Hej alla trevliga och otrevliga typer med kunskap och/eller intresse av ved och vattenburen värme.

Som nyblivna husägare fick vi en fin tidig julklapp när husets enda uppvärmnings- och varmvattenkälla, sprack och började läcka i eldstaden.

Kontakt togs genast med lokal rörmokare, som garanterade oss värme innan jul. Det visade sig tydligen vara julen 2022 han menade, så nu börjar det (förhoppningsvis) röra på sig efter ett par mardrömslika månader.

Det är sagt att han ska komma hit ikväll för att ta ”de sista måtten” och sen lägga beställning av systemet.

Av erfarenhet vet jag att det är bättre att själv specificera vad man vill ha, och se till så att man får det från början, så jag försöker sammanställa en liten lista som rörkrökaren ska få.

Jag tar tacksamt emot tips ifrån er med större erfarenhet än mig, på något som jag bör tänka på, eller komplettera systemet med.

Huset är byggt -65, lite lätt tilläggsisolerat, källare på 30-40 m² som ska hållas uppvärmd, ca 100 uppvärmda kvadrat fördelat på två våningsplan. Totalt 12 vattenradiatorer och en el.

Grunden blir en Effecta Lambda II 35kW och två acktankar x 750l. Den ena med extra slinga, förberedd för sol. https://varme.effecta.se/effecta-we...-vedpaket-35kw/vedpaket-35-2x750-70-71-detail

Befintlig acktank som stannar kvar sägs vara på 1000l, men kan likagärna vara på 800l.

I paketet som länkades ovan ingår Laddkoppel, termometrar, autoavluftare med läckage och kärvgaranti, elpatron och lite annat krafs.

Dimensionering av rören får rörmokaren sköta, och med tanke på att han vill ha 20.000:- inkl moms för den biten, så får vi då verkligen hoppas att isolering av rören ingår..

Det jag vill komplettera med är:

Motdragslucka till rökrör/skorsten.

Avstängningar/fullflödesventiler på så många ställen som anses vara behövligt. Minst till radiatorkretsens stigar-/returledning, den gamla acktanken som lär börja läcka förr eller senare, cirkulationspumpar, och avluftare (har förstått att de ofta krånglar efter en tid. Jag är villig att motionera ventilerna så ofta som erforderligt. Anledningen till ventilerna är förstås att jag vill kunna stänga så mkt som möjligt vid eventuella framtida läckage och släppa in så lite luft som möjligt. Dock bör potentiell nytta överstiga potentiell risk (fler skarvar/kopplingar/delar).

Den gamla acktanken bör ligga sist på slingan s.a.s, eller iaf kunna kopplas bort när den börjar läcka, utan att de två nya påverkas.

Förberedd ”avstickare” för framtida fläktkonvektor i källare, som jag monterar själv.

Förberedd ”avstickare” för ev radiator i pannrummet, det finns ju en minimal risk att de nya grejerna faktiskt är så välisolerade och effektiva, att det kommer bli kallt där nere.

Manuell avluftare, placerad där den gör som bäst nytta. Denna vill jag ha utifall att jag inte kommer lita på den automatiska, samt för lättare felsökning vid ev. problem, som ofta kan misstänkas bero på luft i systemet.

Förberedd ”avstickare” för framtida golvvärme, samtliga golv i huset ska bytas eller renoveras. Jag utgår ifrån att någonting dyrt då också kommer att tillkomma till pannan, styrning av extra krets eller liknande.

Automatisk motorstyrning av shunt, med ute/innegivare. Denna monteras av mig framöver.

Någon form av lösning där man enkelt kan både tappa vatten från systemet, samt tillsätta kemikalier för vattenbehandling vid framtida behov. Teorier finns om att vatten av viss kvalitet/aciditet/alkalitet/ondska kan påskynda pannkroppens korrosionsprocess.

Sedan ska jag även se till att sätta stickpropp på allt som vill ha el (ej elpatron) så att man vid strömavbrott kan köra inverter eller t.om elverk. Strömavbrottet kommer garanterat att komma när man precis fått fyr på 140l torr prima Björk.. Då kan det vara skönt med stickpropp.

Väldigt tacksam för tips på vad jag kan tänkas vilja komplettera med, eller stryka från min lista. Allmänna reflektioner tages också gärna emot!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Varför vill du ha det dyrare?
 
  • Haha
Herr
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför vill du ha det dyrare?
Det vill jag förstås inte, det var mer en halvbitter rubrik, orsakad av att det redan kommer att bli helt vansinnigt dyrt bara med de sakerna jag listat..

Ursäkta förvirringen
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det vill jag förstås inte, det var mer en halvbitter rubrik, orsakad av att det redan kommer att bli helt vansinnigt dyrt bara med de sakerna jag listat..

Ursäkta förvirringen
Då kanske du ska söka billigare alternativ och inte det dyraste du hittar?
 
Aldrig funderat på berg-/jordvärme? Ved är ju lite 1900-tal........
 
  • Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Aldrig funderat på berg-/jordvärme? Ved är ju lite 1900-tal........
Elbaserad uppvärmning kanske tillhör gårdagen, jag tror nog att accumulerande eldstäder har en ljus framtid när importenergin riskerar att bli knapp och energipriserna rusat det sista halvåret.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Varför vill du ha uppvärmning med ved? Kanske värt att kolla på alternativ med mindre arbetsinsats luft/vatten eller bergvärme.
 
Tycker det är bra att som du tänka lite framåt. Som EU-avtalet är skrivet så är Sverige tvingat att lämna ifrån sig el till de populistiskt styrda länderna söder om Danmark. Finns ingen möjlighet att komma undan.
Du kommer att bli en vinnare i längden.
Vad gäller ventiler så kan en del unionsventiler avsedda att sitta på vardera sidan av en cirkpump efter några avstängningar börja läcka och droppa vatten. Ordna påfylling av vatten i systemet med en koppling tilll trädgårdsslang vid pannans bottenventil. Den traditionella påfyllnadskranen kan börja läcka och då blir det problem. Pannans bottenventil brukar vara en rejäl kikventil..
 
F fribygg skrev:
Då kanske du ska söka billigare alternativ och inte det dyraste du hittar?
Jag hittade bra mycket dyrare faktiskt, jag var inne på Hargassner och Fröling ett tag, men det fick bromsas. Fina saker, men när de tar lika mkt för en acktank som vad andra tar för en panna så får man tänka om. Landade i att Effecta-pannan ser ut att vara den mest kostnadseffektiva lösningen. Modellen har funnits länge och jag har inte hört särskilt många eller stora klagomål på den.

Att bara köpa det billigaste, det tror jag knappast lönar sig i längden.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Aldrig funderat på berg-/jordvärme? Ved är ju lite 1900-tal........

Jodå, jag har funderat på den uppvärmningsformen och jag har gott om både berg och jord. Den initiala investeringskostnaden skulle dessutom bli lägre än vad den kommer att bli för ett vedsystem.

Dock bygger stabiliteten och kostnaden för elbaserad uppvärmning, på ett elnät och en energipolitik med inhemsk elproduktion som är lite 1900-tal, dvs att det faktiskt fungerade.


F fribygg skrev:
Elbaserad uppvärmning kanske tillhör gårdagen, jag tror nog att accumulerande eldstäder har en ljus framtid när importenergin riskerar att bli knapp och energipriserna rusat det sista halvåret.
Det är min tanke också. Ved är redan nu den i särklass billigaste uppvärmningen man kan ha, och har rätt utförd, minimal miljöpåverkan.

Om effekttaxa skulle införas, så spelar det ingen roll hur effektiv värmepump man har eller vilket COP den ligger på, det kommer att kosta bra mycket ändå.

Även den rörmokare jag anlitar tror på en ökning, han får allt fler och fler förfrågningar. Kan förstås också hänga ihop med att folk inte har fått de värmepumpar som beställdes redan i november pga världsläget.

T toolman77 skrev:
Varför vill du ha uppvärmning med ved? Kanske värt att kolla på alternativ med mindre arbetsinsats luft/vatten eller bergvärme.
Jag lider av svår elallergi. Åtminstone mot faktureringsdelen.

Gällande arbetsinsatsen så är det bra att röra på sig. Detta kommer veden obönhörligen att se till att man fortsätter med.

G Granström2 skrev:
Tycker det är bra att som du tänka lite framåt. Som EU-avtalet är skrivet så är Sverige tvingat att lämna ifrån sig el till de populistiskt styrda länderna söder om Danmark. Finns ingen möjlighet att komma undan.
Du kommer att bli en vinnare i längden.
Vad gäller ventiler så kan en del unionsventiler avsedda att sitta på vardera sidan av en cirkpump efter några avstängningar börja läcka och droppa vatten. Ordna påfylling av vatten i systemet med en koppling tilll trädgårdsslang vid pannans bottenventil. Den traditionella påfyllnadskranen kan börja läcka och då blir det problem. Pannans bottenventil brukar vara en rejäl kikventil..
Helt riktigt, det går inte att komma ifrån. 70% av vår nätkapacitet ska enligt elmarknadsförordningen vara avsatt till elhandel med andra länder. Och detta i ett land som idag inte ens förmår att upprätthålla tillräcklig överföringskapacitet ens inom landet, med olika elområden (och priser) till följd.

Dock lever vi inte upp till 70-procentsregeln, vilket bl.a retat upp norrmännen, som strypt överföringskapaciteteten till Sverige, from november, fram till 2030.. Undrar om det kan tänkas påverka priserna..

Nåväl, energi- politik/marknad och uppvärmning är ämnen som engagerar folk och nu kom denna tråden hittills att handla om en hel del annat än vedsystem, så jag försöker återgå till detta.

Bör man kanske sätta några andra ventiler än unionsventiler vid cirkulationspumparna?

Hur tänker du med påfyllning till pannan från bottenventil med trädgårdsslang? Alltså menar du att skippa den ”vanliga” påfyllningsventilen helt och hållet?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Panneffekten 35kW känns extremt överdimensionerad för 100m².
Hur länge vill du kunna köra på acken?
 
L lat skrev:
Panneffekten 35kW känns extremt överdimensionerad för 100m².
Hur länge vill du kunna köra på acken?
Snedtak på ovanvåningen gör att huset verkar mindre än vad det är. Betänk även att källaren ska hållas uppvärmd. Och betänk hur man i regel gjöt betongplattor på 60-talet.. ”Slå det rätt ut på berget Bosse, vi isolerar från insidan sen”.. I just det här fallet är dessutom källaren utsprängd i berg.

Total ackvolym lär landa på mellan 2200-2400l. Jag vill såklart köra så länge som möjligt på acken, men räknar med att få elda varje dag under kalla delen av eldningssäsongen. Att hoppas på en gång varannan dag tror jag inte kommer vara realistiskt..

Jag säger inte emot dig, eller att du har fel, utveckla gärna! Men jag kan inte se hur en vedpanna egentligen kan vara överdimensionerad (inom rimliga gränser förstås), så länge som acken kan ta emot värmen. Själva mängden energi man stoppar i, anpassar man ju genom storleken på vedinläggen.

Skulle tankarna stå på säg 60° i botten och jag grips av ohejdbar eldningslust, då fyller jag förmodligen inte upp hela vedmagasinet med prima Björk :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Får väl erkänna att jag inte läste allt innan jag skrev.
Med den ack.volymen så är det väl inga problem med den panneffekten, annars kan det ju bli problem om man har hög panneffekt & liten volym (snabbt upp i kokning), som du själv skriver.

Vad har du för radiatorsystem, hög eller låg-temp?, det styr ju mycket i hur länge du kan nyttja ackarna.
Oavsett (nästan) hur dåligt hus du har så kommer du inte upp i ett effektbehov på mer än 100W/m2, men beroende på temp-nivå i radiatorsystemet så skiljer sig den utnyttjningsbara energimängden i ackarna rejält åt.
 
  • Gilla
Lahabo
  • Laddar…
Om du vill komma lite billigare undan så är ju begagnat ett alternativ.. Kommer ju ut fina pannor på Blocket emellanåt. Jag fick tag på en solo innova 50kw för 3k, riktig bondtur har man ju förstått. Sen en tank på 2,8 m3 för 1kr/litern och en gammal acktank på vinden i garaget till expansion. Nu kopplade jag ju ihop allt själv så det blev ju helt klart en del billigare än om man har röris till det. Tror hela installationen landade på 10-12k med rördelar, pumpar, ny keramik till pannan, själva pannan och acktanken. Sen när jag är färdig med huset så blir det antingen en ny större tank eller en till, vill upp i minst 5-6m3!
 
T
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Aldrig funderat på berg-/jordvärme? Ved är ju lite 1900-tal........
Skrattar bäst som skrattar sist.
 
Vi är inne på vår andra Effecta Lamda och är jättenöjda! Vi har monterat motorstyrning på alla tankar utom tekniktanken (som innehåller solslinga, LV-pump-påstick, elpatron och VV-beredning) så att vi kan stänga igen en eller flera via en app, praktiskt när man reser bort och solen börjar värma så att man inte behöver värma hela volymen som är totalt 2500 liter uppdelat på fem tankar. Ja det är lite många och lite små kanske men vi har samlat ihop beggade från diverse håll. Vi är inne på vårt 4-e expansionskärl av olika anledningar och en av dessa var feldimensionering så det kan vara värt att ställa lite frågor kring. Lycka till! Vedvärme det är grejer det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.