Hej!
Ytterdörren i teak till vårat 70-talshus är i behov av lite kärlek. Jag tänker mig slipning och oljning. Men tröskeln är hårt åtgången av väder och vind. Sitter bland annat en kvartslist som delvis har försvunnit. Även en bit av tröskeln (tror jag det är) är delvis borta. Vi står lite handfallna och vet inte hur man gör med detta. Så min fråga är alltså: hur bör jag fixa iordning tröskeln till ytterdörren?
 
  • Slitet tröskelparti vid en ytterdörr i teak med skadad kvartslist och delvis bortfallen tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten trätröskel vid en vit ytterdörr med synliga skador och bortnött kvartslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten ytterdörrtröskel i teak med skadad kvartslist och delvis bortfallen tröskeldel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla på varuhusen . det finns färdiga trösklar till ytterdörrar, mät in alla mått som du har och vad som finns.
 
Börja med att slipa den! Jag har slipat några trösklar med en multislip, det tar en kvart och sen på med lämplig olja och blir mycket snyggt.
Börja med ordentligt grovt papper så det avverkar lite.
Har du ingen maskin skulle jag nog avvakta eller låna in en, men det går ju säkert att handslipa, även om det är mycket jobbigare...
 
Tack så mycket för era svar! Ska bli en tur till byggnaden för att diskutera vad av tröskeln ich listerna som behöver bytas och vad som kan fixas med slipning.
 
D
Hur gick det, vad gjorde du åt tröskeln
 
D Derbyboy skrev:
Hur gick det, vad gjorde du åt tröskeln
Tyvärr har det kommit en massa annat i vägen. Vi fixade i ordning dörren med slipning och olja men kom aldrig till tröskeln... Tack för påminnelsen! Får kanske bli vårens projekt. Men blev taggad på slipning och lackning eftersom vi blev väldigt nöjda med dörren.
 
  • Nyslipad och oljad trädörr i solljus med sidoljuspanel och räcke i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipad och oljad trädörr med vertikala linjer, till vänster ett frostat sidofönster, sedd genom ett svart metallstaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
D
Wow, blev snyggt.

Hur gjorde du med tröskeln. Den skulle man ju vilja ha lite stryktåligare än vad det blir med bar olja.
 
D Derbyboy skrev:
Wow, blev snyggt.

Hur gjorde du med tröskeln. Den skulle man ju vilja ha lite stryktåligare än vad det blir med bar olja.
Får
D Derbyboy skrev:
Wow, blev snyggt.

Hur gjorde du med tröskeln. Den skulle man ju vilja ha lite stryktåligare än vad det blir med bar olja.
Får tyvärr erkänna att jag fortfarande inte har gjort något år tröskeln...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.