A Avemo skrev:
Enligt manualen som länkades tidigare är fläkten på 175W. Jag tar tillbaka vad jag skrev om effekten. Om L1 och L2 leder igenom kontatorn men inte L3 så ligger de två elementen seriekopplade. Då får du 750W effekt på dem. Men jag vidhåller. Skall du fortsätta att prova att koppla om saker och se vad som händer bör du skaffa ett mätinstrument. Gärna en tångamperemeter. Men det går att göra en del med en voltmeter också.
Japp max effekt på den är 175 men just i detta driftläge "sommläge" ska den vara på MIN som är satt på 40% så typ 70W. Men är det ett rimligt fel på en sådan "kontator" , dvs L1 och L2 är aktiverade trots A1-A2 inte har spänning?
Googlade lite och ja de verka kunna hända... Trist att den kontraktorn verka inbygg i värmarboxen som sitter efter och har ett hölje... Ska kolla med strömtång och sen kolla spännigen på A23 som nästa steg

Tack för hjälpen :)
 
Redigerat:
boihus123 adamedvardsson123 skrev:
Men är det ett rimligt fel på en sådan "kontator" , dvs L1 och L2 är aktiverade trots A1-A2 inte har spänning?
Det är inte vad jag först skulle misstänka. Men det är ganska lätt att kontrollera.
 
A Avemo skrev:
Det är inte vad jag först skulle misstänka. Men det är ganska lätt att kontrollera.
Ja planen är att koppla ur 22 och 23, eller?

Läste många bränder startar pga kontraktor som fastnar och överhettningskyd fungera ju ej i de fall styrsignalen kommer från kretskortet... Skulle helst koppla bort detta batter i då 2 fas batteriet räcker gott
https://rib.msb.se/filer/pdf/24918.pdf
 
boihus123 adamedvardsson123 skrev:
Ja planen är att koppla ur 22 och 23, eller?
Det hjälper ju inte om det skulle vara så att den brunnit fast. Men du kan mäta spänning på utgången från kontaktorn. Är det spänning där fast kontaktorn inte är dragen så har den brunnit fast. Det kan hända. Jag tror inte att det är speciellt vanligt. Vanligare är att den inte gör kontakt när den borde.
 
A Avemo skrev:
Det hjälper ju inte om det skulle vara så att den brunnit fast. Men du kan mäta spänning på utgången från kontaktorn. Är det spänning där fast kontaktorn inte är dragen så har den brunnit fast. Det kan hända. Jag tror inte att det är speciellt vanligt. Vanligare är att den inte gör kontakt när den borde.
Ja tyvär så verka den kontraktorn sitta inne elbatteri boxen vilken jag inte kommer åt.
 
HAr nu tagit ur både 22 och 23, inte inhandlat strömtång, men jag känner att värme kommer och går. Kan en kontaktor fast i mellan lägge så den hoppar mellan på och av`?
 
Öppnade upp batteriet och kan då mäta. Ser att det är pulser batteriet som är på, kopplingschemat är inte kommplet. Pinne 22 som driver kontraktorn kopplas ihop med en termostat som jag antar är ett överhetsskydd..Det betyder att konraktorn till pulsern alltid är aktiv tills de blir för varm och det förklara att jag ser värmen slår av någon gång då och då... Kan tycka pinna 22 är rätt värdelös då termostaten är den som bestämer, ja eller om man nu vill driva när överhetningskyddet löst ut så kanske detta möjligörs av detta.

Hursomhelst är det pulsen som är aktiv, det kan ju vara någon störning på 0-10v styrsignalen, Ut från pulsen har jag en 130v och en 230 v, aktiv 60 sek. Sommarläge så

Lösningen får bli koppla bort kontaktorn till pulsern hårt på ingången A1.
 
Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt, L3 går igenom en termostat med reset knapp, är det inte för varmt så den sluten. Utgången från den termostaten går till en annan termostat "cotherm GTLH0048 pdf" och även till pin9 på kontrollkortet (antar pin 9 är N eller G?).. Är den termostaten sluten så får man en ström till A1 på kontraktorn oavsett vad Pin 22 säger om saken antar jag?. Förstår inte hur det är tänk att Pin 22 ska ska kunan styra kontraktorn eller vad tänker jag fel? Eller är tanken att pulsern alltid ska vara igång och antingen är insignalen till den fel eller så är pulsern trasig?

Elektriskt kopplingsschema med ledningar, termostater och kontrollpanel för ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Komplex elpanel med flera termostater, kontrollkort och en kontraktor omgiven av många färgade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.