skulle vilja veta hur ni hade gjort med placering av guidekabel samt laddningsstation.

Här är bild på vår tomt, det finns inga hinder eller dylikt förutom studsmatta. Gräsytan är ca 260 kvm. Den smalaste delen är den som jag angett som 1,6m bred. Behöver jag dra guidekabeln genom den smalaste ytan för att få den klippt?

Översiktsplan av en tomt med märkt 1,6m bred passage, hus, terrass och studsmatta, lämplig för robotklipparens laddstation och guidekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Försök att få guiden att gå runt hela tomten. Guiden bör gå in i det smala området uppe till höger.
Alt. är att du undantar det smala området, och gör någon stenläggning/plantering istället för gräsyta.

Var du placerar laddstation är avhängigt var du har tillgång till el. Framgår ej av din bild.
 
  • Gilla
Bonazzi
  • Laddar…
Så enligt nedan borde funka? Den röda färgen är laddstation och den blåa är guidekabel.

Planritning som visar placering av röd laddstation och blå guidekabel vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det lär funka, dock är så smala område som du har ute till höger inte optimalt för en robotklippare, den kommer att gå ut och in på korrekt sätt men det kan hända att den "bökar" runt där under klippfasen.

Tänk på att inte ha för små vinklar (> ca 130 grader) på guidekablen, ex uppe till vänster.
Även notera att klipparen går alltid till vänster om guidekablen (sett in mot laddstation). Därför ska man ha störst avstånd på denna sida mot begränsningskablen, speciellt viktigt i det smala området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.