Vi är i slutfasen av vår köksplanering och skulle gärna vilja ha kommentarer på vår tänkta layout. Rummet är 3,15x8 m. Ugnen hamnar under spishällen och mikron i högskåpet.

Jag funderar också på hur mycket ljus som behövs. Att vi skall ha bänkbelysning över diskhon och bänken där är ju självklart, liksom något över matbordet samt över bänken till vänster om spisen men allmänbelysning? Vi kommer behöva göra i ordning och räta upp taket då det är rätt ojämnt så om vi skall sätta spottar, hur många behöver vi? Tar man 12 spottar i två grupper så går de att sätta med en meters mellanrum åt alla håll.
 
  • 3D-modell av en kökslayout med vita skåp, grått golv och mörka bänkskivor, inklusive diskho och inbyggd ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-layout av kök med överskåp, bänk med diskho, spishäll, matbord och plats för mikro i högskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Layoutskiss av ett kök med markerade positioner för spis, ugn, mikro och diskho, samt planering för belysning och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt!

har ni tänkt ha spottar vid köksbordet eller taklampa?
På vår yta som är 3*7m har vi 7 spottar och en taklampa, kan säga att spottarna aldrig är på 100% kanske 30% snittar vi vid frukost/middag.
Sedan avstånd tror jag det räcker med 3 ”inne” i själva köket på längden man får en bra ljusbild ändå.
 
R Ryttarnn skrev:
Trevligt!

har ni tänkt ha spottar vid köksbordet eller taklampa?
På vår yta som är 3*7m har vi 7 spottar och en taklampa, kan säga att spottarna aldrig är på 100% kanske 30% snittar vi vid frukost/middag.
Sedan avstånd tror jag det räcker med 3 ”inne” i själva köket på längden man får en bra ljusbild ändå.
Det kommer bli en hängande taklampa, det är skönt att kunna dämpa och rikta ljuset när man sätter sig till bords. Jag blir tokig på hus och hotell där man bara har spottar, jag tycker alltid det blir för ljust runt om och svårt att fokusera på det som står på bordet. Dessutom tänkte jag låta sätta lamputtag över både köksfönstret och altandörren för adventsstjärnor mm.

Vad jag kunnat läsa mig till rekommenderas 1 spot/1,5 m2 och ca 300 lux i kök, dvs 450-500 lm/spot. Vi har tre spottar i vårt badrum om 3,15x2 m och det är alldeles för lite, vi använder spegelbelysningen för att få allmänljus, men där är det åas mörkgråa väggar och inte vitt som vi tänkt oss i köket. Jag tar hellre i lite nu (inom rimliga gränser naturligtvis) än svär i efterhand över att ljuset inte räcker till.
 
Bättre med fler spottar man kan dimma ner helt rätt.
Har i vardagsrummet 6 spottar yta 5*4m
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
BirgitS
Hide-a-lite har en bra ljusguide att utgå ifrån med exempel både på spottar och placering.

I ditt fall när man räknar ut lämpligt antal spottar i själva köksdelen så är det snarast bara golvytan man ska utgå ifrån eftersom bänkarna har egen belysning (som jag förstod dig). Det är lämpligt att placera en spott så att den ger ljus in mot översta delen av högskåpen.

Jag föreslår även hängande belysning över kökshalvön och kanske framför köksfönstret för att få bra arbetsbelysning på de bänkskivorna.

zarkov zarkov skrev:
men där är det åas mörkgråa väggar och inte vitt som vi tänkt oss i köket.
Det gör ju stor skillnad.
 
U
BirgitS
Jag gillar mina två hoar i ett 80-skåp och vill inte byta ut dem mot en stor ho. Ser inte riktigt problemet med att diska en plåt för det är ju bara att lägga plåten ovanpå hoarna, ha diskmedel på diskborsten (eller spruta utspätt diskmedel på plåten) och så borsta.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag skulle inte köra en 80-ho som är delad. Du kommer bli tokig när du ska diska ugnsplåtar. jag skulle köra på en hel och sedan ha en extra korg/insats ifall du vill kunna lägga blöta saker i/över hon för att droppa av.
[länk]
Vi hade en större och en halv-ho i ett 80-skåp där vi bodde förut för att min fru ville prompt kunna hälla av kastruller utan att först behöva röja undan disk. Tyvärr blev det snarare så att allt småplock som väntade på diskning hamnade i den lilla hon och det var mer jobb att tömma den än den stora så vi använde mest den stora ändå.
 
Vad tror ni om att skippa spottar över matplatsen och bara ha en lampa över bordet?

Rött är nedpendlade lampor, grönt är lamputtag och blått är spottar (naturligtvis skall det finnas ett lamputtag även till bordslampan men det spelar ingen roll var det sitter):
 
  • Planritning med en markerad matplats, nedpendlade lampor och spottar för belysningslayout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TowaTei och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag gillar principen men tycker det är onödigt tätt med 1 m mellan spottarna.
 
läste någonstans att tak med spottar kallas nu acne -taket. Redan nervärderat ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.