Z
Jag och sambon köpte ett hus som vi flyttade in i 1 mars. Då visade det sig att kylskåpet var trasigt så vi ringde mäklaren och berättade det.
Han visste inte att den var trasig så han ringde säljarna som sa att dom sagt till oss och mäklaren att kylen var trasig, men det har dom inte gjort.

Så vi ingick ett avtal på sms om att säljarna ska betala för en ny likvärdig kyl. Säljarna och mäklaren godkände det så vi beställde en ny kyl som vi hämtade.
Sen hör säljarna av sig och säger att dom inte tänker betala för kylen för vi som köpare har nämligen godkänt att kylen var trasig när vi skrev kontraktet! Och att den var trasig redan på visningen.
Men vi visste ju inte ens om att den var trasig, ska vi som köpare behöva betala för en kyl som vi inte visste var trasig?
 
Ni har rätt till en likvärdig kyl som den som fanns på visning, bättre begagnad kanske 1-2000kr om den har några år på nacken.
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 2 till
  • Laddar…
Undersökningsplikt; något ni lätt kunde konstaterat vid visning. Svälj kostnaden, glöm och gå vidare. Hade den fungerat hade den troligen rasat inom snar framtid ändå :D
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Ni ska nog inte räkna med att få något för det.
Det faller på eran undersökningplikt.
Så det är nog bara att betala och gå vidare i livet och inte låta en kyl grusa eran lycka över att vara husägare.

Lycka till med huset
 
  • Gilla
maja.andersson27189
  • Laddar…
H
Jag har svårt att förstå någon som precis har köpt ett hus, det första man gör är att skriva i ett forum och fråga om det är ok att få en ny kyl för den var trasig.

Låt inte kylen förstöra glädjen över det nya huset.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Fairlane
Om ni har ett avtal så kan ni ju stämma de. Det kan vara lite lurigt med ett avtal på sms, men vill ni så kan ni ju försöka.

Vad är en ny likvärdig kyl egentligen? Är den ny så är den inte likvärdig anser jag. Hade jag varit säljaren så hade jag kunnat ge en 1000-lapp, men inte betalt en ny kyl.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kontrollerade du kylen på visningen?
Om inte så kan du inte begära att få en ny kyl.

Var kylskåpet nytt?
Om inte så kan du inte få en ny kyl som ersättning för den gamla. Du kan få en likvärdig eller kostnaden för en likvärdig.
 
  • Gilla
maja.andersson27189
  • Laddar…
Z Jennz skrev:
Så vi ingick ett avtal på sms om att säljarna ska betala för en ny likvärdig kyl.
Exakt hur formulerades detta avtal?

Välkommen hit!
 
Z
Alfredo Alfredo skrev:
Exakt hur formulerades detta avtal?

Välkommen hit!
Vi skrev bla vilken kyl som kommer köpas och vad den kostar och att säljarna kommer stå för kostnaden för det och att alla parter godkänt avtalet.
Säljarna svarade då och sa att dom godkänt avtalet.
 
  • Arg
Uffe A
  • Laddar…
Z
Ohchips Ohchips skrev:
Ni ska nog inte räkna med att få något för det.
Det faller på eran undersökningplikt.
Så det är nog bara att betala och gå vidare i livet och inte låta en kyl grusa eran lycka över att vara husägare.

Lycka till med huset
Jag har förstått det nu i efterhand att allt ska undersökas. Men tycker ändå att dom kunde sagt att kylen var trasig så vi inte hade stått utan kyl i flera dagar.
 
Z Jennz skrev:
Vi skrev bla vilken kyl som kommer köpas och vad den kostar och att säljarna kommer stå för kostnaden för det och att alla parter godkänt avtalet.
Säljarna svarade då och sa att dom godkänt avtalet.
Ja är formuleringarna så tydliga som du menar och säljarna varit dumma nog att gå med på det så är väl min grundinställning att avtal ska hållas. Det är dock inte riktigt rimligt att du ska få en fabriksny kyl som ersättning för vad jag förmodar är en till åren kommen begagnad kyl.

Rimligt är väl någon tusenlapp som tidigare skrivits men vill du bråka så kan du naturligtvis kräva att de betalar enligt avtal och i värsta fall får du väl dra det till tinget.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Z Jennz skrev:
Men tycker ändå att dom kunde sagt att kylen var trasig så vi inte hade stått utan kyl i flera dagar.
Klart de borde men är detta den största brist du upptäcker ska du nog vara rätt nöjd med lägenhetsaffären. Problemet med en trasig kyl några dagar kan ju dyka upp när som helst i vilken bostad som helst.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Var den trasig under visningen får ni skärpa er och skylla er själva. Besvära inte säljarna mer i denna fråga isåfall. Fungerade den däremot då och den har gått sönder under tiden från budgivning till inflytt ska ni förstås ha en likvärdig kyl.

Det känns som att det är bäddat för många överraskningar framöver ifall ni inte ens bemödade er med att öppna kylskåpsdörren under visning.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Som sagt. Det var ”onödigt” generöst av säljaren att acceptera kostnaden. Men nu har säljaren tydligen accepterat att betala, avtal skall hållas.
Samtidigt vet jag inte om jag skulle tycka det är värt tiden och strulet att stämma för en sådan summa.
 
Ge dom ett förlag, mötas på halva vägen tex?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.