Hej,

Innan jag ringer Skatteverkets timlånga telefonväxlar tänkte jag vända mig till forumet för att eventuellt få nån rätsida på detta.

Hjälper ett par bekanta med beräkning av skatt på överlåtelse av bostadsrätt. En bostadsrätt tillhörande dödsbodelägarna (föräldrarna) har överlåtits till ett av syskonen. Mäklare har endast vart inblandad för att ta fram en värdering, resten har medlats mellan familjemedlemmarna.

-Dödsboets inköpspris på bostadsrätten: 360k
-Dödsbodelägarnas försäljningspris: 734k
-Värdering 1100k (+/- 100k)

Mellanskillnaden på värderingen och försäljningspriset (1100-734= 366k) är den andel som hör till det syskon som tog över bostaden.

I och med att dödsboet är äldre än 3 år betraktas det som näringsbostadsrätt (tolkar jag?), där 90 % av kapitalvinsten beskattas med 27 %. Det innebär alltså 734-360= 374 * 0,9 * 0,27= 91k skatt. Rätt? För enkelhetens skull har jag inte räknat med några avdrag. Görs allt på dödsbodelägarnas deklaration då de har en varsin hälft av dödsboet eller ska det göras på annat sätt?

Läser däremot att om en del ges bort som gåva (den del som tillfaller syskonet som tog över bostaden), så får man bara räkna med en andel av inköpspriset, motsvarande försäljningsprisets andel av värderingen. Det hade inneburit ett lägre avdrag och högre beskattning. Däremot har jag googlat och tolkar det också som att dödsbodelägare inte kan överlåta tillgångar ur dödsboet där dessa betraktas som gåvor, rätt? Syskonet som tog över bostaden kommer ju få betala skatt på sin andel dagen hen säljer.
 
Redigerat:
Om bostadsrätten ägs av dödsboet, så är det ett arvsskifte som ni gör idag. Inte en gåva, inte en försäljning. Och ni skiftar ut hela bostadsrätten till en av dödsbodelägarna mot ekonmiskt vederlag till övriga. Ett helt normalt förfarande. Det uppstår ingen reavinstbeskattning vid arvskifte. Däremot så blir det reavinsskatt den dag arvingen säljer bostaden, som om han hade ägt hela bostadsrätten redan från början.
 
  • Gilla
Mjolnir och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om bostadsrätten ägs av dödsboet, så är det ett arvsskifte som ni gör idag. Inte en gåva, inte en försäljning. Och ni skiftar ut hela bostadsrätten till en av dödsbodelägarna mot ekonmiskt vederlag till övriga. Ett helt normalt förfarande. Det uppstår ingen reavinstbeskattning vid arvskifte. Däremot så blir det reavinsskatt den dag arvingen säljer bostaden, som om han hade ägt hela bostadsrätten redan från början.
Bostadsrätten har stått på dödsboet fram till överlåtelsen, dödsbodelägarna - enbart föräldrarna, överlät bostadsrätten till ena syskonet mot en köpeskilling i överlåtelsekontraktet på 733k, som hen överförde till sina andra syskon då föräldrarna inte ville ha pengarna. Syskonen har aldrig stått som dödsbodelägare, kan det räknas som arvsskifte då? Angivna dödsbodelägare var enbart föräldrarna.

Du menar alltså att vi inte behöver göra något just nu? Och att syskonet som tog över bostaden ska redovisa ett inköpspris på 360 tkr och betala skatt på överskjutande belopp som blir vinst? Då tänker jag att de syskon som fick dela på de 733k betalar sin andel av den skatt som kommer uppstå, till syskonet som tog över bostaden.
 
Redigerat:
I tillägg till ovan, i överlåtelseavtalet från HSB så överlåter dödsboet sin bostad till ena syskonet, som ej är angivet som dödsbodelägare. Överlåtelseavtalet är i sin tur undertecknat av föräldrarna, dödsbodelägarna.
 
Skattar bäst som skattar sist. Håller med om att den rimliga ordningen är att man ser det som att föräldrarna avstår arv och att detta går vidare till nästa släktled.

Arvtagaren får då med sig en latent skatt om 82 tkr (säg 81 då, efter mäklarkostnader), vilken bör fördelas med 27 tkr per syskon, vilket innebär att de andra syskonen ska ha 340 tkr var, ungefär.

Så ja, de andra syskonen har fått lite för mycket givet underlaget.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skattar bäst som skattar sist. Håller med om att den rimliga ordningen är att man ser det som att föräldrarna avstår arv och att detta går vidare till nästa släktled.

Arvtagaren får då med sig en latent skatt om 82 tkr (säg 81 då, efter mäklarkostnader), vilken bör fördelas med 27 tkr per syskon, vilket innebär att de andra syskonen ska ha 340 tkr var, ungefär.

Så ja, de andra syskonen har fått lite för mycket givet underlaget.
Egentligen då, betraktat som ett arvsskifte så är den latenta skatten egentligen värderat pris 1100 minus inköpspris 360= 740k vinst x 0.22 skatt= 163/3= 54k per syskon egentligen?
 
Ja, det har du rätt i! Jag slarvläste och missad att den som tar över hade fått sin andel bordragen redan i ditt räkneexempel.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Ringde SKV men känns inte som att man kan få nått definitivt svar utan osäkerhet. Handläggaren kollade runt med lite kollegor och "tyckte" att det skulle upprättas en K6-deklaration "Försäljning Bostadsrätt" på dödsboet då dödsboet avyttrat en tillgång genom försäljning? Jag lyfte fram om det inte ska ses som arvsskifte, hon var osäker men tyckte inte det. Argumenterade utifrån vad ni har skrivit här.

Vad ska man göra nu då? Sjukt att inte ens de själva kan ge ett säkert svar...
 
Det kanske är läge att koppla in en jurist. Jag är inte jurist, men jag vet att liknande situationer brukar hanteras som arvskifte. Möjligt att det finns omständigheter här som påverkar åt andra hållet.
 
Är den såld så är den väl det. Att man hade kunnat skifta ut den är en annan sak.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är den såld så är den väl det. Att man hade kunnat skifta ut den är en annan sak.
Jag ser nu att det är oklart i första inlägget. Har överlåtelsen alltså redan skett? Om det då är redovisat som en försäljning till föreningen, så är det troligen försent att kalla det för arvskifte.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag gjorde samma tankefel. Plus att jag räknade fel. Dubbelfel. Måste man sluta delta i tråden då? ;)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Pratade med familjejuristerna på HSB som också tolkade det som en försäljning, de frågade hur avtalet var formulerat och det är ju rubricerat som "överlåtelse" med tillhörande "köpeskilling". De frågade om det nånstans förekom att det rör sig om arv eller gåva, men det gör det inte. Föreningen har också lämnat in kontrolluppgifter till skatteverket om att en överlåtelse inträffat, med angivna priser och så vidare, även i dessa uppgifter är det inte kategoriserat som arv eller gåva. Efter samtal med en andra handläggare tolkade denne det som en försäljning också. Sen är dödsboet äldre än 3 år vilket innebär att det ska skattas något annorlunda, 90 % av vinsten ska beskattas med 27 % vinstskatt, marginell skillnad på så litet belopp men men. Deklarationen görs i dödsboets inkomstdeklaration, som enligt skatteverket skickas ut med start idag, ihop med en K8 bilaga.

Känns som att pusselbitarna ramlat på plats nu i alla fall, så får vi hoppas det blir rätt till slut!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
I andra sammanhang så kan man ju skicka in en rättelse till Skatteverket, flera år i efterhand. Fast i det här fallet måste man kanske då backa affären även mot föreningen. Då kan det bli struligt.
 
H hempularen skrev:
I andra sammanhang så kan man ju skicka in en rättelse till Skatteverket, flera år i efterhand. Fast i det här fallet måste man kanske då backa affären även mot föreningen. Då kan det bli struligt.
Tänker du för att skjuta på skatten och göra det annorlunda? Vi sk*ter i det och betalar glatt så vi får det undanstökat istället haha :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.