Hej
Hur hade ni gjort om jag inte kan borra (vet ej var rören är)
Har en pappershållare Vola t12.
Bakplattan är uppe med dubbelhäftande tejp och sitter bra! Har dock inte samma sucess att få upp ”skruvarna” med dubbelhäftande,
Kanske magneter? Har testat med loctite knådmassa, funkade sådär
 
  • Bakplatta av Vola t12 pappershållare fastsatt på kakelvägg med dubbelhäftande tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delar av en demonterad Vola t12 pappershållare på ett bord, inklusive skruvar och fästmekanismer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det kommer att vara svårt att få det bra utan skruvar, det är så liten yta och så stor hävstång. Du skulle ju kunna köpa någonting som har en större fästyta, nån typ av krok/platta som är gjord för att limmas upp på kakel, och sen modifiera så att du kan skruva in i den istället.

Annars skulle jag försöka hitta modet att borra. Borra med djupstopp, så du bara går igenom kakel och bakomliggande väggmaterial. Då går borren inte in i vattenröret, även om du helt osannolikt skulle borra exakt just där röret går. Sen titta in i hålet med ficklampa, en bit ståltråd, känn efter att det är tomt. Det värsta som kan hända är att röret var precis just där, och då får du plugga hålet och borra nytt jämte.

Om det inte finns isolering i väggen så kan du också försöka komma in med en inspektionskamera bakom. T.ex. från ett litet hål högst upp vid taklisten, eller litet hål bakom golvlisten i angränsande rum. Sen kan du titta runt med kameran och konstatera var rören går.
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
Nu är det kanske lite sent påtänkt, men jag hade fäst mässingspluggarna i bakplattan innan jag tejpade fast den på väggen.
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
Har tagit ner den en gång innan så är inga problem, frågan är vad som fäster bäst, funderar på epoxylim för metall
 
Skruv och mutter?
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
Ska göra ett försök! Tack för tipset
 
Uppdatering:
Köpte kortaste m4 mutter jag hittade på Bauhaus och m4 kortaste hylsmutter (fick kapa hylsmuttern på mitten)
Fick sedan försänka baksidan av plåten för en av skruvarna (olika hålstorlekar tydligen)
Allt som allt funkade det men väldigt mycket jobb, haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.