Hej!

Bara undrar om man skall ha spik eller skruv till utegipsen och dimensionen på den samma???

Hoppas någon kan tipsa.

//P
 
Jag brukar spika med lång pappspik, fungerar utmärkt. Ska du skruva måste du använda en skruv avsedd för hård gips, med platt skalle.
 
Tusen tack för svaret.

//P
 
Jag skruvade utegipsen med vanlig gipsskruv, det gick oxo bra.


jon_h skrev:
Jag brukar spika med lång pappspik, fungerar utmärkt. Ska du skruva måste du använda en skruv avsedd för hård gips, med platt skalle.
 
Kan det verkligen vara någon som fortfarande spikar gips!när det går så mycket enklare att skruva. Flera av spikarna slår man in för hårt, så att pappen och gipsen skadas. Men det här med pappspik? Det finns gipsspik, och spiket skall vara hugget, Läs ByggAma. Pappspik är ett av de sämre spiken, kolla gamla papptak, när träet under har torkat ut, då släpper också pappspiket. Det låter också på namnet, som att spiket är avsett för papp.
Men visst, man kan även använda en 2 1/2" och trä en bricka på...........

Jag ville inte vara spydig.............
 
Well, jag snackade med en lirare på någon av gipstillverkarna om detta första gången frågan dök upp, och det var han som tipsade om pappspiken. De spik jag har använt har varit huggen, eller åtminstone räfflad, och jag har väldigt svårt att tro att den skulle kunna krypa ut.

Dock har jag aldrig haft problem med att jag slagit in spiken för långt och skadat pappen. Tror inte det hänt en enda gång. Och det går rysligt fort att spika.

Edit: Eller vänta nu, finns det verkligen huggen pappspik, eller har jag blandat ihop saker och ting? Det var några år sedan jag senast satte upp utegips, och jag vet att jag använde räfflade pappspiksliknande spikar, och jag vet också att jag blivit rekommenderad pappspik. Men naturligtvis bör spiken vara huggen, precis som Saturnus säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.