Bästa svaret

Jag har valt att skruva foder och knutbrädor för att underlätta vid målning.

Det är märkvärdigt att hantverkare envisas med att spika eller skruva panel och brädor för djupt. Jag har sett det mer än en gång. Det går ju att läsa sig till hur man ska göra. Svenskt Trä har bra bruksanvisningar.

https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8829&Doc=Broschyr

Diagram som visar korrekt och felaktig fästning av panelbrädor med skruvar i jämförelse med spikar, med text och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trilobiten och 3 till
  • Laddar…
Till panel förstår jag att man använder spikpistol och då blir det så, iaf med min.
Brädor och reglar är ju ojämnt hårda, ställer man pistolen bra på ett ställe så går spiken för djupt på nästa eller så får man ta upp hammaren och slå in vilket är tidsödande, enklare att ställa så alla spikar går in även om några blir för djupa.

Kan tycka att panel, iaf som ska målas med tex akrylat, där gör det inte jättemycket om dom går för djupt det blir ju färg som täcker och panelen ska inte bort och tillbaka vilket man kanske gör med foder
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har valt att skruva foder och knutbrädor för att underlätta vid målning.

Det är märkvärdigt att hantverkare envisas med att spika eller skruva panel och brädor för djupt. Jag har sett det mer än en gång. Det går ju att läsa sig till hur man ska göra. Svenskt Trä har bra .

[länk] träpaneler-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?File=8829&Doc=Broschyr

[bild]
Nu har de bytt ut de felaktiga fodren (fel mått) och SPIKAT upp dem. Blev jättefint!
Allt det här hade kunnat undvikits om de inte haft så bråttom och om de kommunicerat med oss.
Tack för byggbeskrivningen! :)
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.