Hej!

Jag är på gång att bygga en friggebod och ska köpa en färdigkapad stomme.
Det ska vara en gäststuga som ska kunna användas hela året.

Stommen har 95-reglar i väggar och jag hade gärna velat lägga till 45 isolering för att bryta köldbryggor.
Det går tyvärr inte på utsidan då måtten då blir för stora och BYA blir större än 15kvm. På insidan vill jag inte heller sätta det då det äter upp välbehövd boyta.

Då till min fråga.
Jag ska ha liggande fasadpanel så efter vindduk utanpå reglarna sätter man ju då, som jag förstår, en spik-/luftläkt för att få till en luftspalt.
Hade man kunnat fästa en skuren bit (ca 70mm bred) 20mm tjock cellplast längs hela regeln och på så sätt slå två flugor i en smäll? Få till en luftspalt och bryta köldbryggan som skapas av den exponerade regeln.

Det möjliga problemet jag ser är att cellplasten är för mjuk och fasadpanelen sjunker in i den men det känns som att anläggningsytan för varje bräda är tillräckligt stor så att det inte kommer hända.

Är det något jag missar som gör detta till en helt tokig idé eller skulle det faktiskt funka?

Mvh Tomas
 
Tomture61
Såhär använde jag 10 mm cellplast till mitt garagebygge .
Bitar av 10 mm cellplast används vid byggandet av ett trästomme till ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det blev bättre , ingen aning , då måste man jämföra med en likadan byggnad vid sidan om (utan cellplast)
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-1-a-garagebygge-i-mitt-liv.296559/page-2

Din lösning att bryta köldbryggan är ju inte till det sämre , hur mycket energi du kan spara , ingen aning .
Min cellplast är placerad på den varma sidan , din på den väldigt kalla sidan , dvs dina stående reglar är exponerade för kylan bakom panelen iallafall .
Men samtidigt bryter du ev värme som stående reglarna har , till ytterpanelen .
 
Redigerat:
Tack för ditt svar och kul att du fick en idé och körde på det.

Kommer absolut kolla din tråd om garagebygget. Känns som jag kan få en del tips där.

Jag får se om det blir cellplast som läkt/distans eller inte. Lär ju har marginella fördelar men nackdelarna är ju inte riktigt utredda ännu. Därav frågan här då jag tänkte att någon måste ha testat.
Hittade en forumtråd där det frågades om samma idé men han fick inget vettigt svar.

Det jag kanske oroar mig för lite nu är att fukt ska bli stående längre mellan cellplastdistansen och panelen.


Tack igen för svaret!
 
Redigerat:
T TomBeLu skrev:
Hade man kunnat fästa en skuren bit (ca 70mm bred) 20mm tjock cellplast längs hela regeln och på så sätt slå två flugor i en smäll? Få till en luftspalt och bryta köldbryggan som skapas av den exponerade regeln.
Eftersom det normalt sett är i stort sett samma temperatur på båda sidor om panelen så finns det ingen köldbrygga att bryta.

Köldbryggor uppstår där man har material med sämre isoleringsförmåga i det isolerande skiktet.
 
useless useless skrev:
Eftersom det normalt sett är i stort sett samma temperatur på båda sidor om panelen så finns det ingen köldbrygga att bryta.

Köldbryggor uppstår där man har material med sämre isoleringsförmåga i det isolerande skiktet.
Jag tänker att jag bryter den oisolerade "pelaren" som blir av panel-spikläkt-regel-innerpanel med att byta ut spikläkten mot ett isolerande material.

Här är en bild med en lite konstnärligt inritad bredare spikläkt i cellplast.

Illustration av väggkonstruktion med träreglar och inritad bredare spikläkt i cellplast för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 597136
 
Tomture61
Frågan är , nu när man ser alla skruvar / spikar , hur mycket nytta cellplasten gör :thinking:
Metall leder kyla rätt bra .
På mina stående reglar skruvade jag ihop 95 x 45 med 45 x 45 reglar på 3 ställen , detta från insidan också .

Tror du skulle få det lite bättre om du kan flytta infästningspunkter för ytterpanelen ngn dm i sidled från stående reglar .
Kanske ta en bred spikbräda som du kan fästa halvvägs in på stående reglar , fästa panelen i den andra halvan av stående spikbräda .

Eller köra stående ytterpanel :D
 
Redigerat:
T TomBeLu skrev:
Jag tänker att jag bryter den oisolerade "pelaren" som blir av panel-spikläkt-regel-innerpanel med att byta ut spikläkten mot ett isolerande material.
Jo, jag förstår hur du tänker dig konstruktionen. Men om det är +5 grader på båda sidor om läkten så leder den ingen värmeenergi. Det spelar ingen roll om den är gjord av cellplast, aluminium eller vacuum...

Det är onödigt att försöka lösa ett problem som inte finns.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Frågan är , nu när man ser alla skruvar / spikar , hur mycket nytta cellplasten gör :thinking:
Metall leder kyla rätt bra .
På mina stående reglar skruvade jag ihop 95 x 45 med 45 x 45 reglar på 3 ställen , detta från insidan också .

Tror du skulle få det lite bättre om du kan flytta infästningspunkter för ytterpanelen ngn dm i sidled från stående reglar .
Kanske ta en bred spikbräda som du kan fästa halvvägs in på stående reglar , fästa panelen i den andra halvan av stående spikbräda .

Eller köra stående ytterpanel :D
Vid stående ytterpanel måste jag ju lägga till en luftläkt utöver spikläkten för att få en vertikal luftspalt. Och då blir BYA för stor. Då känns det som jag lika gärna kan sätta 45mm ribbor horisontellt för isolering-vertikal spikläkt-liggande panel istället och chansa på att en möjlig kontrollant inte är en paragrafryttare.

Sen att flytta infästningspunkterna för panelen känns som alldeles för mycket jobb för en okänd vinning.
Känns dock rimligt att spiken kanske tar upp mycket av fördelen med cellplasten. Om det nu finns någon... :D
 
useless useless skrev:
Jo, jag förstår hur du tänker dig konstruktionen. Men om det är +5 grader på båda sidor om läkten så leder den ingen värmeenergi. Det spelar ingen roll om den är gjord av cellplast, aluminium eller vacuum...

Det är onödigt att försöka lösa ett problem som inte finns.
Jag är en glad amatör när det gäller sånt här och försöker förstå hur du tänker men fattar inte riktigt.

Om vi har +20 inomhus och +5 ute då borde ju väggregeln värmas upp och gradvis bli kallare längre ut i väggen. Om spikläkten är i trä tänker jag att värmen vandrar vidare ut i panelen mycket lättare än om man gör en spikläkt i cellplast som bryter värmevandringen. Även om regeln är +10 ute vid cellplasten är det ju ändå en vinning iom att den slipper kontakt med +5 gradig panel.

Om det är något som jag har helt fel om eller någon variabel jag inte tänkt på vill jag gärna veta. Som sagt, jag är inte överdrivet kunnig inom bygg och lär mig gärna nytt. :)

Sen att det i slutändan förmodligen kommer bli en spikläkt i trä, för effekterna på panelen med fukt och sånt är lite för okända, är ju en annan sak. Detta är lite mer klurande för lärandets skull i nuläget.
 
Tomture61
För att klura lite på hur man kan bryta köldbryggor .
Korslagt virke är beprövat och bra , med liggande panel blir utmaningarna större (blir inte korslagt på utsida av vägg)
Sen går det iofs att diskutera om korslagt virke gör ngn nytta på utsidan av väggen , troligtvis lika kallt på bägge sidor av panelen .
Ang att bygga in cellplast i ytterväggen så tror jag den gör störst nytta i mitten av ytterväggen (i / på reglar)
Spik / skruv vinner ligan i att kunna leda kyla / värme .
Så har man 30 st spikar / skruvar som går in 30-40 mm i trät är sämre än 5 st .
 
Redigerat:
  • Gilla
TomBeLu
  • Laddar…
T TomBeLu skrev:
Jag är en glad amatör när det gäller sånt här och försöker förstå hur du tänker men fattar inte riktigt.

Om vi har +20 inomhus och +5 ute då borde ju väggregeln värmas upp och gradvis bli kallare längre ut i väggen. Om spikläkten är i trä tänker jag att värmen vandrar vidare ut i panelen mycket lättare än om man gör en spikläkt i cellplast som bryter värmevandringen. Även om regeln är +10 ute vid cellplasten är det ju ändå en vinning iom att den slipper kontakt med +5 gradig panel.

Om det är något som jag har helt fel om eller någon variabel jag inte tänkt på vill jag gärna veta. Som sagt, jag är inte överdrivet kunnig inom bygg och lär mig gärna nytt. :)

Sen att det i slutändan förmodligen kommer bli en spikläkt i trä, för effekterna på panelen med fukt och sånt är lite för okända, är ju en annan sak. Detta är lite mer klurande för lärandets skull i nuläget.
Rent teoretisk har du rätt. Temperaturgradienten genom väggen fortsätter ända till ytterkant av panelen. I praktiken är det dock så liten temperaturskillnad mellan utsidan av isoleringen och insidan av panelen att det inte spelar någon roll vad reglarna är tillverkade av för material. Luften i luftspalten ska ju inte stå still, så i praktiken skulle jag nog säga att skillnaden allt som oftast är 0 grader.
 
  • Gilla
TomBeLu
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rent teoretisk har du rätt. Temperaturgradienten genom väggen fortsätter ända till ytterkant av panelen. I praktiken är det dock så liten temperaturskillnad mellan utsidan av isoleringen och insidan av panelen att det inte spelar någon roll vad reglarna är tillverkade av för material. Luften i luftspalten ska ju inte stå still, så i praktiken skulle jag nog säga att skillnaden allt som oftast är 0 grader.
Nu förstår jag hur du tänker och jag håller helt och hållet med.
Även om det skulle spara någon kWh/år så är det inte värt chansningen/merjobbet.

Oftast är det bättre att göra som det brukar göras för det finns oftast samlad kunskap bakom gängse metoder. :)
 
Rickard.
Tror du inte du skulle kunna smita undan med en tunn västkustskiva? Känns som att även en 30mm kommer göra skillnad när väggen är så tunn och då bryter du alla köldbryggor helt.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.