Hej experter,
Jag är i färd med att montera övervakningskamera utomhus och har lekt med lite olika placeringar innan borrning och kabelgenomföring.

Placering 1 - under takfoten.
Fördelar: kameran sitter väderskyddat.
Nackdelar: spotarna i takfoten bländar litegrann. Hade nog behövt skriva un liten "keps" på 3d-skrivaren för att lösa problemet. Om jag använder IR på kameran är risken större att det ljuset studsar och kameran då bländar sig själv än vid placering 2.

Placering 2 - på sidan av takfoten
Fördelar: ingen spot som bländar. Kan använda IR-belysningen utan att den riskerar att studsa mot något.
Nackdelar: mer utsatt för väder än placering 1, även om den fortfarande är under hängrännan.

Här är jag nu. Jag förstår att det kanske mest handlar om en smaksak men ni som har kameror monterade utomhus - hur viktigt skulle ni säga att det är att kameran sitter vindskyddat som placering 1 snarare än "halvt vindskyddat" som I placering 2?

Dwt är erfarenheter jag är ute efter här, inte smakråd på vad som är snyggast :)

Väl mött!

Husvägg med takfot och två möjliga övervakningskameraplatser markerade under och vid sidan av hängrännan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jodåsatteh skrev:
Hej experter,
Jag är i färd med att montera övervakningskamera utomhus och har lekt med lite olika placeringar innan borrning och kabelgenomföring.

Placering 1 - under takfoten.
Fördelar: kameran sitter väderskyddat.
Nackdelar: spotarna i takfoten bländar litegrann. Hade nog behövt skriva un liten "keps" på 3d-skrivaren för att lösa problemet. Om jag använder IR på kameran är risken större att det ljuset studsar och kameran då bländar sig själv än vid placering 2.

Placering 2 - på sidan av takfoten
Fördelar: ingen spot som bländar. Kan använda IR-belysningen utan att den riskerar att studsa mot något.
Nackdelar: mer utsatt för väder än placering 1, även om den fortfarande är under hängrännan.

Här är jag nu. Jag förstår att det kanske mest handlar om en smaksak men ni som har kameror monterade utomhus - hur viktigt skulle ni säga att det är att kameran sitter vindskyddat som placering 1 snarare än "halvt vindskyddat" som I placering 2?

Dwt är erfarenheter jag är ute efter här, inte smakråd på vad som är snyggast :)

Väl mött!

[bild]
En undran då varför måste du sätta den så nära spotten? Ljuset går ju nedåt med en viss vinkel. Så lite längre ifrån borde den inte störa.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
En undran då varför måste du sätta den så nära spotten? Ljuset går ju nedåt med en viss vinkel. Så lite längre ifrån borde den inte störa.
Bra fråga! Jo, sätter jag den längre ifrån spoten så kommer en stupränna med i bild som går ner där. Sätter jag sen på andra sidan spoten så är den inte längre i husets hörna.
 
Kan du inte göra en testuppkoppling och prova olika positioner innan du bestämmer plats?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kan du inte göra en testuppkoppling och prova olika positioner innan du bestämmer plats?
Jodå, det är gjort. Har klättrat runt på stegen och testat olika positioner. Både dag- och nattetid.
Dessa två är de jag kommit fram till, och bäst bild får jag om den sitter på kanten så det är nog det jg kommer att välja, men jag ville ha lite erfarenhet kring om den sitter tillräckligt väderskyddad där eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.