Hej!
Ska bygga ut garaget och behöver förlänga l-balken som bär upp takbjälkarna och förstärka den eftersom den är i klenaste laget som den är redan nu. Behöver tips om hur att göra.

Garaget är 6x6m med ett i det närmaste platt tak (2graders lutning bakåt.)
Balken ifråga går i mitten framifrån och bak med träbjälkar vilande tvärs över med råspont och plåt på.
Garaget skall förlängas 3m bakåt och balken blir sedan 9m lång.
Det är en I-140 balk. Taket har en lätt nedböjning när det ligger 30cm snö på, därav är nuvarande dimension för klen och blir ju inte bättre med en förlängning.
Att byta ut balken är inte ett alternativ.
Mvh
Pelle
 
Vet inte om det är ett alternativ, men som jag ser det så hade det enklaste vart att placera en stödpelare, gärna mitt på den nya spännvidden. Där pelaren ansluter mot balken bör någon form av livförstärkning svetsas. Denna lösning kräver även att man säkerställer att grunden/plattan kan ta lasten från pelaren.
 
Karrock
Menar du att stödet ska flyttas så att spännvidden ökar från 6 till 9m? Det är ganska mycket.
Kommer du åt den befintliga balken och kan tex komplettera den med en UPE på vardera sida? Kommer en komplettering som innebär lägre fri höjd under balkpaketet att vara ett problem?
 
G Gabbe1 skrev:
Vet inte om det är ett alternativ, men som jag ser det så hade det enklaste vart att placera en stödpelare, gärna mitt på den nya spännvidden. Där pelaren ansluter mot balken bör någon form av livförstärkning svetsas. Denna lösning kräver även att man säkerställer att grunden/plattan kan ta lasten från pelaren.
G Gabbe1 skrev:
Vet inte om det är ett alternativ, men som jag ser det så hade det enklaste vart att placera en stödpelare, gärna mitt på den nya spännvidden. Där pelaren ansluter mot balken bör någon form av livförstärkning svetsas. Denna lösning kräver även att man säkerställer att grunden/plattan kan ta lasten från pelaren.
G Gabbe1 skrev:
Vet inte om det är ett alternativ, men som jag ser det så hade det enklaste vart att placera en stödpelare, gärna mitt på den nya spännvidden. Där pelaren ansluter mot balken bör någon form av livförstärkning svetsas. Denna lösning kräver även att man säkerställer att grunden/plattan kan ta lasten från pelaren.
Glömde skriva att jag inte vill ha någon pelare mitt i garaget, det hade ju varit en enkel lösning annars.
 
Karrock Karrock skrev:
Menar du att stödet ska flyttas så att spännvidden ökar från 6 till 9m? Det är ganska mycket.
Kommer du åt den befintliga balken och kan tex komplettera den med en UPE på vardera sida? Kommer en komplettering som innebär lägre fri höjd under balkpaketet att vara ett problem?
Ja, det bakre stödet och väggen kommer att flyttas 3m bakåt. Tanken var att slippa en pelare mitt i garaget. Nuvarande balk är helt åtkomlig. Jag har räknat med att det blir förstärkning i underkant i form av nåt uppochnervänt T-järn eller liknande, gärna något som bygger nedåt så lite som möjligt. Tänkte höra om någon känner till en förstärkningsmetod som ger mest styrka och som tar minst plats. Eller om det ens är möjligt utan stolpe i mitten. Någon kunnig kanske kan räkna på olika varianter.
 
Du kommer inte att klara dig med någon enklare "förstärkning".
För det första är en IPE140 ruskigt klen i dessa sammanhang och för det andra är det en enorm förändring att öka spännvidden från 6 till 9m.

Ex.
Om du med dagens konstruktion och snömängden X får en nedböjning på 1.5cm. Så kommer du med den nya konstruktionen (9m spännvidd) och trippla IPE140 (tre i bredd) och samma snömängd få nedböjningen 2.5cm.
Det ger en hint om hur mycket starkare balk du behöver.

Vill du ha samma nedböjning (i absoluta tal) som idag så behöver du 5st IPE140 bredvid varandra om du ökar spännvidden från 6 till 9m. Men detta är antagligen ändå för klent för att uppfylla gällande byggnadsnormer.
 
Redigerat:
G Gabbe1 skrev:
Du kommer inte att klara dig med någon enklare "förstärkning".
För det första är en IPE140 ruskigt klen i dessa sammanhang och för det andra är det en enorm förändring att öka spännvidden från 6 till 9m.
Ex.
Om du med dagens konstruktion och snömängden X får en nedböjning på 1.5cm. Så kommer du med den nya konstruktionen (9m spännvidd) och trippla IPE140 (tre i bredd) och samma snömängd få nedböjningen 2.5cm.
Det ger en hint om hur mycket starkare balk du behöver.

Vill du ha samma nedböjning (i absoluta tal) som idag så behöver du 5st IPE140 bredvid varandra om du ökar spännvidden från 6 till 9m. Men detta är antagligen ändå för klent för att uppfylla gällande byggnadsnormer.
Misstänkte det. Har du nån koll på vad för sorts balk som skulle fungera om man byter? Gärna med en uträkning
 
pelleulf pelleulf skrev:
Misstänkte det. Har du nån koll på vad för sorts balk som skulle fungera om man byter? Gärna med en uträkning
Snözon?
 
G Gabbe1 skrev:
Snözon?
Vet ej men bor i uddevalla på västkusten
 

Bästa svaret

pelleulf pelleulf skrev:
Vet ej men bor i uddevalla på västkusten

Förutsättningar med en del antaganden:
-Egentyngd tak 0.55 kN/m2 (plåttak med isolering och invändig beklädnad)
-Snözon 1.5 (Uddevalla)
-Belastning på balken: ca 60 kN (takytan x ovanstående belastningar)
-Spännvidd: 900cm
-Acceptabel nedböjning: 30mm (spännvidd /300)

Sätt in ovanstående i formeln för nedböjning av en fritt upplagd balk med utbredd last:
Nedböjning = 5 x 60000 x 900x900x900 / 384 x E X I
Bryt ut tröghetsmomentet (I), vilket ger I = 9040cm4

Välj balk IPE330, HEA260 eller HEB240
 
Redigerat:
G Gabbe1 skrev:
Förutsättningar med en del antaganden:
-Egentyngd tak 0.55 kN/m2 (plåttak med isolering och invändig beklädnad)
-Snözon 1.5 (Uddevalla)
-Belastning på balken: ca 60 kN (takytan x ovanstående belastningar)
-Spännvidd: 900cm
-Acceptabel nedböjning: 30mm (spännvidd /300)

Sätt in ovanstående i formeln för nedböjning av en fritt upplagd balk med utbredd last:
Nedböjning = 5 x 60000 x 900x900x900 / 384 x E X I
Bryt ut tröghetsmomentet (I), vilket ger I = 9040cm4

Välj balk IPE330, HEA260 eller HEB240
Tack jag kollar på detta, så får vi se vad blir. Är ju ett projekt i sig att byta ut befintlig balk med tak på….eller så blir det den där stolpen
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Antagligen skulle du inte uppfylla normerna om du kör på IPE140 även om du sätter en pelare i mitten. Men eftersom det har funkat tidigare (med 6m spännvidd) så kan man ju dra slutsatsen att det även kommer funka i framtiden med 2x4.5m spännvidd och pelare i mitten. Belastingsfallet blir ju gynnsammare för balken.
 
G Gabbe1 skrev:
Antagligen skulle du inte uppfylla normerna om du kör på IPE140 även om du sätter en pelare i mitten. Men eftersom det har funkat tidigare (med 6m spännvidd) så kan man ju dra slutsatsen att det även kommer funka i framtiden med 2x4.5m spännvidd och pelare i mitten. Belastingsfallet blir ju gynnsammare för balken.
Nej det har jag redan tänkt, den balken är för klen från början men som sagt med stolpe kommer det inte vara några problem. Det lustiga är att i den andra delen av garaget som är lika stort med en likadan balk och samma spännvidd är taket helt stumt. Men där är det gjort en förstärkning i form av ett plattjärn som ligger horsontellt i balkens längdriktning på undersidan som ett flackt V och svetsad i ändarna. Den har distanser mellan plattjärn och balken som är störst på mitten så att plattjärnet fungerar som en dragstång och motverkar nedböjningen av balken. Detta funkar säkert inte på 9m men verkar göra väldigt stor nytta på 6m
 
pelleulf pelleulf skrev:
Nej det har jag redan tänkt, den balken är för klen från början men som sagt med stolpe kommer det inte vara några problem. Det lustiga är att i den andra delen av garaget som är lika stort med en likadan balk och samma spännvidd är taket helt stumt. Men där är det gjort en förstärkning i form av ett plattjärn som ligger horsontellt i balkens längdriktning på undersidan som ett flackt V och svetsad i ändarna. Den har distanser mellan plattjärn och balken som är störst på mitten så att plattjärnet fungerar som en dragstång och motverkar nedböjningen av balken. Detta funkar säkert inte på 9m men verkar göra väldigt stor nytta på 6m
pelleulf pelleulf skrev:
Nej det har jag redan tänkt, den balken är för klen från början men som sagt med stolpe kommer det inte vara några problem. Det lustiga är att i den andra delen av garaget som är lika stort med en likadan balk och samma spännvidd är taket helt stumt. Men där är det gjort en förstärkning i form av ett plattjärn som ligger horsontellt i balkens längdriktning på undersidan som ett flackt V och svetsad i ändarna. Den har distanser mellan plattjärn och balken som är störst på mitten så att plattjärnet fungerar som en dragstång och motverkar nedböjningen av balken. Detta funkar säkert inte på 9m men verkar göra väldigt stor nytta på 6m
 
  • Garage med undre del av segelbåt och diverse verktyg hängandes på väggen. Skylt med texten "Övningskörning".
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.