Hej!
Jag ska bygga en kombinerad garderob, hylla och mysig sittbänk i ett barnrum.
Utmaningen är framförallt djupet som är 48 cm. Ikeas pax är 36 och 60.
Jag funderar nu på vilken lösning som är mest kostnadseffektiv och fin.

1. Att köpa och bygga med Pax 60 cm stommar. Blir mkt kapande och arbete och inte perfekt då lådor inte kommer kunna monteras. Eller Ikeas 36 och förlora utrymme.

2. Köpa Vedums dito som är 45 cm djupa men väsentligt mkt dyrare. Blir dessutom mkt bygge sedan för hyllkösningen.

3. Platsbygga allt i MDF. Vad kan priset tänkas bli?

4. Någon annan smart lösning?

Skickar med en liten skiss på hu jag tänker mig och mått.

Kostnadseffektivisering samt problemlösning med djupet vore så fint att få lite smarta tankar kring.

Stort tack!
 
  • Skiss av ett tomt hörn i ett rum med mättejp på golvet som visar planerad plats för möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk skiss av barnrum med måttangivelser för garderob och sittbänksprojekt, inklusive dörr och gasrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en garderobskombination med måtten 3 meter och utrymmen för sittbänk och hyllplan i ett barnrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Snickarkirre skrev:
Hej! Ja kapa om stommarna låter som väldigt mycket jobb å bökigt. Kanske bättre att platsbygga en egen då i sånt fall. Jag tycker det är snyggt att bygga i limfogskivor. Dom är relativt billiga på typ byggmax. [länk]
Stort tack Kirre!
Är dessa billigare är MDF och blir kvaliten lika bra eller bättre? Har förstått att MDF suger mkt färg men är lättare att jobba i.

Och en annan fråga. Om man vill beställa dörrar till egen garderob. Finns det några bra ställen att beställa ifrån? Många levereantörer gör bara till Ikeas stommar.
Med vänlig hälsning,
 
Dom är nog lite dyrare än mdf. Jag upplever iaf kvalitén bättre än mdf iom att det är trä så kan du ju till exempel skruva fast hyllplan direkt i själva stommen. Jämfört med mdf om du skruvar i stommen så kommer skruven inte dra lika bra. Så det går att göra lite smäckrare design. Jag upplever det som att hela konstruktionen blir stabilare. Dom suger inte lika mycket färg som mdf men jag tycker att det är snyggt att typ lasera limfogskivorna så att man ännu ser att det är trä. Men vill du ha helt släta, blanka ytor är det kanske bättre att köra på mdf. Mdf är lite mer lättarbetad men det är samma verktyg som krävs till både mdf å limfogskivor så det är ingen större skillnad. Åk förbi bygghandel så kan du känna på materialen.

Oj det var en bra fråga! Det går ju garanterat att beställa ifrån nått finsnickeri men då blir priset där efter oxå. Men du kanske kan kolla måtten på dörrarna på till exempel Ikea å tillverka din så att man kan köpa dörrar från Ikea och montera på dina stommar?
 
Har du kollat på ikeas Småstad? De finns både i 40 djup och och en djupare variant och sittbänk mm. Kanske går att använda som grund och sen bygga till det som behövs?
 
F HannaLL skrev:
Stort tack Kirre!
Är dessa billigare är MDF och blir kvaliten lika bra eller bättre? Har förstått att MDF suger mkt färg men är lättare att jobba i.

Och en annan fråga. Om man vill beställa dörrar till egen garderob. Finns det några bra ställen att beställa ifrån? Många levereantörer gör bara till Ikeas stommar.
Med vänlig hälsning,
Anpassa måtten så dom matchar ikeas stommer så kan du köpa dörrar där eller hos andra leverantörer som gör till ikea stommar
 
Tack Martin. Det låter som en potentiell tanke!
Vet du någon? Jag ringde Picky och Järfälla och dom säljer bara till pax och köksskåpen.
Med vänlig hälsning,
 
Vad finns på andra sidan dörrarna? Tänker på om det är en trappuppgång så behöver ljudisoleras eller så? Om inte vore det väldigt mysigt att ha sittbänken där så att du får en riktigt djup "koja". Om inte vore det ändå bra att utnyttja utrymmet för mer skrymmande förvaring. Galgar funkar ju inte att hänga på "rätt" håll i 40-garderober tex.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vad finns på andra sidan dörrarna? Tänker på om det är en trappuppgång så behöver ljudisoleras eller så? Om inte vore det väldigt mysigt att ha sittbänken där så att du får en riktigt djup "koja". Om inte vore det ändå bra att utnyttja utrymmet för mer skrymmande förvaring. Galgar funkar ju inte att hänga på "rätt" håll i 40-garderober tex.
Hej Anna! Du har helt rätt! supersmart tanke. Det är ett trapphus dock då detta är köksingång så jag tror jag kommer behöva isolera en del av ytan.
Mina utmaningar är såklart ekonomi (lätt att ett sånt här bygge drar ifrån), djupet och att jag har en välvd vägg som ställer till det för bygget.

Med vänlig hälsning,
 
Om det är trapphus så är garderob bättre än myshörna, kläderna i garderoben ljudisolerar så det räcker med en tunnare isolering. Platsbygg något med klädstång i nischen och se sedan vad som passar runt den tänker jag?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.