Skaftet (alltså det man lyfter kärran med) har gått av vid bultfästet. Det borde jag fixa till själv. Vad tycker den samlade expertisen om vilket träslag som ska användas? Jag funderar på ek. Längden är 1480 mm, tjockleken 40 mm och höjden (?) 55 mm.
Jag hoppas att det finns att köpa på vanliga byggmarknader.
 
Jag bytte båda mina för 15-20 år sen. Då använde jag vanligt 45*70 virke. Dränkte dem i träolja och lät dem stå i burken över natt. Ekeby 130. Nu börjar plåten rosta hål så den går nog till 'sälla jaktmarker' snart.
Inköpt hösten -91.
Skalmar heter det förresten.
 
Ja, det kan ju vara en idé. Det är också en stor Ekeby skottkärra.
 
Eller Hörby.
Nu ser jag att det finns att köpa för 300 kr per skalm, men ingen info om träslag. Fungerar det med "vanligt" trä? Jag trodde man måste ha ek för hållfastigheten.
 
Jag använder björk.
Vill man köpa färdiga skalmar finns de på Bauhaus för ca 150kr/st
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C
  • Gilla
Don_Simon
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Bit ihop och köp originalskalmar
Håller med. Inte värt besväret att göra själv men tycker man det är kul så varför inte och då skulle jag ta björk.
 
Jag gjorde också nya i björk, fungerar perfekt.
 
Se bara till att linolja dem regelbundet så funkar de flesta vanliga snickeriträslagen. Är det stålplåt i baljan och övriga delar så olja dessa också på en gång.
 
Jag köpte 2 skalmar på Bauhaus idag. 1450 mm kostade 199 kr per styck. De är inte gjorda i furu, ek eller björk. Kan vara bok.
 
  • Gilla
Jan_G
  • Laddar…
Är det original är det bok.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.