Hej hej,
Kan någon tipsa om en fin husmodell; 1,5 eller 1 3/4 plans med ett sovrum/arbetsrum på bv. och fyra sovrum och allrum på öv. Rummen behöver inte vara jättestora, det största sovrummet ca. 13 kvm de andra ca. 10 kvm.
Husleverantör har ingen betydelse eftersom det redan är klart, vill bara hitta rätt modell.
Tack på förhand!
 
Om jag förstår dig rätt ska ni bygga i lösvirke men söker efter en planlösning?
Det är en otrolig fördel att kunna välja som man vill, att kunna anpassa huset efter er tomt, att bygga ett hus som ingen annan har ett precis likadant av!
Jag tycker att ni ska anlita en arkitekt.

Men anebyhus och Ahus är väl annars hustillverkare med litet mer tänkvärda modeller ...
 
Det bästa är väl att rita själv. Dessutom väldigt roligt (går här med en viss tomhetskänsla eftersom vi har spikat vår planlösning nu ;)).

Modeller med ett sov/arbetsrum nere finns det ju hur många som helst. För att få till fyra sovrum och allrum uppe måste man antingen ha ett rum i varje hörn och toa bredvid trappen eller också ha ett av sovrummen i en takkupa. Kan inte husleverantören hjälpa er om ni inte vill rita själva? Ibland kan det bli lättare om man har något att utgå ifrån som man ändrar efter eget tycke.

Vi har gjort ungefär såhär:

planlosningen.jpg
 
Det där såg riktigt intressant ut. Hur blir utsidan? Är det 2-plans eller 1,5 med förhöjt väggliv?
Ska ni inte ha någon klädkammare?
Jag tycker det verkar som en bra idé att inte ha trappan vid entrén.
Tack för tipset!
 
Boarean alltså...
 
Framsidan blir som på min avatar. Vägglivet är förhöjt så mycket som vi får, 40 cm tror jag att det blir. Planen tillåter tyvärr bara "enplanshus med inredningsbar övervåning".

Boytan blir drygt 155 kvm. Nej, det blev ingen klädkammare inne. Däremot ordentligt med plats både i klädvården och i entrén, vilket vi inte har idag! Vi kommer att bygga ett rejält förråd i anslutning till garaget. Så löser vi förvaringen av t ex vinterkläderna på sommaren idag och det funkar. Dessutom får vi ett sovrum "över" och det är möjligt (för att inte säga troligt ;)) att det kommer att användas för förvaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.