Hej alla goda vänner
Jag sökte bygglov för att bygga balkong på plan 1. En del grannar har det på plan 1 som byggdes år 1973.
Detaljplan gjordes år 1965
Radhusen byggdes år 1968
Balkongar byggdes år 1973

Och nu säger stadsbyggnadskontoret att det inte lämpligt att bygga balkong på plan 1, se bilaga.
Är det logiskt att bygglagen ändras
Ska jag strida
Eller
 
  • Förstaplansfasad av ett grönt radhus med dörr och fönster utan synlig balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radhus med balkong på första våningen och en parkerad bil framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med text om byggregler för balkongbygge och avslag från stadsbyggnadskontoret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett avslag från stadsbyggnadskontoret angående ansökan om bygglov för balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult radhus med balkonger på andra våningen, inga balkonger på första våningen, byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte riktigt vad som är vad här, men det står ju en text "Om ni vill utföra balkongen måste ni flytta upp den".
Ni har alltså plan 0, sutterängplan", plan 1 och plan 2? Menar de då att det är okej med balkong på plan 2, eftersom, det då hamnar så högt att det inte utgör en byggnadsarea?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ser inte riktigt vad som är vad här, men det står ju en text "Om ni vill utföra balkongen måste ni flytta upp den".
Ni har alltså plan 0, sutterängplan", plan 1 och plan 2? Menar de då att det är okej med balkong på plan 2, eftersom, det då hamnar så högt att det inte utgör en byggnadsarea?
Vi har 3 plan. Huset har 2 plan från framsidan och 3 plan på baksidan
Vi tänker bygga på mellanplan på baksidan. Se bifogade bilder
 
Jo, jag ser bilderna. Och frågar om kommunen med sitt svar menar att ni måste bygga balkongen på översta planet för att den ska godkännas?

I övrigt är de ju tydliga med att alla andra balkonger är lovstridiga, men det går inte att kräva att de river dem så här i efterhand. Men ni kan inte heller kräva att få göra som dem av någon sorts rättviseskäl.
 
Det finns någon som säger, hade kommunen godkänt något bygglov för 100 år, inget hinder att godkänna nu med fortsättning att oförändrat detaljplan.
 
Nej, om det strider mot detaljplanen så får kommunen inte godkänna det, såvida det inte kan gå som mindre avvikelse.
 
  • Gilla
DBSP
  • Laddar…
Kommunen är tydlig med att om balkong ska tillåtas ska den ligga minst 220 över marknivå. Det är nog vanligt med sådana regler som innebär att man inte vill ha balkonger på låg nivå. De balkonger som byggdes hos era grannar år 1973 är planstridiga och borde inte ha fått byggas, eller så byggdes de utan lov.
 
Fråga inte så mycket, gör som alla andra bananer, bygg!
 
K klimt skrev:
Kommunen är tydlig med att om balkong ska tillåtas ska den ligga minst 220 över marknivå. Det är nog vanligt med sådana regler som innebär att man inte vill ha balkonger på låg nivå. De balkonger som byggdes hos era grannar år 1973 är planstridiga och borde inte ha fått byggas, eller så byggdes de utan lov.
Hej
Jag har 2,2 m höjd, och ändå säger de prickmark
 
Mazen1979 Mazen1979 skrev:
Hej
Jag har 2,2 m höjd, och ändå säger de prickmark
Jag läste för snabbt, så det blev fel. I planen anges en lägsta höjd, det bör ni kunna få reda på vad som anges. I ert sökta bygglov har ni uppgett 220, som kommunen säger är lägre än tillåten nivå. Vad är den tillåtna nivån?
 
Tror att det handlar om mätregler. Utskjutande byggnadsdelar under en viss höjd anses höra till byggarean. Kommer inte ihåg hur högt som gäller, men ngt i stil med 3-3,5m.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tror att det handlar om mätregler. Utskjutande byggnadsdelar under en viss höjd anses höra till byggarean. Kommer inte ihåg hur högt som gäller, men ngt i stil med 3-3,5m.
Men frågan är de gav bygglov år 1973 till minst 20 hus att bygga så lågt 2,2 m från marken, och nu vänder de och vrider på lagen.
 
Mazen1979 Mazen1979 skrev:
Men frågan är de gav bygglov år 1973 till minst 20 hus att bygga så lågt 2,2 m från marken, och nu vänder de och vrider på lagen.
Det är inte en generell lagstiftning utan den detaljplan som gäller för området som avgör. Vet du vad som gäller där? Vet du att de gav bygglov för dessa balkonger år 1973, det kan ju vara så att de är uppförda utan bygglov. Vilket som är det nog svårt för kommunen att ge bygglov om det strider mot detaljplanen.
 
Dels så var det mer slappt i hanteringen av avvikelser mot plan på den tiden. Dels tror jag att de mätregler jag skrev om har ” förtydligats”. Det har skett ett antal lagändringar inom området under de här 50 åren.
 
  • Gilla
Mazen1979
  • Laddar…
Mazen1979 Mazen1979 skrev:
Hej alla goda vänner
Jag sökte bygglov för att bygga balkong på plan 1. En del grannar har det på plan 1 som byggdes år 1973.
Detaljplan gjordes år 1965
Radhusen byggdes år 1968
Balkongar byggdes år 1973

Och nu säger stadsbyggnadskontoret att det inte lämpligt att bygga balkong på plan 1, se bilaga.
Är det logiskt att bygglagen ändras
Ska jag strida
Eller
Hej,

Jobbar med detaljplaner kommunalt och som egen konsult. Nu är inte bygglov min expertis. Olika kommuner tolkar prickmark (mark som inte får förses med byggnad/bebyggelse) lite olika. Vissa anser att balkonger inte får uppföras överhuvudtaget på prickmark. Vissa tolkar det som din kommun verkar göra: att balkonger får uppföras såvida den inte räknas in i byggnadsarean. Då gäller att balkongen ska uppföras minst 3 meter ovanför marken och får då max sticka ut 1.5 meter från övriga fasaden.

Andra fastighetsägare har uppfört balkong på en lägre nivå, och därmed strider deras åtgärd mot detaljplanen. Antingen har de gjort det utan bygglov (svartbygge) eller så har kommunen 1973 bedömt att det utgör en mindre avvikelse. Något som var lättare att göra förr än nu. Att andra har uppfört balkong utgör tyvärr inte fog för att du ska få göra det.

Den lätta lösningen är att placera balkongen på vån 2, förutsatt att det funkar med planlösning och det funkar utifrån era önskemål.

Den svåra lösningen är att försöka få kommunen att ändra detaljplanen för att även tillåta balkonger på den prickade marken. Detta kan (beroende på kommunens plantaxa) bli en förhållandevis dyr och tidskrävande historia.

Rekommenderar alternativ 1.

/ DBSP
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.