Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J Jocke Best skrev:
Det är även många fler högerhänta som smittar vänsterhänta.
Och med mickef’s resonemang är det då givetvis fler högerhänta än vänsterhänta som smittar ovaccinerade. Alltså skadar högerhänta de ovaccinerade mer än vad de vänsterhänta gör. Och Volvoägare skadar de ovaccinerade mer än vad Ferrari-ägare gör.
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
J
B b8q skrev:
Och med mickef’s resonemang är det då givetvis fler högerhänta än vänsterhänta som smittar ovaccinerade. Alltså skadar högerhänta de ovaccinerade mer än vad de vänsterhänta gör. Och Volvoägare skadar de ovaccinerade mer än vad Ferrari-ägare gör.
Vi som inte håller med Micke smittar många många fler.
 
  • Haha
b8q
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Vi som inte håller med Micke smittar många många fler.
Lallare.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Lallare.
Nej, alla ovaccinerade. Inte bara lallarna. Fast många är nog det, ja.
 
Fairlane
Jag håller med mickef (vilket inte händer ofta), vaccinerade skadar ovaccinerade mer än tvärtom.

Eftersom risken att en ovaccinerad blir allvarligt sjuk, eller avlider är större än för en vaccinerad så är det värre för en ovaccinerad att bli smittad. Det är dock inget man kan lasta någon annan än den ovaccinerade för. Att lasta den vaccinerade är ungefär som att klaga på personerna som hade bilbälte för att de "skadade" den bälteslösa värre. Lösningen är att vaccinera sig, respektive sätta på sig ett säkerhetsbälte.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med mickef (vilket inte händer ofta), vaccinerade skadar ovaccinerade mer än tvärtom.

Eftersom risken att en ovaccinerad blir allvarligt sjuk, eller avlider är större än för en vaccinerad så är det värre för en ovaccinerad att bli smittad. Det är dock inget man kan lasta någon annan än den ovaccinerade för. Att lasta den vaccinerade är ungefär som att klaga på personerna som hade bilbälte för att de "skadade" den bälteslösa värre. Lösningen är att vaccinera sig, respektive sätta på sig ett säkerhetsbälte.
Men varför är det just de vaccinerade som ”skadar mer” i det fallet, när ovaccinerade individer smittar mer än vaccinerade? Det borde vara mer korrekt att hävda att ovaccinerade skadar de andra ovaccinerade mer än vad de vaccinerade gör. Om vi nu inte talar i rena antal, förstås, för då är vi tillbaka på samma jämförelser som att högerhänta skadar mer än vänsterhänta (bara för att det finns fler av dem).

Edit: låt oss göra det enkelt; ta 1 ovaccinerad person. Låt denne möta 1 ovaccinerad individ och 1 vaccinerad individ. Givet allt annat lika, vilken av dessa två individer utgör störst fara?
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det ena handlar om trafiksäkerhet Det gör inte det andra. Men vad är det som gör det till en bra liknelse? Trafiksäkerheten är viktig, därför får inte vissa köra bil. Då de kan riskera både sig själv och andra liv. Det finns alltså en vettig anledning till varför några inte får köra bil.
ovaccinerade utgör ingen fara i biltrafiken.
Ovaccinerade utgör risk för skada på sig själva.
Jag kan inte se likheter med körkortet. tyvärr förlorar man vissa rättigheter som blind, det viktigaste att kunna se sin omgivning. Att man inte får ta körkort är för att riskerar sig själva eller son omgivning att skadas eller att dö. Det handlar om att skydda. Jag kan inte se problem med att vissa inte får ta körkor
Men att en grupp ovaccinerade människor
utgör ingen fara för andra på samma sätt.
så att dra bort en deras rättigheter är inte rätt.
dessa är också människor
Ja ovaccinerade är människor - vem har påstått nåt annat?
Men de utgör risk gör sig själva och andra genom ökad smittspridning. De ökar därmed belastningen på sjukvården och ökar därmed också risk för andra. De försvårar arbetet att bekämpa pandemin.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man är inte en sämre människa för att man gjort ett dåligt val. Man kan göra bra och dåliga val. Det kommer att forma en till den man är. Men det kan inte göra dig till en sämre människa.
Varför fortsätter du tjata det med din "sämre människa"? Ett uttryck som du ensam har konstruerat i sammanhanget.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
M mickef skrev:
Vilket/vilka?
Dina egna naturligtvis. Du efterlyste info om varför man skulle vaccinera sig. Har du redan glömt det?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Varför fortsätter du tjata det med din "sämre människa"? Ett uttryck som du ensam har konstruerat i sammanhanget.
Om du läst lite bättre. Jag tycker inte man blir en sämre människa baserad på bra eller dåliga beslut man tar.
 
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tycker inte man blir en sämre människa baserad på bra eller dåliga beslut man tar.
Håller inte helt med dig. Om jag tar ett beslut att börja våldta kvinnor istället för att leta romantiska dejter på Tinder - är jag en lika bra människa då?
 
F frasen_36 skrev:
Dina egna naturligtvis. Du efterlyste info om varför man skulle vaccinera sig. Har du redan glömt det?
Jag tyckte att de som har vaccinerat sig skulle få yttra sig i en opinionsundersökning, likt den här, om vad huvudskälet till vaccineringen var.
 
B b8q skrev:
Men varför är det just de vaccinerade som ”skadar mer” i det fallet, när ovaccinerade individer smittar mer än vaccinerade? Det borde vara mer korrekt att hävda att ovaccinerade skadar de andra ovaccinerade mer än vad de vaccinerade gör. Om vi nu inte talar i rena antal, förstås, för då är vi tillbaka på samma jämförelser som att högerhänta skadar mer än vänsterhänta (bara för att det finns fler av dem).

Edit: låt oss göra det enkelt; ta 1 ovaccinerad person. Låt denne möta 1 ovaccinerad individ och 1 vaccinerad individ. Givet allt annat lika, vilken av dessa två individer utgör störst fara?
Om vi tar ditt exempel och personerna träffas intimt, kanske i en samtyckt trekant. En av dem bär smitta som sprider sig till övriga deltagare, vilken tror du har störst chans att gå "skadeslös" ur det här exemplet?
 
M mickef skrev:
Om vi tar ditt exempel och personerna träffas intimt, kanske i en samtyckt trekant. En av dem bär smitta som sprider sig till övriga deltagare, vilken tror du har störst chans att gå "skadeslös" ur det här exemplet?
Nej, nu vänder du på ditt påstående. Ursprungsfrågan var vem som skadar mest, inte vem som löper minst risk att bli skadad. Minns du inte vad du själv har påstått?
 
M mickef skrev:
Jag tyckte att de som har vaccinerat sig skulle få yttra sig i en opinionsundersökning, likt den här, om vad huvudskälet till vaccineringen var.
Vad hindrar dig att skapa en sådan då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.