MrJay
Det går runt en prislista på diverse grupper med aviserade prishöjningar nu i april. Enligt vad jag fått veta härstammar den från Beijer Byggmaterial. Någon som vet om det ligger någon som helst substans bakom?
Prisökning på t.ex. silikon med 30-50% känns ju befängt.

Tabell med aviserade prishöjningar för byggmaterial som visar procentuella ökningar per kategori och varugrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RichardRR och 4 till
  • Laddar…
A
MrJay MrJay skrev:
Det går runt en prislista på diverse grupper med aviserade prishöjningar nu i april. Enligt vad jag fått veta härstammar den från Beijer Byggmaterial. Någon som vet om det ligger någon som helst substans bakom?
Prisökning på t.ex. silikon med 30-50% känns ju befängt.

[bild]
nä vad då det mesta är ju höjt i affärerna redan med runt 30%. ost kött osv. bensin diesel, koppar, mm.
allt höjs utom lönen med ca 30%
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 20 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nä vad då det mesta är ju höjt i affärerna redan med runt 30%. ost kött osv. bensin diesel, koppar, mm.
allt höjs utom lönen med ca 30%
KPI 2022/02 jämfört med 2021/02 är +4,3%. Har du sett +30% på livsmedel?
 
  • Gilla
Mazdarune och 8 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
KPI 2022/02 jämfört med 2021/02 är +4,3%. Har du sett +30% på livsmedel?
Priset på en sketen röd paprika kan ju variera mellan 29 och 89 spänn kilot i butiken där jag brukar handla, så det finns ju redan en stor prisvariation på livsmedel...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 13 till
  • Laddar…
Snailman
Har handlat klart det mesta till huset, men inte riktigt gipsat färdigt. Fick reda på att gipset ska gå upp nästa månad, men det var inte byggvarukedjan Beijer utan en annan kedja.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Priset på en sketen röd paprika kan ju variera mellan 29 och 89 spänn kilot i butiken där jag brukar handla, så det finns ju redan en stor prisvariation på livsmedel...
Och variationer på den typen av matvaror har du aldrig sett förut?
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Och variationer på den typen av matvaror har du aldrig sett förut?
Jo, det händer varenda år på många olika matvaror ... Som du själv skrev, snittet ligger ju inte på några 30%, utan snarare 4...
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
KPI 2022/02 jämfört med 2021/02 är +4,3%. Har du sett +30% på livsmedel?
jajamensan i min lilla lokala ICA-butik på dessa produkter och för mitt företag på oändligt många fler
 
  • Gilla
  • Haha
Kask3n och 3 till
  • Laddar…
S
electroluxaren skrev:
jajamensan i min lilla lokala ICA-butik på dessa produkter och för mitt företag på oändligt många fler
Du kan inte argumentera mot folk som använder KPI för att mäta inflation… det är som att försöka övertyga en flat earth människa att jorden faktiskt är rund.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Mazdarune och 19 till
  • Laddar…
Det stämmer i alla fall att det är Beijer som skickat ut den.
 
  • Gilla
Tegell
  • Laddar…
R
S SueCia skrev:
Du kan inte argumentera mot folk som använder KPI för att mäta inflation… det är som att försöka övertyga en flat earth människa att jorden faktiskt är rund.
Hur ska inflation mätas då? Silikonpriset på beijer?
 
  • Gilla
Aser och 18 till
  • Laddar…
Kan säkerligen stämma så tur man köpte silikon igår.
Byggde ut förra året så fick en del av prisökningen i knät då men i år har jag som tur är inga stora projekt.
 
J
Jobbar i verkstadsindustrin. Vissa stålsorter har gått upp 50% sen årsskiftet, övriga ca 30% och vissa går ens inte att få tag på.
 
  • Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
Men vad fan, har ni bott under under en sten de senaste 3 åren en del av er? Vi har alltså haft en pandemi, en global brist på halvledare och containrar, båtar på tvären i Suez-kanalen och nu ett jävla världskrig.

KPI kan ni stoppa upp nånstans där solen inte skiner, och vänj er. Men det är väl inga halvledare i en spånskiva säger ni? Nej, men maskinerna i tillverkningsprocessen har förmodligen det, och när den maskinen stannar och det tar 2 månader att få reservdelar, så faller hela systemet som vi är vana vid.
 
  • Gilla
  • Haha
John Larson och 79 till
  • Laddar…
Det blir nog mångfalt värre ska ni se! När Ryssen inte kan ta nya kontrakt,
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.