Hej!
Vi har en inglasad altan som tidigare husägare byggde på befintlig trall/altan. I nuläget ligger en heltäckningsmatta för utomhusbruk på golvet över trallen. Denna matta vill jag helst bli av med då jag tycker trägolvet är mer estetiskt tilltalande Men min fundering är, hur gör man men springorna mellan trallen? Jag vill gärna täta dessa på.något sätt, dels så det inte blir "dragigt" underifrån samt minska risken för småkryp att komma in, samt skräp och smulor att trilla igenom och hamna under altanen och dra till sig skadedjur... Uterummet är inte isolerat och tanken är inte att det ska gå att sitta i det året om utan mest Maj-September.
Kan man täta med någon "massa"? eller kanske krypa under altanen och fästa något underifrån? som en typ "läkt". Vad tror alla proffs därute? Hjälp en som är ny på allt som har med hus och bygge att göra
 
  • Inglasad altan med möbler och växter, synlig trätrall och heltäckningsmatta, utanför trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint uterum du har, förstår att du vill sitta där :)
Kommer du åt att isolera underifrån så gör det, annars får du ta det uppifrån.
Jag förstår om just det tar emot, men det tar inte så mycket längre tid.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fint uterum du har, förstår att du vill sitta där :)
Kommer du åt att isolera underifrån så gör det, annars får du ta det uppifrån.
Jag förstår om just det tar emot, men det tar inte så mycket längre tid.
Tack för svar! Jag tror att jag kan komma åt under då altandäcket är ganska högt (mkt luft under så att säga). Men tänker att smidigast är att skruva loss bräderna - isolera med cellplast - skruva dit dem igen :thinking: typ..
För en som aldrig grejat med sånt här. Räcker det att lägga i cellplast i mellanrummet som är mellan reglarna och sedan lägga tillbaks golvet eller behöver man göra något mer? Och hur fäster man cellplasten så den inte åker rakt ner på marken (1 meter nedanför) om du förstår hur jag menar? hehe
Såg någonstans att man kunde spika i spikar i reglarna som "sticker ut" en bit och sedan bara lägga cellplasten vilandes på dessa. Borde ju gå då det inte är någon direkt belastning på själva isoleringen.

Och en fråga till när vi ändå är igång :rofl: Kan man skruva tillbaka trallen med brädorna ganska tätt för att slippa så mkt springa som möjligt? Trallen är några år gammal. Den utsetts inte för väta, bara temperaturakillnader...Vad tror du? :cool:
 
Ett laminatgolv lagt på trallen kanske är ett alternativ?

Gjorde själv så i vårt uterum med liknande förutsättningar. Jag eftermonterade också frigolit mellan reglarna, sågade upp trallen i mitten av golvet nån dryg meter brett för att skapa lite bättre åtkomst och jobbade delvis underifrån. Frågan är hur mycket nytta frigoliten gör, bara att det blir vindtätt gör nog mest.
 
L William85 skrev:
Ett laminatgolv lagt på trallen kanske är ett alternativ?

Gjorde själv så i vårt uterum med liknande förutsättningar. Jag eftermonterade också frigolit mellan reglarna, sågade upp trallen i mitten av golvet nån dryg meter brett för att skapa lite bättre åtkomst och jobbade delvis underifrån. Frågan är hur mycket nytta frigoliten gör, bara att det blir vindtätt gör nog mest.
Tack för tips! Hur fungerar laminat med temperaturakillnader? Finns det risk att det "reser sig" och blir ojämnheter vid olika väder? eller behåller det samma storlek i alla temperaturer och luftfuktighet? :thinking::)
 
Nu har vårt bara legat precis ett år men jag har inte märkt att golvet förändrats alls under den här tiden. Tog dock ett billigt golv från byggmax ifall det skulle bli nåt knas men inget tyder på nåt problem hittills. :)

Trägolv på inglasad veranda i gott skick efter ett år, med leksaker och trädgårdsartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solbelyst inomhusveranda med oförändrat trägolv, möbler och fönster som visar utsikten mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zvenne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.