Hej! Jag köpte nyligen en begagnad vägglampa där "sladd saknades". Jag antog felaktigt att lampa var gjord för anslutning med sladd men det visade sig när jag kom hem att den var avsedd för fast installation.

Min ursprungliga tanke var att ansluta den med ett vanligt jordat sladdställ med en strömbrytare på sladden.
Men eftersom lampan är gjord för fast installation saknar den dragavlastning, vilket gör att den lösningen inte är OK om jag inte misstar mig.

Jag efterfrågar därför förslag på hur jag skulle kunna lösa så att lampan ändå kan monteras utan att behöva dra fram kabel för en fast installation.

Kan jag t ex montera en dragavlastning själv?
Jag tänker att det bör vara godkänt eftersom man t ex får tillverka lampor för eget bruk?

Jag tänker isåfall att jag kan borra två hål och fästa dragavlastningen under sockerbiten (se bild). Allt döljs ändå under lampskärmen som sen ska på.

Tack på förhand!
 
  • Inre delen av en vägglampa med öppet elanslutningsområde där sladd saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde vara ok att fixa en egen dragavlastning.
 
  • Gilla
Smoof
  • Laddar…

Bästa svaret

Två funderingar. Finns det jordade sladdställ med brytare? Det kanske det gör. Jag vet inte. Sen måste nog lampan skruvas fast så att kopplingsutrymmet där sockerbiten sitter skyddas och blir oåtkomligt. Blir inte lampan då fast installerad och är det i så fall OK att ansluta den med stickpropp?

Den hemmagjorda dragavlastningen ser jag inga problem med om den görs på ett bra sätt. Man får bygga en egen belysningsarmatur och jag kan inte se att det är förbjudet att utgår från en befintlig.
 
  • Gilla
Smoof
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Två funderingar. Finns det jordade sladdställ med brytare? Det kanske det gör. Jag vet inte. Sen måste nog lampan skruvas fast så att kopplingsutrymmet där sockerbiten sitter skyddas och blir oåtkomligt. Blir inte lampan då fast installerad och är det i så fall OK att ansluta den med stickpropp?

Den hemmagjorda dragavlastningen ser jag inga problem med om den görs på ett bra sätt. Man får bygga en egen belysningsarmatur och jag kan inte se att det är förbjudet att utgår från en befintlig.
Jag hittar inget komplett, men jag hittade iallafall en brytare på Kjell och Company:
https://www.kjell.com/se/produkter/...trom/strombrytare-for-lampkabel-jordad-p37694
Sladd/stickpropp bör inte vara några problem att hitta och sedan får jag bara sätta ihop allt själv.

Ja den kommer skruvas i väggen och den övre plattan i bilden skjuts ned och täcker hela kopplingen när lampan är monterad så det blir oåtkomligt.
Men det blir väl inte en fast installation bara för att den sitter monterad på väggen? Det finns ju t ex en uppsjö med vägglampor på Ikea som skruvas i väggen men som ansluts med stickpropp.

Skönt att höra att ni tror det skulle funka med egen dragavlastning!
 
Ja, kan du få till en dragavlastning själv så borde det vara ok. Om du inte hittar ett färdigt jordat sladdställ med brytare, så skulle man kunna använda en jordad stickpropp med brytare på, som tex. denna:
Stickpropp med strömbrytare | Clas Ohlson

Men då hamnar brytaren nere vid golvet där uttaget sitter, men det kan kanske funka ändå?
 
Redigerat:
  • Gilla
Smoof
  • Laddar…
Smoof Smoof skrev:
Men det blir väl inte en fast installation bara för att den sitter monterad på väggen? Det finns ju t ex en uppsjö med vägglampor på Ikea som skruvas i väggen men som ansluts med stickpropp.
Nej det borde fungera bra och vara OK. Det viktiga är att din "hemmabyggda apparat" blir elsäker med exempelvis skyddade anslutningar, fungerande dragavlastning och korrekt ansluten skyddsjord. Och allt detta verkar du vara medveten om och inställd på att fixa så jag ser egentligen inga problem med dina planer.
 
  • Gilla
Smoof
  • Laddar…
Tack allesammans för bra input!

Flera bra förslag på hur jag kan göra med brytare. Jag får se vad jag hittar i butiken till helgen.

Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp en bild på slutresultatet när allt är klart.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte använda bef. dragavlastning? Det ser ut som det är en fästplatta för buntband som används. Klipp upp buntbandet och bunta fast nätkabel och övriga kablar till plattan.
 
E etompau skrev:
Klipp upp buntbandet och bunta fast nätkabel och övriga kablar till plattan.
Jag tycker nog det är gränsfall om ett buntband duger. Nu klarar naturligtvis inte en normal dragavlastning vilket våld som helst men nog känns det som en vanlig dragavlastning i exempelvis en stickkontakt håller för mer otur än vad ett buntband klarar. Men visst, det finns rejäla buntband...
 
E etompau skrev:
Kan du inte använda bef. dragavlastning? Det ser ut som det är en fästplatta för buntband som används. Klipp upp buntbandet och bunta fast nätkabel och övriga kablar till plattan.
Det hade jag kunnat göra, men jag är osäker på om buntband verkligen räknas som godkänd dragavlastning?
Eftersom lampan är gjord för fast installation vågar jag inte anta det.

Det är inget större projekt att få dit en "riktig" draglasning som är gjord för ändamålet ändå.

Tänker en sån här:
https://www.hornbach.se/shop/Dragavlastare-utvandig-ganga-M10-svart/5736114/artikel-detaljer.html
Så är det bara borra ett hål i plåten (som ändå döljs bakom lampskärmen) och montera.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Angående dragavlastning så är en gummiklädd klammer smidig, typ en sån här:
Gummiklädd klammerm, 2 st. - Biltema.se

Borra 1 hål i plattan under sockerbiten, och dra fast klammern runt kabeln med en gängad skruv och mutter.
 
Nu har jag fått ihop allt! Laddar upp bilder på hur det blev ifall någon är intresserad.

Tack igen för alla hjälp!
 
  • Instalationsfärdig eldosa med etikett och kabelgenomföring på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttagets insida med anslutna kablar och säkerhetsdetaljer på en bambumatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sammansatt elsladd med väggkontakt och strömbrytare på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
Smoof Smoof skrev:
Nu har jag fått ihop allt! Laddar upp bilder på hur det blev ifall någon är intresserad.

Tack igen för alla hjälp!
Snyggt! Och fin kabel du hittat.
Funderar bara på de korta bitarna blå grön/gul kabel innan sladden. Är de pålödda på den vita sladden?
Och isolerade med eltejp? Kanske hade varit bättre att ansluta de vita kablarna direkt i sockerbiten.
 
  • Gilla
Smoof
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Snyggt! Och fin kabel du hittat.
Funderar bara på de korta bitarna blå grön/gul kabel innan sladden. Är de pålödda på den vita sladden?
Och isolerade med eltejp? Kanske hade varit bättre att ansluta de vita kablarna direkt i sockerbiten.
Tack!

Hehe jag kan förstå att det ser lite konstigt ut nu när jag tittar igen på bilden. De färgade ledarna kommer direkt ur den vita sladdens textilhölje. Tejpen var bara till för att hålla bort fransarna från den avklippta textilen.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Smoof Smoof skrev:
Tack!

Hehe jag kan förstå att det ser lite konstigt ut nu när jag tittar igen på bilden. De färgade ledarna kommer direkt ur den vita sladdens textilhölje. Tejpen var bara till för att hålla bort fransarna från den avklippta textilen.
Aha! Perfekt! Då har du gjort en mycket bra inkoppling av lampan, helt enligt reglerna.
 
  • Gilla
Smoof
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.