Hej,
Jag har fått nya hål borrade och skall nu "fästa" avloppsrören, hur gör byggaren, skummar de med typ fogskum och lodar in? hålen är 120mm för toa, röret är 110mm, 60mm borrhål för 50mm avloppsrör till handfat.

Borrhål i betonggolv för avloppsrör, bredvid två vita markeringstejper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrhål i betongvägg för avlopp med storlek 120mm för toalett och 60mm för handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går utmärkt att bara köra i fogskum i springan för att få det tätt. Jag antar att ni kommer flytspackla ovanpå allting för att få fall i badrummet?
 
Janus82 Janus82 skrev:
Det går utmärkt att bara köra i fogskum i springan för att få det tätt. Jag antar att ni kommer flytspackla ovanpå allting för att få fall i badrummet?
Kanon, kommer fogskummet stanna emellan betongvägg och rör? eller rinner allt ner i tvättstugan under?
Isåfall hur tätar jag undersidan bäst?

Yes när detta är klart så är det primer, värmeslinga, och flyt som ska på
 
Nej, fogskum är inte så lättflytande.
 
Det gick bra tillslut :) lite kladdigt för det ville gärna rinna igenom, men tillslut fäste röret när skummet expanderade och då kunde man dutta runt lite mer så nu sitter det.
 
Du har väl fäst upp avloppsröret med riktiga fästen också så att det inte bara hänger i fogskummet? Kolla i "Säker Vatten" så står det hur tätt röret ska klammras.
 
JonasWe JonasWe skrev:
lite kladdigt för det ville gärna rinna igenom
Du måste vara den förste som fått fogskum att rinna iväg och inte bara fastna på fingrarna! Hur gjorde du egentligen? Du måste hålla flaskan uppochner för att det ska fungera och då är det iprincip omöjligt att få det att rinna om man skakat ordentligt, iaf på fogbredder under 5cm.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Du har väl fäst upp avloppsröret med riktiga fästen också så att det inte bara hänger i fogskummet? Kolla i "Säker Vatten" så står det hur tätt röret ska klammras.
Nej det har jag inte gjort, länka gärna så får jag se vad du menar med klammras :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du måste vara den förste som fått fogskum att rinna iväg och inte bara fastna på fingrarna! Hur gjorde du egentligen? Du måste hålla flaskan uppochner för att det ska fungera och då är det iprincip omöjligt att få det att rinna om man skakat ordentligt, iaf på fogbredder under 5cm.
Hålet är 28cm djupt och öppet i nederkant, så när jag satte ner avloppsröret och sprutade runt röret så kröp det neråt längs röret och ner i tvättstugan under :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Rickard.
JonasWe JonasWe skrev:
Nej det har jag inte gjort, länka gärna så får jag se vad du menar med klammras :)
Klammra är verbet på att sätta fast rör eller kablar med klammer.

Skummet duger för att hålla röret horisontellt tills flytspacklet kommer men du behöver något för att hindra röret från att tryckas upp eller mer troligt ner.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Klammra är verbet på att sätta fast rör eller kablar med klammer.

Skummet duger för att hålla röret horisontellt tills flytspacklet kommer men du behöver något för att hindra röret från att tryckas upp eller mer troligt ner.
Och vad är det för något? Ska jag klamra fast en sådan här som gjuts in i flytspacklet? eller ska jag sätta den på undersidan bultad i väggen?

Det gamla avloppet har inte varit fäst i något annat än betongen.

Rörklämma med väggfäste avsedd för installation i flytspackel eller fastsättning vid vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
JonasWe JonasWe skrev:
Och vad är det för något? Ska jag klamra fast en sådan här som gjuts in i flytspacklet? eller ska jag sätta den på undersidan bultad i väggen?

Det gamla avloppet har inte varit fäst i något annat än betongen.

[bild]
Betong och gjutjärn blir 100% Skumm och plaströr inte riktigt men det behöver inte vara så komplicerat. Det kan räcka att du bara bygger färdigt röret och kanske sätter ett par klammer (typ sån i bild) i källaren.

Jag kan inte alla riktlinjer och krav som finns men i bbv så har jag för mig att det bara står att rören ska vara fixerade och sitta fast.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Jag kan inte alla riktlinjer och krav som finns men i bbv så har jag för mig att det bara står att rören ska vara fixerade och sitta fast.
Ja precis, det står inte detaljerat som jag trodde.

Så här ser det ut nu. Innan finputs av skummet, tanken är att flyten ska få falla ner lite i hålet runt röret.

Jag ber VVS firman som skall slutföra avloppet att besluta hur och om det behöver fästas mer.

Rör som sticker upp från betonggolv med isoleringsskum runtomkring innan finjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör som sticker ut från vägg och tak med synligt skum och ojämn öppning runt röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör i tak med ej färdigställt isoleringsskum kring rörgenomföring och blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.