J
A AndersS skrev:
Har har byggt några nya kök och gjort speciallösningar av diverse slag med skåp, infällda ledbelysningar, etc.
Det finns inget generellt svar utan man får utgå från den produkt man vill ha eller tycker verka bra.
Sedan får du titta på hur den ska monteras och dina förutsättningar, i ditt fall ett 80-skåp.
Här borde det ganska lätt kunna finna en att bygga in/montera av de 60 cm breda och ett stort utbud, har ingen praktisk betydelse för utsugsförmågan om sedan hällen är 80-90 bred, däremot så får du ha koll på en bra utsugsförmåga och ljudnivå. Jag skulle inte gå på bredare än 80 cm som passar i skåpet för då kommer det att bli mera arbete.
Sedan beror det ju också på hur ni tänker avsluta skåpen nedtill och med belysning under skåpen, blir mest en utseendefråga. Sitter det en dekorlist eller som vi har en täcksida under som jag klyft och kapat så en ledbelysning passar in.
Man kan då med smalare få sätta in sidobitar i skåpet för att fästa i eller om det går att fästa i väggen bakom, då ta upp hål för infästning i skåpets bakstycke så det blir fäst i väggen och inte bara skåpets bakstycke.
Om man måste sätta något synligt brukar jag använda täcksidor som används till köksskåpen att såga ut material till.
För vår egen del skippade vi skåpet och satte en väggfläkt, skåpinredningen blir ändå plottrig med en inbyggd fläkt.
Tack för ett uttömmande svar. Kanske ska kolla mer på 60-fläktar som är helt infällda då, så kan man täcka hela undersidan (i framkant) med täcksidor som vi ändå tänkt rama in skåpen med. Vi kommer använda led-list som vi fäller in mellan täcksidor på längden som bänkbelysning på samma sätt som du beskriver.
Ungefär så här har vi tänkt oss:
3D-rendering av ett kök med gröna skåp, stengrå bänkskiva, och infälld fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle också rekommendera att kolla Fjärråskupan, de håller hög kvalitet och finns i många storlekar. Du kan ringa till dem och konsultera. Själv tyckte jag det var så jävla besvärligt att hitta en fläkt för inbyggnad att det slutade med att jag tog bort överskåpen. Men då hade jag väldigt specifika mått att anpassa mig efter.

Tilläggas ska att har du ett så stort kök antar jag att man vill ha en häll som är större än 60 och då ska ju fläkten vara minst lika stor. När det kom till fläktvalet ångrade jag nästan att jag insisterar på en 800 häll för fläktar i den storleken ser så tråkiga ut.
 
  • Gilla
JBir
  • Laddar…
Utöver Fjäråskupan tycker jag att du kan titta på Franke F600 som finns i 80-bredd. Det är en bra fläkt utan att vara alltför dyr, min far har 60-varianten hemma och den presterar utmärkt. Själv har jag Frankes Tender och den har snarlig prestanda. Även vi är nöjda.
 
  • Gilla
JBir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.