Jag skulle behöva ett verktyg för att slå i nubb (skulle man kunna beskriva det som, småspik med platt huvud), t.ex. för att fästa skumgummi och/eller tyg vid trä. Söker jag bara efter spikpistol, så får jag mest upp sådana som slår i dyckert. Kan pappspikpistol vara något? eller vilka bra ord ska jag söka på? och om någon har konkreta tips tar jag också gärna emot dem. Jag gör en massa hobbyprojekt (som att klä om möbler), så vill ha något som funkar för det ändamålet, men inte alltför dyrt.
 
  • Hög med småspik med platta huvuden på vit bakgrund, används för hobbyprojekt som möbelklädsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tapetserare använder väl en magnethammare?
 
Om man använder pistol brukar man köra med bred klammer och inte med nubb.
 
S Svante Svenson skrev:
Om man använder pistol brukar man köra med bred klammer och inte med nubb.
Precis, sök på häftpistol istället för spikpistol.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tapetserare använder väl en magnethammare?
Det kanske kan vara nåt. Hade hoppats ändå att det fanns något mer automatiskt verktyg.
 
S Svante Svenson skrev:
Om man använder pistol brukar man köra med bred klammer och inte med nubb.
Jag söker alltså ett verktyg man kan slå i (vad jag kallar) nubb med platt huvud med, inte klammer.
 
J Joakim_st skrev:
Precis, sök på häftpistol istället för spikpistol.
Jag söker alltså ett verktyg man kan slå i (vad jag kallar) nubb med platt huvud med, inte klammer.
 
Prova att söka på "elektrisk hammare". Du sätter spiken på det magnetiska huvudet, sätter den där det ska vara och trycker på knappen.
 
HogeN HogeN skrev:
[länk]

tror en sån som sökes... 30sek på google
Det där verkar vara en mer professionell (och dyr) sak, men jag ska kolla den också.
 
G gavagai skrev:
Det där verkar vara en mer professionell (och dyr) sak, men jag ska kolla den också.
Nu vet jag inte exakt vilken du kollade, men sökte jag på ena modellen jag hittade fick jag upp denna: https://m.aliexpress.com/item/32672295577.html
Kändes som ett klart överkomligt pris.
 
J JFrisk skrev:
Nu vet jag inte exakt vilken du kollade, men sökte jag på ena modellen jag hittade fick jag upp denna: [länk]
Kändes som ett klart överkomligt pris.
Ser du om det framgår där att det är en europeisk kontakt?
 
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
Letar också fortfarande efter bra sökord/kategorier på svenska, eftersom jag helst inte köper osett direkt från Kina.
 
G gavagai skrev:
Ser du om det framgår där att det är en europeisk kontakt?
"MXB 1170 nailing gun pneumatic nail gun air stapler air nailer pin thumbtack nail gun 11mm"
"Air nailer", ganska sannolikt är den tryckluftsdriven.
Gissningsvis hittar du en tryckluftspistol till lägre pris än motsvarande elektrisk.
 
H hyggabus skrev:
"MXB 1170 nailing gun pneumatic nail gun air stapler air nailer pin thumbtack nail gun 11mm"
"Air nailer", ganska sannolikt är den tryckluftsdriven.
Gissningsvis hittar du en tryckluftspistol till lägre pris än motsvarande elektrisk.
O.k. den såg ut att ha en sladd på videon, men jag måste ha sett fel då. Ser nu att det är en slang. Vet ändå inte då hur lätt det är att få tag på ev. saker att köpa till.

För övrigt går ju motsvarande en häftpistol (med handkraft) bra också, om den bara kan slå i nubb istället för klammer.

Ska nog börja med att höra på ett större byggvaruhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.