Hej allihop!

Har läst igenom många trådar angående matbords-bygge, men blir inte så klok. Snarare mer förvirrad :)

Har fått för mig att jag vill bygga ett sånt där instagram-vänligt rustikt matbord, och min man tror inte på mig och är skeptisk. Jag vill motbevisa honom men har aldrig byggt något förut, hehe.

Jag har tänkt bygga ihop två skivor limfog, betsa dessa, lacka dessa, och sätta dit ben som jag redan köpt.

Så nu behöver jag era bästa tips! Vad behöver jag veta? Hur bör jag montera skivorna? Hur bör jag förstärka på undersidan? Bordet ska bli 240 x 100, så blir en rejäl pjäs. Ge mig alla tips och råd ni har, så jag kan visa att jag "kan själv"!

Tusen tack på förhand!
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Välkommen hit!
Vad är det för ben du skaffat? Vad har du tänkt dig för tjocklek på skivan?

100x240 cm är ett ganska stort bord. Du kan ju prova att känna lite på skivor i den storleken på något byggvaruhus.
Limträskivor är väl oftast 60 breda, men du kan ju känna lite på de bredare mdf- eller plywoodskivorna.
Jag tror inte att du kommer tycka det är tillräckligt stabilt att bara skruva 4 ben på en sådan skiva, utan du kommer behöva någon form av ram under för att få stabilitet, och ramen brukar behöva sitta ihop med benen för att vara stabil.
Väljer du en rejält tjock skiva kanske du kan få den stabilitet du vill ha, men då är kanske dina ben alldeles för veka…
Titta lite på hur andra bord i den storleken är tillverkade och knyck konceptet!
 
  • Gilla
Mari Nyberg
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Välkommen hit!
Vad är det för ben du skaffat? Vad har du tänkt dig för tjocklek på skivan?

100x240 cm är ett ganska stort bord. Du kan ju prova att känna lite på skivor i den storleken på något byggvaruhus.
Limträskivor är väl oftast 60 breda, men du kan ju känna lite på de bredare mdf- eller plywoodskivorna.
Jag tror inte att du kommer tycka det är tillräckligt stabilt att bara skruva 4 ben på en sådan skiva, utan du kommer behöva någon form av ram under för att få stabilitet, och ramen brukar behöva sitta ihop med benen för att vara stabil.
Väljer du en rejält tjock skiva kanske du kan få den stabilitet du vill ha, men då är kanske dina ben alldeles för veka…
Titta lite på hur andra bord i den storleken är tillverkade och knyck konceptet!
Tusen tack!

Lägger in bild på benen jag köpt. Skivorna är 50cm breda, så två stycken tänkte jag sätta ihop med en liten springa mellan - och den är 27mm tjock.

Har du något tips på hur man kan få ihop det på ett bra, stabilt sätt? Känner att det kommer behövas bra med stöd, men vet liksom inte hur jag ska tänka :)
 
  • Två svarta bordben i A-form avsedda för sammanfogning av skivor med springa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Benen såg ju faktiskt ganska rejäla ut. 27mm låter också rejält.
Jag skulle tro att du behöver någon form av ”ribba”, exempelvis planhyvlad furu som du skruvar fast ”stående” på undersidan, dels tvärs över skivan för att hålla ihop skivorna, dels längs med för att ge den stabilitet så den inte sjunker i mitten.
Ett problem du behöver fundera är att se till att bordet tål att någon lutar sig mot gaveln utan att benen ger vika och bordet faller som ett korthus. Det kanske räcker med rejäla skruv för att fästa benen i skivorna, men jag vet inte.
Bäst hade varit någon form av snedsträva, men det verkar inte så enkelt med dina ben.

disclaimer: jag har aldrig bygg riktiga bord utan spekulerar ganska fritt…
 
Hej! Snubblade in på din tråd och ville visa hur vi gjorde!
Jag köpte 2 stycken bänkskivor på Byggmax i furu, 60x240 och har vitlaserat dessa. Har liknande ben som du köpt i metall. Tänkte först bygga en ram under men skivorna är så rejäla så vi ansåg att det inte behövdes har satt två metallplattor mer åt mitten bara för att det ska sitta ihop mer men vi är hur nöjda som helst och det här är inget bord man flyttar i en handvändning
 
  • Ett stort, vitlaserat furubord med svarta metallben i ett ljust rum med färgglatt fönster och stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AL... och 1 till
  • Laddar…
O oliviaeeriksson skrev:
Hej! Snubblade in på din tråd och ville visa hur vi gjorde!
Jag köpte 2 stycken bänkskivor på Byggmax i furu, 60x240 och har vitlaserat dessa. Har liknande ben som du köpt i metall. Tänkte först bygga en ram under men skivorna är så rejäla så vi ansåg att det inte behövdes har satt två metallplattor mer åt mitten bara för att det ska sitta ihop mer men vi är hur nöjda som helst och det här är inget bord man flyttar i en handvändning
Hej supersnyggt.
har du fler bilder? Vad har du vitlaserat med? Vart köpte du benen?
 
T Tami skrev:
Hej supersnyggt.
har du fler bilder? Vad har du vitlaserat med? Vart köpte du benen?
Hade inte så många bilder men här är en till! Det är laserat med Herdins vita hårdvaxolja och benen är köpta på plank-bord.se ☺️
 
  • Matrum i skymningen, färgglatt fönster, hängande lampa, skuggor på väggen, modernt inrett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oliviaeeriksson skrev:
Hade inte så många bilder men här är en till! Det är laserat med Herdins vita hårdvaxolja och benen är köpta på plank-bord.se ☺️
Jätte fint. Har du lust att beskriva hur du gick till väga? Läst att den torkar snabbt. Körde du pensel eller trasa?
 
T Tami skrev:
Jätte fint. Har du lust att beskriva hur du gick till väga? Läst att den torkar snabbt. Körde du pensel eller trasa?
Jag slipade skivorna först med ett lite grövre sandpapper, sen ett lite finare och torkade sen av med en blöt trasa. Sen strök jag bara på med en pensel först och sen tog jag ett gammalt örngott som jag strök ut det med för att få det jämnt 😊 det torkar inte så fort så man inte hinner med liksom ☺️
 
O oliviaeeriksson skrev:
Jag slipade skivorna först med ett lite grövre sandpapper, sen ett lite finare och torkade sen av med en blöt trasa. Sen strök jag bara på med en pensel först och sen tog jag ett gammalt örngott som jag strök ut det med för att få det jämnt 😊 det torkar inte så fort så man inte hinner med liksom ☺️
Tusen tack för ditt svar🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.