Hej!
Jag har en fundering angående att isolera inifrån mot en timmer vägg. Det finns ingen isolering utifrån utan vi kommer enbart isolera inifrån. Från vår snickare har vi fått förslag att isolera med träfiberisolering som är max 45mm sedan på med en isosoft vind/ångspärr.
Jag tycker att det känns som väldigt lite isolering men snickare menar på att vi egentligen inte behöver isolera timmerväggarna alls, någon som vet?
Är det någon som har erfarenheter och vill dela med sig hur ni har gjort?
 
  • Renoveringsprojekt med oskyddad timmervägg och nyinstallerade golvvärmeslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Isolerat du tjockare finns risken att timret blir för kallt vilket gör att du får kondenspunkten i timret. Det kan i sin tur leda till röta.
Eftersom timmer är bra på att lagra värme så finns det en fördel med att inte isolera det inåt, eftersom vid snabba väderomslag så upplevs klimatet jämnare inomhus.

Men timmer i sig är inte så välisolerat. 100mm timmer motsvarar väll ca 45mm glasulls-isolering.
45mm träfiber med ångbroms är väll en bra kompromiss där du får 50-60% högre isolering men inte riskerar att förstöra timret.
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Timmerhus brukar många vilja hålla diffusionsöppna, så ångbroms blir kanske bättre än ångspärr. Titta på lösningar från byggnadsvården (men inte nödvändigtvis stilen på inredningen).

Var i landet ligger huset?
Vi har ett hus med timmerstomme i södra Norrland. Utifrån och in består väggen av panel, vindpapp, timmer och tretexskivor. Inga problem med värmen när det gäller väggarna.
 
Drevning utifrån, sen ångbroms på insidan, kanske vågar man klämma in 45 träfiber. Men det är svår avvägning med risker som jag förstått.
Vårt timmerhus ser ut så idag och har klarat sig bra sedan slutet på 1950-talet. Vet dock att det är långt från alla hus som klarar denna konstruktion. Kan bero på var i landet huset står och hur nära vatten/sjö/hav den står.
 
  • Gilla
lumex
  • Laddar…
Ska tillägga att vi har glasfiber isolering på insidan.
 
U
Norrtull Norrtull skrev:
Drevning utifrån, sen ångbroms på insidan, kanske vågar man klämma in 45 träfiber. Men det är svår avvägning med risker som jag förstått.
Vårt timmerhus ser ut så idag och har klarat sig bra sedan slutet på 1950-talet. Vet dock att det är långt från alla hus som klarar denna konstruktion. Kan bero på var i landet huset står och hur nära vatten/sjö/hav den står.
använder man ångbroms borde riskerna med 45mm isolering minska markant eftersom det minskar luftflöden enormt. Utan isolering behövs nog ingen ångbroms om alls eftersom kondenspunkten väldigt sällan kommer hamna i väggen utom vid vissa specifika väderlekar och då tillåts den torka lättare också. Utan isolering skulle ja undvika brom/spärr
 
T
U Utsliten och utdömd skrev:
Isolerat du tjockare finns risken att timret blir för kallt vilket gör att du får kondenspunkten i timret. Det kan i sin tur leda till röta.
Eftersom timmer är bra på att lagra värme så finns det en fördel med att inte isolera det inåt, eftersom vid snabba väderomslag så upplevs klimatet jämnare inomhus.

Men timmer i sig är inte så välisolerat. 100mm timmer motsvarar väll ca 45mm glasulls-isolering.
45mm träfiber med ångbroms är väll en bra kompromiss där du får 50-60% högre isolering men inte riskerar att förstöra timret.
Verkar inte stämma eftersom 200mm timmervägg, enbart drevat utan annan beklädnad, klarar dagens tuffa energihushållningskrav för ett permanenthus om jag inte fattat fel. Gammalt timmerhus kanske inte har riktigt 200mm men 150-170mm. Dreva i springorna med lindrev och låt det va som det är är säkrast, annars är just 45mm extra isolering en vanligt förekommande siffra, men då ofta på utsidan hellre
 
U
T Träkåk skrev:
Verkar inte stämma eftersom 200mm timmervägg, enbart drevat utan annan beklädnad, klarar dagens tuffa energihushållningskrav för ett permanenthus om jag inte fattat fel. Gammalt timmerhus kanske inte har riktigt 200mm men 150-170mm. Dreva i springorna med lindrev och låt det va som det är är säkrast, annars är just 45mm extra isolering en vanligt förekommande siffra, men då ofta på utsidan hellre
Jo det stämmer;
200mm timmer ger u-värde på 0,6-0,7
200mm glasull u-värde 0,2

för att klara energikräven räknas ett totalt energibehov in så det går uppfylla dessa, även vid halvkasst isolerade väggar, om man är duktig på att jämka mellan siffrorna vid nyproduktion.

på utsidan kan du isolera hur mycket du vill, nackdelen är bara att huset tappar sina proportioner eftersom grund och framförallt takutsprång är komplicerat att åtgärda. På insidan rekommenderas som sagt inte tjockare än 45mm för att kondenspunkten ska hamna på rätt sida och inte inne i väggen. Isoleras insidan minskas effekten av timrets värmebuffrande egenskaper.
 
T
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo det stämmer;
200mm timmer ger u-värde på 0,6-0,7
200mm glasull u-värde 0,2

för att klara energikräven räknas ett totalt energibehov in så det går uppfylla dessa, även vid halvkasst isolerade väggar, om man är duktig på att jämka mellan siffrorna vid nyproduktion.

på utsidan kan du isolera hur mycket du vill, nackdelen är bara att huset tappar sina proportioner eftersom grund och framförallt takutsprång är komplicerat att åtgärda. På insidan rekommenderas som sagt inte tjockare än 45mm för att kondenspunkten ska hamna på rätt sida och inte inne i väggen. Isoleras insidan minskas effekten av timrets värmebuffrande egenskaper.
OK. Jag hade inte isolerat insidan, enbart taket då. (med luftspalt och ingen plast, hygroskopisk isolering) Hade jag byggt nytt hade jag nog haft timret blottar bägge sidor, underhållsfritt, snyggt, solitt och bra nog avseende isoleringsförmågan. Golv och tak de kritiska delarna som bekant. Nej, låt de gamla timmerväggarna va oisolerade av flera skäl röstar jag på.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
för att klara energikräven räknas ett totalt energibehov in så det går uppfylla dessa, även vid halvkasst isolerade väggar, om man är duktig på att jämka mellan siffrorna vid nyproduktion.
Kravet är att det genomsnittligt u-värdet för husets hela klimatskal är max 0,30. Det är i praktiken omöjligt att uppnå med endast timmerväggar även om man isolerar en meter i golv och tak. Möjligen går det om man inte har några fönster...
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Kravet är att det genomsnittligt u-värdet för husets hela klimatskal är max 0,30. Det är i praktiken omöjligt att uppnå med endast timmerväggar även om man isolerar en meter i golv och tak. Möjligen går det om man inte har några fönster...
Fallstudier visade u-värde under 0,4 för nakna 200mm timmerväggar, och som jag minns det 400mm isolering i golv och tak, men är kravet under 0,3 nu så kan det behövas mer i tak och golv, men GÅR gör det nog med helt naket timmer. Finns ju en rad fördelar att INTE isolera en timmervägg, men nu börjar det bli OT
 
Har nu drevat ca 20% av huset och märker att det är otroligt dåligt drevat hos oss. Men redan nu märker vi att kylan minskar inne. Tror på maxdrevat och sen börja på med vårat tak. Det har knappt isolering i sig, ligger blandat sågspån på gamla delen och 100mm glasfiber på den nya. Tänkte försöka sala takstolar och klämma in 200mm träfiber.
 
Skulle idag dreva vidare, men upptäckte att då har getingar flyttat in! Redan och nu är det minus ute, fryser dom ihjäl då? Hoppas på detta, for dom har så klart valt en del där det verkligen behövs drevas på.
Kampen mot natur och djur fortsätter. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.