Hej vi har en liten sommarstuga utan toalett och dusch inne men med indraget vatten i kök.
Är det någon som på ett ungefär kan säga hur mycket det skulle kosta att göra ett enkelt dusch/toalettutrymmeVi ska själva göra det mesta av jobbet .Vi tänkte göra det intill huset vid ingången på utealtanen som ligger under tak.
Köket ligger Ca 2 meter från där duschutrymmet skulle vara.. Vi har en tvåkammarbrunn idag.
Vi kan tänka oss inhandla bättre begagnad toa och tvättställ . Räcker en tvåkammarbrunn?
Huvudsaken att möjlighet finns till dusch o toa inne.
YS
 
Jag är ganska säker på att en vattentoalett kräver trekammarbrunn. Förbränningstoa är bra men ganska dyr.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E Expansionskärl skrev:
Vi tänkte göra det intill huset vid ingången på utealtanen som ligger under tak.
Pratar du om en utbyggnad eller en ny fristående byggnad. Jag har lite svårt att se bilden framför mig.
 
E Expansionskärl skrev:
Hej vi har en liten sommarstuga utan toalett och dusch inne men med indraget vatten i kök.
Är det någon som på ett ungefär kan säga hur mycket det skulle kosta att göra ett enkelt dusch/toalettutrymmeVi ska själva göra det mesta av jobbet .Vi tänkte göra det intill huset vid ingången på utealtanen som ligger under tak.
Köket ligger Ca 2 meter från där duschutrymmet skulle vara.. Vi har en tvåkammarbrunn idag.
Vi kan tänka oss inhandla bättre begagnad toa och tvättställ . Räcker en tvåkammarbrunn?
Huvudsaken att möjlighet finns till dusch o toa inne.
YS
Generellt kan du räkna på ca 5000-10000 kr/kvm om du bygger själv.
Bygger du om ett utrymme ni redan har kan de ju bli billigare, å andra sidan kräver just ett duschutrymme en massa saker som fördyrar jämfört med den generella beräkningen.

Om ni skall installera WC så krävs rening efter trekammarbrunnen. Löser ni det med torrtoa/förbränningstoa etc så kan nog den existerande 2-kammarslösningen räcka. Det beror nog lite på kommunne, men rent generellt behövs iaf rening om man har WC:
https://www.hallstahammar.se/boende...pp/vanliga-fragor-och-svar-om-enskilda-avlopp
 
Ett sätt att slippa tätskikt och liknande besvärligheter är att sätta dit en duschkabin. Om du sedan kör med urinseparerande toalett, så behövs heller inget komplicerat avlopp, men du måste kunna förvara fekalierna i 6 månader och sedan ha plats att gräva ner dem.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Pratar du om en utbyggnad eller en ny fristående byggnad. Jag har lite svårt att se bilden framför mig.
Vi ska bygga mot husväggen utanför ytterdörren uteplatsen är under tak på den sidan.
 
Ska man vara noga också bygglov och anmälan gällande en vattentoa och rening av avloppet, tvåkammare ni har idag kommer inte att godkännas.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ska man vara noga också bygglov och anmälan gällande en vattentoa och rening av avloppet, tvåkammare ni har idag kommer inte att godkännas.
Det blir nog en kemtoa eller nåt .
Duschkabin kanske är enklast.
 
  • Gilla
Ortega62
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.