Jag skall löda ihop 0,75 mm2 kabel med en LED-strip. Min lödstation kan ställas in mellan 50 och 480 grader. Vilken temperatur är optimal för denna applikation? Antar att man först förtenner kablarna och kanske även lägger lite tenn på LED-stripens kontaktpunkter och därefter löder ihop kabel och LED-strip?

0,75 mm2 kabel bredvid en LED-strip med förtenningspunkter märkta "+24V".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar att du har blyfritt lödtenn. Jag skulle välja i intervallet 280-300 grader.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
B BORNER skrev:
Jag skall löda ihop 0,75 mm2 kabel med en LED-strip. Min lödstation kan ställas in mellan 50 och 480 grader. Vilken temperatur är optimal för denna applikation? Antar att man först förtenner kablarna och kanske även lägger lite tenn på LED-stripens kontaktpunkter och därefter löder ihop kabel och LED-strip?

[bild]

Hej!

Finns en massa parametrar egentligen å ta hänsyn till men ett enkelt svar är att ställ in den på 330 grader.

Förtenna ytorna och torka av lödkolvens spets på ett lätt fuktat papper innan och precis innan så smälter du lite lödtenn på spetsen för bra värmeöverföring.

/Patrik
 
  • Gilla
DejvidK och 2 till
  • Laddar…
P peroande skrev:
Antar att du har blyfritt lödtenn. Jag skulle välja i intervallet 280-300 grader.
Tack! Ja, det är blyfri lödtråd 0,5 mm tjock som tydligen har en smälttemperatur på 222 grader ser jag nu när jag läser det finstilta.
 
Jag skulle också säga ca. 330.
 
Tänk på att kopparytan på LED-strip:en kräver mycket lite värme. Så har du du förtennat ytorna så krävs det bara en kort beröring med lödkolven för att fästa kabeln.
 
E etompau skrev:
mycket lite värme. Så har du förtennat ytorna så krävs det bara en kort beröring
Ja handlaget och utförandet här är nog viktigare än exakt temperatur.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra tips! Som tur är är LED-stripen längre än vad jag behöver, så jag har utrymme för några träningsomgångar. :D
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Om du aldrig lött förut, så öva på någon skrotad elektronik.
Vanliga nybörjare misstag är för lång uppvärmning så att kopparbanan släpper från kretskortet. För mycket lödtenn så det svämmar över till nästa lödyta. Och så kallödning, men den kan man ju värma på igen.
 
H hempularen skrev:
Om du aldrig lött förut, så öva på någon skrotad elektronik..
Bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.