Har tänkt använda spikpistol vid sommarens takbyte på torpet, tillsammans med en 3HK kompressor med 50L tank.

Någon som vet om en längre slang innebär effekt/tryckförlust? Jag kommer att behöva en slang som är ca 20m för att nå över hela taket. Jag har också läst i något annat inlägg att 12mm slang är att föredra före 10mm - någon som vet om detta stämmer?
 
Välkommen till forumet!
Jag hade som längst 40 meter -10mm - slang till spikpistolen och märkte ingen försämring. Då var ändå kompressorn mindre än den du tänker använda.
 
Med en sådan kompressor blir slangen inte några problem..
Vi kör dubbla pistoler med över 30m. slang på varje till en liknande kompressor som den du beskriver..
 
Ja längre slang innebär alltid mer tryckförlust. Den är proportionerlig mot längden. Dock är det inte säkert att detta betyder något för dig i praktiken. Mindre dimension innebär också alltid tryckförlust.

Man kan säga att tryckförlusten är ung. proportionell mot kvadraten på flödet. Vid stillastående luft, ingen tryckförlust och vid stort luftuttag har du kraftiga tryckförluster. Därför tror jag att en spikpistol som behöver en visst tryck men kortvarigt flöde klarar detta mycket bra. Sämre blir det förmodligen med en kraftig slipmaskin i kontinuerlig drift på långa smala slangar.
 
Tack för svaren. Nu visade det visade sig att kompressorn jag tänkt köpa tydligen inte fanns kvar :( Så då sneglar jag på en 2HK med 50L tank istället, drygt 200L luftflöde och 8 bars tryck. Verkar ju bra. Men en sak jag inte riktigt förstår är vad ett större HK-tal egentligen gör för en kompressor?
Jag menar, motorn fyller tanken till ett det tryck jag valt (t ex 8 bar).
Sedan stannar motorn när rätt tryck uppnåtts - right?
I det läget så kan det väl inte spela någon roll för effekten på min pistol om jag har en 2 eller 3-hästars?

Det är väl mer om jag försöker skjuta medan motorn går som mer HK ger ett bättre tryck?

Nåväl - vad tror ni med mer erfarenhet - räcker en 2HK med 50L tank för att skjuta 90mm spik i råspont?
Vill ju inte köpa för klen kompressor, men heller inte onödigt stor och dyr om det inte behövs.
 
200 l/min räcker bra till detta. Min kompressor ger 195 l/min, och den räcker om man spikar ca 100 spik/minut. Kompressorn brukar hinna ikapp nar man laddar om pistolen och flyttar på sig. Om du kör trådbandat med runt magasin är det nog mer tveksamt. Om du ställer trycket så att du nätt och jämnt sänker spiken, kommer kompressorn att få jobba mindre. Desssutom påfrestar det pistolen mindre.Om du skall spika 90 mm i Kertobalk, kan du behöva ställa upp trycket lite. Varför skall du spika råspont med 90 mm spik?
 
Det är samma data som för min kompressor - 2hk, 50l - och det har aldrig inträffat att den inte hunnit med. Och den orkar skjuta 90mm spik i träregel. Om man skulle få för sig att spika så fort det bara går skulle man kanske "köra ifrån" kompressorn, men så blir det knappast för en hembyggare.
 
Tack, då vet jag. Jo Mattias, jag ska spika nytt undertak (22mm råspont) till mitt gamla torp. Det är ganska stor takvinkel och 2 m mellan takstolarna, så jag vill vara på säkra sidan och kör med 90mm. Better safe than sorry :rolleyes:
 
BGC skrev:
Tack för svaren. Nu visade det visade sig att kompressorn jag tänkt köpa tydligen inte fanns kvar :( Så då sneglar jag på en 2HK med 50L tank istället, drygt 200L luftflöde och 8 bars tryck. Verkar ju bra. Men en sak jag inte riktigt förstår är vad ett större HK-tal egentligen gör för en kompressor?
Jag menar, motorn fyller tanken till ett det tryck jag valt (t ex 8 bar).
Sedan stannar motorn när rätt tryck uppnåtts - right?
I det läget så kan det väl inte spela någon roll för effekten på min pistol om jag har en 2 eller 3-hästars?
Effekten på kompressorn avgör väl hur fort den kan fylla tanken?
Och därigenom också hur hårt i förhållande till maxkapacitet kompressorn belastas.

En 3 hästars fyller tanken snabbare än en 2hästars.

/ Marta
 
Den stora tanken är nog inte dum om du skall köra takspikning.
Vi har en liten 1,5hk med 24 liters tank och den hinner absolut inte med att spika tak - ens med en pistol.. Det blir spika 15 spik - vänta - spika 15 spik - vänta som gäller.. 2 pistoler är inte att tänka på ens.
 
Oavsett verktyg måste din motor orka med att leverera den genomsnittliga mängd luft du förbrukar med lite marginal. Storleken på tryckkärlet gör bara att motorn kan "vila" lite längre perioder mellan det att den går för fullt för att fylla tanken. Om du inte har höga krav (andra krävande verktyg än spikpistol) skulle jag säga att en relativt stor tank faktiskt kan vara viktigare än en kraftig motor. Just eftersom de flesta använder verktyg intermittent. Kontrollera också att kompressorn oprererar på rätt tryck för ditt verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.