Till dig som har ett Sto Fasadsystem
Det har varit mycket artiklar och nyhetsreportage den senaste tiden med anledning av att SP
presenterat en rapport om fukt- och mögelskador som uppkommit på putsade fasader i
Hammarby Sjöstad i Stockholm.
Som en av branschens större leverantörer av fasadisoleringssystem, tycker vi att debatten är
viktig, men att den inte enbart gäller just putsade fasader. Vid den konferens som SP höll
den 31 maj visade det sig att de byggnader som uppvisar fukt- och mögelskador byggts
under en period med ovanligt mycket regn, och att dåligt väderskyddade arbetsplatser lett
till fuktskador på väggarna. Att det inte får komma in vatten i konstruktionen gäller inte
bara putsade fasader, utan för alla fasadmaterial och typer av underlag.
Det framkom också att de skador/vatteninträngning endast har konstaterats vid anslutningsdetaljer
som fönsterkarmar, fönsterbleck, balkonginfästningar, plåtanslutningar och
elgenomföringar. En putsad vägg som isolerats korrekt är tät även vid slagregnsbeslastning.
Det gäller att detaljer runt fönster, balkonger är gjorda på rätt sätt. Vi har detaljritningar och
anvisningar för vädertätning sedan 30 år tillbaka. Om dessa anvisningar följs garanterar Sto
även funktionen på fasadsystemet. Dessa detaljer är testade i laboratoriemiljö och utförda
på testobjekt som följts upp under lång tid.

Om du undrar om ditt hus kan vara eller bli drabbat av fuktskador, rekommenderar vi att du vänder dig till ett auktoriserat företag som utför denna typ av besiktning och ger ett
objektivt svar.

Vänliga hälsningar
Sto Scandinavia AB
 
Hm det jag tänkt till vårat blivande hus är minealulls skiva 50mm och sen nät och puts. Antar att det är de som kallas för "tjockputs"-system. Har jag förstått det rätt så skall detta system vara betydligt bättre än det med cellplast i väggarna.

Men för att vara på den säkra sidan så får det nog bli en luftspalt bakom mineralullsputsskivan. Frågan är hur känslig blir den väggen om man inte har putsskivan helt stumt mot gipset? Man kanske får sätta lite stöd "mitt i luftspalten" för att stöda upp putsskivan så inte väggen blir svajig...

DVE
 
Men om du har en luftspalt bakom mineralullsskivan gör den väl knappast någon isolerande nytta? Då är det väl bättre att putsa på en masterboard eller liknande?

Ni som vet mer får gärna berätta för jag undrar ju också eftersom jag ska börja bygga snart och ha byggsamrådsmöte.
 
johlin68 skrev:
Schmidt,
hur är din ventilerade vägg konstruerad? Går och väntar på puts till mitt nybyggda hus och finns möjligheten att göra nåt nu innan det är försent så känns 25000 acceptabelt
Pratade med min kvalitetsansvarig och han sa att det var riktigt billigt för att slippa undan problem i framtiden. Pratade även med en snickare som sa att detta bygge med puts är dömt att misslyckats. Huset kan inte andas mm.
 
Du FN76

Det där med masterboard låter ju lite intressant..

Har du använt det matrialet själv? Är de bra? Lätt arbtetat som gips eller? Har du provat och putsat det?
Vad kostar det ca?

DVE
 
lyfter denna tråd..

Finns det någon som har drabbats av mögel på sitt nybyggda hus och som har fått GARBO att betala kalaset?

Själv har jag en snart två år gammal hus. Putsningen skedde under dåliga väderförhållanden, det regnande varje dag och vi fick till och med en fuktskada på huset innan putsen var på plats (=man fick riva ut inneväggarna och mineralullen, torka ut allt och sätta in nytt). Nu är jag riktigt rädd för att mögeln håller på att växa till sig därinne.

Inför en garantbeskitning, om jag anlitar en progfessionell besiktningsman, kan de mäta/se om det finns mögel på insidan av putsen?
Kan jag lita på att GARBO tar sitta nsvar ifall att det skulle visa sig att det finns allvarig mögelskada om sådär 3-4 år?

en som är riktig orolig..
 
Räkna med att de där bolagen (GARBO) m fl, inte är några duvungar precis. GARBO= Länsförsäkringar har mångåriga kunskaper om hur skador ser ut. Därför är försäkringen utformad så, att GARBO inte kommer att betala ut ersättning, för någon skada. Bättre att Du inriktar dig på detta. En besiktningsman, jaha, och vem då, som GARBO godkänner vid en eventuell tvist? Men o`key, en besiktningsman konstaterar och fotar några skador runt föntrens nedankant t ex, så kommer detta inte att innebära, att hela eller alla väggarna är skadade. Men å andra sidan, var putsningsmetoden godkänd vid denna tidpunkt, och därför inget brist o fel i arbetet. Därtill ersätter man inte skador, understigande ett 1/2 basbelopp. Så GARBO har med all säkerhet, sitt på det torra. Och det här måste beslutfattarna ha kännt till, vid införandet/tvånget av Byggfelsförsäkringen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.