Jag tänkte ha följande (se bild) konstruktion som vägg till min uppvärmda friggebod.
Fast med liggandes panel (brädorna 01 och 02), därför måste distanserna(läkt) 04 vara lodräta.

Min tanke är då, skulle det inte gå att ha dessa läkt i cellplast?
Då skulle ju köldbryggan minskas, speciellt om man snålar och sätta gipsen direkt på de lodräta reglarna.

Visst skulle det stutsa lite när man spikade panelen, men jag ska nog använda spikpistol eller skruv.
Kan det hända att cellplasten blir dålig med åren?
Eller är det galet på annat sätt?

Är jag först med att tänkt denna tanken?

images.jpg

Tacksam för input
 
Läkten är bland annat till för att skapa en ventilerad luftspalt så du har ingen köldbryggeproblematik där.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Danne_83 skrev:
Läkten är bland annat till för att skapa en ventilerad luftspalt så du har ingen köldbryggeproblematik där.
Jag förstår inte ditt svar.

Köldbrygga är bla. när man har genomgående trä i en vägg.
I detta fallet, med läkt 04 så är det ju, räknat uteifrån liggande panel, stående läkt, stående regel, sen gips (om man skippar liggande 45x45).
Om man byter läkten mot cellplast så blir det ju ett 2cm brott i köldbryggan.
 
Den lilla volymen som du har i en friggebod som ska värmas och vad du ev. skulle spara på en cellplast läkt kan ses som försumbar. Hur mycket det kan påverka styrs också av väggisoleringen.
Hur tjock isolering har du i väggen, är det 95mm?
 
Är inte temperaturen i luftspalten samma som ute?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Luftspalten och skiktet utanför den (panelen) har väldigt liten isolerande verkan. Temperaturen i spalten är nästan som utetemperaturen. Därmed är läkten ingen köldbrygga att räkna med, oavsett material.
 
AndersS skrev:
Den lilla volymen som du har i en friggebod som ska värmas och vad du ev. skulle spara på en cellplast läkt kan ses som försumbar. Hur mycket det kan påverka styrs också av väggisoleringen.
Hur tjock isolering har du i väggen, är det 95mm?
Japp, 95. Plus kanske 45 på insidan. Tror ni att det behövs? Ska ha 10-15 grader på vintern.
 
peroande skrev:
Luftspalten och skiktet utanför den (panelen) har väldigt liten isolerande verkan. Temperaturen i spalten är nästan som utetemperaturen. Därmed är läkten ingen köldbrygga att räkna med, oavsett material.
Nä, du har rätt. Det spelar nog ingen roll. Tack!
 
Jag skulle nöja mig med 95mm. Men jag skulle endast ha 3-5 grader på vinten. Dvd när det är minusgrader.
 
En friggebod som man endast underhållsvärmer på vintern skulle jag köra med 95mm i väggar och 145mm i taket.
Det är vad vi har i vår gäststuga, men den kallställs sedan vintertid.
Men visst 45mm ytterligare är ju bättre om du har plats för det, men det tar ju nästan en kvadratmeter av ytan.
 
Jag kompromissade lite och körde 95mm isolering på långsidorna (bara 200cm höga invändigt) men på kortsidorna (gavlarna, 260 höga invändigt) så korsreglade jag ett extra lager 45mm innanför plasten. All el som finns i boden är dragen här och i taket. I taket har jag 125 + 45 mm isolering!


IMG_20150312_115338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150312_112432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I taket använde jag för övrigt cellplast istället för det traditionella masonit som luftspaltskiva!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
Nu vet jag iaf att jag inte var först med denna idén.
Skrev precis ett inlägg och frågade samma sak.

Fick du något svar på din fråga förutom att det är onödigt?
Jag fattar inte riktigt hur det kan vara så viktigt att bryta köldbryggor men så är detta helt plötsligt en dålig idé?

Jag röstar för genialiskt! (Utan någon som helst byggerfarenhet :rofl:)

Hur blev det?

https://www.byggahus.se/forum/threads/bryta-koeldbrygga-med-spik-luftlaekt-i-cellplast.447379/
 
T TomBeLu skrev:
....
Hur blev det?

[länk]
Bild i inlägg 12 säger väl allt om hur de blev;)
 
A Alexn72 skrev:
Bild i inlägg 12 säger väl allt om hur de blev;)
Haha
Fast det är inte trådskaparen som postat det konstverket. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.