Jag fick reklam om köpa luft varmare pump. Men vad jag undra över, Om man fundera över att köpa ett nytt pump som vi. Nu har vi luft vatten pump,och golv värmare genom alla plan. Vi kan inte just välja en luft system helt ? Är dem bara att hat som extra,om man vill har AC under sommaren,det kunde vara skönt som fan. Jag ta det om vi har en luft /Vatten system, då måste stanna med samma system,för att vi behöver värme vatten. Det finns så många pumpar att välja från, jag ta det att mest idag är bra pumpar. Hmmmm,svårt att välja nåt.
Vårat hus är 180kvm byggd 2008 förresten.
 
Om du redan har en fungerande lösning med luft/vattenvärmepump så behöver du ingen ytterligare värmepump. Enda anledningen i så fall är att man kan använda den som AC på sommaren.
 
Om huset är byggt 2008 borde det ha en frånluftsvärmepump av traditionell modell som ger ca 1,5 - 2 kW värme från kompressorn. Då tjänar man på att även installera en luftluftvärmepump som kan komplettera värmen och man sätter ner värmen från frånluftsvärmepumpen i alla rum det går. Har du fabrikat och modellbeteckning på er "luft vatten pump"?
 
J Josth skrev:
Om huset är byggt 2008 borde det ha en frånluftsvärmepump av traditionell modell som ger ca 1,5 - 2 kW värme från kompressorn. Då tjänar man på att även installera en luftluftvärmepump som kan komplettera värmen och man sätter ner värmen från frånluftsvärmepumpen i alla rum det går. Har du fabrikat och modellbeteckning på er "luft vatten pump"?
Hej, josth. Vi har luft/vatten med fläkten ute och golv värmare. Jag hade inte förklarat så mycket men vi ska köpa ett nytt system i år. Våra är 14 år nu och är en sanyo Co2 eco den fungera som det ska, men vi har haft problem med den förut. Grejen är att det går inte att få extra delar längre heller. Det har varit för mest del väldig pålitlig,Men fröza ute rör har vi haft flera gånger. Jag undra om annan system kunde passar bättre. Golv värmare på bägge plan har vi.
 

Bästa svaret

Hej! Ok, ni har en riktig luftvattenvärmepump. Sanyo har väl upphört helt. Kanske möjligen Ahlsells kan fram vissa reservdelar fortfarande om det behövs(?) Låter verkligen inte bra att rören har frusit flera gånger. Var i landet bor ni? Kan det vara långa strömavbrott där? Finns olika modeller av luftvattenvärmepumpar och vissa har gas/kylmedia mellan ute- och innerdel och det är bättre om man bor där det riskerar att frysa. Ni måste ha någon sorts fläkt för ventilationen nu. Den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar har högre effekt ca 4 - 6 kW beroende på luftflöde och ger nästan lika stor energibesparing som luftvatten i ett modernt hus. Beror på om man vill ha utedel och kompressorn inne eller ute.
 
J Josth skrev:
Hej! Ok, ni har en riktig luftvattenvärmepump. Sanyo har väl upphört helt. Kanske möjligen Ahlsells kan fram vissa reservdelar fortfarande om det behövs(?) Låter verkligen inte bra att rören har frusit flera gånger. Var i landet bor ni? Kan det vara långa strömavbrott där? Finns olika modeller av luftvattenvärmepumpar och vissa har gas/kylmedia mellan ute- och innerdel och det är bättre om man bor där det riskerar att frysa. Ni måste ha någon sorts fläkt för ventilationen nu. Den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar har högre effekt ca 4 - 6 kW beroende på luftflöde och ger nästan lika stor energibesparing som luftvatten i ett modernt hus. Beror på om man vill ha utedel och kompressorn inne eller ute.
Ok, jag bor i upplands-bro norr om Stockholm.Det är ganska mild här i vintern. Jag tro att ute delen fröz,när kanske vi hade El utbrott och det också bygga mycket is under rören . Och bygge upp på och över rören,lite grann. Att avfrostning från fläkten är normal ,fast vi har sätt sista par år mycket is isbildning som aldrig förr.sista par år. Kan man har luftluft pump och slippa ute delen ,även med golv värmare. Jag vet om ahsells. Vill inte har nåt att göra med dem längre,alldeles för dyrt delar. Usch det är dags för ny system.
 
Upplands-Bro har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -17,4° så det blir inte särskilt kallt alls. Dagens luftvattenvärmepumpar klarar denna temperatur väl. Elnätet borde vara bra där med max korta strömavbrott, i alla fall om man inte bor ute i skogen. Utedelen måste avfrosta regelbundet och det kan bli mycket kondensvatten vid fuktigt väder. Gäller att ha en bra lösning för detta så att det inte samlas is under som kan skada utedelen. I t.ex. NIBEs produktbroschyr sidan 8 kan man läsa hur de föreslår att avrinningen görs: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/30725/739017-1.pdf

En luftluftvärmepump kan inte värma golvslingorna utan är enbart ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Många av dagens luftluftvärmepumpar klarar dock ge en förhållandevis hög värmeeffekt som kan täcka en mycket stor del av värmebehovet i ett hus.
 
J Josth skrev:
Upplands-Bro har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -17,4° så det blir inte särskilt kallt alls. Dagens luftvattenvärmepumpar klarar denna temperatur väl. Elnätet borde vara bra där med max korta strömavbrott, i alla fall om man inte bor ute i skogen. Utedelen måste avfrosta regelbundet och det kan bli mycket kondensvatten vid fuktigt väder. Gäller att ha en bra lösning för detta så att det inte samlas is under som kan skada utedelen. I t.ex. NIBEs produktbroschyr sidan 8 kan man läsa hur de föreslår att avrinningen görs: [länk]

En luftluftvärmepump kan inte värma golvslingorna utan är enbart ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Många av dagens luftluftvärmepumpar klarar dock ge en förhållandevis hög värmeeffekt som kan täcka en mycket stor del av värmebehovet i ett hus.
Kanske jag menade luft värme pump. Så alltså luft luft är dom som sitta inne på vägen och har AC också. Vi hade luft värme pump utån ute del,men vi hade radiator på alla rum. Så det finns bara luft/vatten som gälla med golv värmare till mig då.
 
Vattenburen golvvärme och dito radiatorer kan man värma med t.ex. frånluftsvärmepump, luftvattenvärmepump, bergvärmepump, jordvärmepump, grundvattenvärmepump och sjövärmepump. De två första ger förmodligen bäst lönsamhet i förhållande till investeringen om man har ett modernt energisnålt hus och bor i södra halvan av landet. Man ska kunna få en energikalkyl från de olika återförsäljarna där man kan se energibesparingen för olika modeller man är intresserad av.
 
J Josth skrev:
Vattenburen golvvärme och dito radiatorer kan man värma med t.ex. frånluftsvärmepump, luftvattenvärmepump, bergvärmepump, jordvärmepump, grundvattenvärmepump och sjövärmepump. De två första ger förmodligen bäst lönsamhet i förhållande till investeringen om man har ett modernt energisnålt hus och bor i södra halvan av landet. Man ska kunna få en energikalkyl från de olika återförsäljarna där man kan se energibesparingen för olika modeller man är intresserad av.
Tack så mycket för rådet.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.