Maskinen är inne på säsong 4 nu, 3 pass per dag 5/7 och i runda slängar 26 veckor per säsong.

Kanske inte så konstigt att den då och då inte orkar fram till laddningsstationen, långt över 1000 laddcykler hittills. Funkar fint annars.

Bara litet kort driftstid den kör ca en timme per laddning idag, klarade ca 1 1/2 h i början.

Det vi kommer att kolla upp nu är effekten av att installera ett "piratbatteri" från batteriexperten som har 2500 mAh istf 2000 mAh, halva priset mot originalbatteri.

Eventuellt och det vi hoppas på är att effektiviteten fördubblas. Återrapporterar i denna tråd hur utfallet blir.
 
Spännande, funderar själv på piratbatteri. Ser fram emot utvärderingen!
 
Nu har vi kört litet med nya piratbatteriet från Batteriexperten. Klipparen fick nu en drifttid på hela 2,5 h så det var ju en rejäl skillnad. Laddningen funkar fint också, tar ca 1,5 h.

Det är visserligen väldigt torrt nu och begränsad tillväxt i gräset men det ser riktigt lovande ut, går att ställa ner antal timmar per dag en hel del med samma effektiva klipptid tack vare att den slipper åka och ladda så ofta. Eller att man kör varannan dag kanske vi får se.

Återstår att se hur det funkar på sikt, det där originalbatteriet har verkligen fått slita under tre säsonger men det tycks alltså inte detta nya batteri göra på samma sätt och kan ev ge ökad livslängd på så vis.
 
  • Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
Hej! Har du nån länk till batteriet du köpte?
Skulle behöva byta på min också..
 
  • Gilla
Jimmy Magnusson
  • Laddar…
  • Gilla
nicklasihult
  • Laddar…
Hur har det gått med piratbatterier över tid?
 
N nissenhj skrev:
Hur har det gått med piratbatterier över tid?
Fungerar mkt bra! Bra gångtid fortsatt vilket betyder högre total effektivitet som jag räknade med. Den är ställd att klippa mellan 10 - 18 måndag till fredag vilket räcker bra för att hålla ordning på ca 1500 kvadratmeter gräsmatta på ca två pass per klippdag
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
mapam mapam skrev:
Någon som provat ett på 3000 mAh?
[länk]
Frågan är om det är några "riktiga" 3000mAh
 
  • Gilla
mapam
  • Laddar…
Kanske är vettigare att köpa ett 2500 mAh från batterikungen.

Hur länge klipper era robotar på en laddning? Har för mig att min landroid klipper runt en timme sedan laddar, men det beror väl på hur gräsmattan ser ut.
 
mapam mapam skrev:
Kanske är vettigare att köpa ett 2500 mAh från batterikungen.

Hur länge klipper era robotar på en laddning? Har för mig att min landroid klipper runt en timme sedan laddar, men det beror väl på hur gräsmattan ser ut.
Med original batteriet sedan 2014 klippte min förra sommaren i drygt 1 timme och 15 minuter
 
  • Gilla
mapam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.