hallå.
stött på en på annat forum som påstår att man måste ha tillstånd för att få arbeta med våtutrymmen och att man måste ha detta tillstånd för att försäkringar ska gälla i våtutrymmen.
bl.a påstår killen(?) att detta tillstånd funkar på samma sätt som dom tillstånd som finns för elarbete, bl.a detta har killen(?) skrivit.
Dvs, om du vill ha ditt ass skyddat av försäkringar.
precis som med el .



själv har jag fått höra att detta "tillstånd" är frivilligt och ges till dom som visat sej duktiga och kompetenta, vidare har jag också hört att försäkringar gäller sålänge arbetet är fackmannamässigt utfört oavsett vem som har gjort jobbet.

vem har rätt ?

Mvh Tjaboo
 
Arbetet skall vara fackmässigt utfört för att försäkringen skall gälla.

Om man arbetar med våtrum i sitt yrke kan man (vid avlagda prov?) få certifikat för våtrumsbehörighet. (Förmodligen någon som tjänar pengar på att certifiera våtrumsarbetarna)?

Du behöver alltså INTE ha certifikat för att försäkringarna skall gälla om du fixar i ditt egna hus.
 
då var det med andra ord bara snack jag fick höra, som jag misstänkte.

tack för svaret :)
 
Rykten och okunskap inom vad som gäller med badrumsbyggen ständer man ständigt på. Själv hade jag aldrig renoverat eller snickrat någonting innan jag började med det första badrummet.
Men jag vill hävda att om man vara är tålmodig, noggrann och har tummen på rätt ställe så klarar man ett badrum ganska bra.

Det senaste jag hörde häromdagen var från en fd granne. Han sa:
-"Kan du verkligen såntdär? Det är ju petnoga! Får man minsta lilla "por" i det där tätmedlet så gäller ingen försäkring!!!! "

Mitt svar blev:
- Jasså?
 
Mattias_Bjb skrev:
Rykten och okunskap inom vad som gäller med badrumsbyggen ständer man ständigt på.
jo de stämmer allt
 
Man behöver inte heller ha våtrumsbehörighet för att arbeta kommersiellt med våtrum. Det är helt frivilligt även för hantverkare.

(Tjenare förresten Tjaboo, kul att du hittade hit från FB :))
 
attans jag som trodde jag var anonym med 2 "o" mindre i namnet ;)

läste lite om "våtrumsbehörighet" och fick uppfattningen att det är nånting seriösa och kompetenta hantverkare får för att vissa att dom kan sitt arbete, men att man inte heller ska anta att hantverkare som inte har detta papper automatiskt skulle va oseriösa.

kan hälsa att h*n som påstod det krävdes "tillstånd" var en hantverkare som sysslade med att bygga våtutrymmen och tycker enna h*n borde veta bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.