Hej funderar på att bygga ut en sommarstuga och behöver därför 6 st nya takstolar.
Enligt bygglovshandläggaren är det inte tillåtet att bygga egna takstolar då de ska vara CE märkta , gäller detta i hela landet eller är det upp till varje kommun att besluta?
 
Låter konstigt. Men det kan krävas hållfasthetsberäkningar som ”ingår” om du köper från fabrik.
 
Det är påhitt. Om du köper färdiga takstolar ska de vara CE-märkta. Men de kan byggas på plats som resten av huset. Men det ska ju finnas beräkningar på dem.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är påhitt. Om du köper färdiga takstolar ska de vara CE-märkta. Men de kan byggas på plats som resten av huset. Men det ska ju finnas beräkningar på dem.
Tyckte jag med men det var som sagt vad handläggaren på bygglovsavdelningen sa,
FInns det några bra länktips på hur man beräknar takstolar?
 
Kolla på svenskt trä.
 
H Haz6909 skrev:
Tyckte jag med men det var som sagt vad handläggaren på bygglovsavdelningen sa,
FInns det några bra länktips på hur man beräknar takstolar?
Finns en bok som heter: takstolsboken, till den medföljer ett program för beräkningen.
Borde gå att låna på ett bibliotek kanske.
 
Jag gjorde mina själv till garaget baserat på ritningar från svenskt trä. Byggdes på plats. Fick slutbevis utan problem.
 
H
Det där råkade kompisen ut för med.
Fick inte bygga själv med ritningar som var uträknade från konstruktör.
Utan han behövde köpa stolar som var ce märkta med stämplat virke.

han tog och byggde allt med egna stolar.
Skynda att bygga in innan kontroll och sa han köpt och visa ritning.
Allt ok.
 
  • Gilla
  • Wow
Snailman och 3 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Finns en bok som heter: takstolsboken, till den medföljer ett program för beräkningen.
Borde gå att låna på ett bibliotek kanske.
Den använde jag till 7 meters W takstolar, räknade ut och bifogade utskrift med bygglovsansökan, fick inga frågor på det. Sen byggde jag inte takstolarna exakt efter den, de rekommenderade spikplattorna kostade nästan lika mycket som virket. Använde plywood, lim o skruv ist. Innan spikplattorna kom använde man brädor och spik, funkade lika bra det med.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Den använde jag till 7 meters W takstolar, räknade ut och bifogade utskrift med bygglovsansökan, fick inga frågor på det. Sen byggde jag inte takstolarna exakt efter den, de rekommenderade spikplattorna kostade nästan lika mycket som virket. Använde plywood, lim o skruv ist. Innan spikplattorna kom använde man brädor och spik, funkade lika bra det med.
Tack jag har den inklusive CD men från 2010, men jag har ingen nytta av den då den bara har med takstolar med lutning 14 eller 27 grader.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kravet på CE-märkning gäller bara om man ska sälja takstolar. Bygger man själv med hållfasthetsklassat virke utifrån ritningar och hållfasthetsberäkningar gjorda enligt konstens alla regler så ska det inte vara några problem.




[bild]
[länk]
ok får se vad Boverket svarar Om det stämmer med det du säger vilket jag hoppas.
 
Det är solklart tillåtet att bygga egna och svaren är redan givna i tråden men om du som novis försöker räkna på en fackverkskonstruktion genom att följa en handbok är frågan om EKS 11 är uppfyllt:

Textutdrag från en handbok om projektplanering och utförande med lagtext och allmänna råd om byggkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan ha fel, men jag tror inte att man kan kräva att egna beräkningar skall godkännas, även om de följer boken. Handläggaren behöver inte ha kompetens att bedöma om dina beräkningar stämmer, utan kan kräva att du låter en byggnadsingenjör ta fram beräkningarna.
 
Nej, det finns inget krav på ingenjörsexamen för att räkna. Det ska vara fackmässigt gjort. Men de kan inte kräva vem som ska göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.