Hej
Vi har precis bilat upp vårt golv i badrummet. Nu ska vi dra om avlopp och vatten samt fylla igen hålet. Vi har platta på mark från 58 som står på en sandbädd, och isoleringen består av en plastbädd under betongen. Vi har grävt ur sand under så vi kan lägga i isolering samt att vi ska ha vattenburen värmeslingor. Mina frågor är:
Vilken typ av isolering ska man använda? Bor i västerås.
Vilken typ av betong kan man använda? Vill helst ha snabb torktid så jag kan lägga klinkers, vi har ingen stans att duscha nu :( Badrummet ligger mot yttervägg så jag har ca 30-50 cm vot i rummet.

Vet inte om ni behöver mera info för att kunna svara på mina frågor.

Tack på förhand
/Jonas
 
Cellplast är ju lämpligt som isolering under, och sedan att snabbt golvbruk eller slipsats. Typ Ardex A34/A35 Mix eller Finja 460/480 eller liknande. EPScement kan också vara lämpligt, den är ju lite isolerande i sig.
 
Jag har tänkt att lägga 25-30 cm isolering så jag inte värmer för råttorna enbart. Men vilken typ av isolering är att föredra om man nu sedan sätter eps-cement?

EPSCement så har jag läst att eps i sig är värmeisolerande. Hur mkt isolerande är det? Räcker det med eps eller ska man lägga ett lager med isolering för att inte elda för råttorna?

Kan man lägga eps direkt på sanden som vi har under eller ska man fylla på med singel/makadam?

/jonas
 
Cellplast även då. Men ska du lägga så tjockt med isolering under så gör EPScementens isolerande förmåga mycket liten skillnad. Om någon annat snabbt golvbruk är billigare så tycker jag du ska köra på det.
 
Cellplast? Är det en tunn plast film du menar då eller är det tjockare?
 
Jag menar skivor av cellplast (EPS, frigolit, samma sak). Och då är kanske 2-3 lager med 100 mm-skivor lagom.
 
Så du tycker att ett lager cellplast och 5 cm eps borde räcka? Behöver man inte någon plast under för att fuktspärra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.