Har pratat med två larmbolag till ett nybygge. Ena säger att det räcker med 3 vibrationsdetektorer, entrédörr, förrådsdörr och altanskjutdörr, medan den andre säger 11, ytterligare 8 för alla öppningsbara fönster. Vad säger ni, hur många behövs det?
 
Allt ifrån ingen till alla öppningsbara dörrar/fönster.

Varför väljer ni att installera larm?
Varför väljer ni ett larm uppkopplat till larmcentral?
Exakt vilken nivå av skalskydd vill ni ha?

Hur lätt är det att forcera/öppna fönster/dörr?

Hur ligger fastigheten, synlig/dold?


Tror det är större risk för brand än inbrott.

Hur har ni tänkt med branddetektorer?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag har på alla dörrar (inkl. garage) och de öppningsbara fönster som är på klättringshöjd. Hade nog inte satt på fönstren om jag installerat nu. Rörelsedeckarna på nedervåningen hade fått räcka.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Allt ifrån ingen till alla öppningsbara dörrar/fönster.

Varför väljer ni att installera larm?
Varför väljer ni ett larm uppkopplat till larmcentral?
Exakt vilken nivå av skalskydd vill ni ha?

Hur lätt är det att forcera/öppna fönster/dörr?

Hur ligger fastigheten, synlig/dold?


Tror det är större risk för brand än inbrott.

Hur har ni tänkt med branddetektorer?
Kommer bo i ett väldigt lugnt område men ändå varit två inbrott för några år sen. Huset är synlig men kommer skymmas av 2 m häck runt om. Kommer ha tre branddetektorer.

Tycker det är värt att betala Verisure 2 000:- för installation och sen 429:-/mån för den lilla extra tryggheten. Har nu Verisure i lägenheten, där behovet är ännu mindre, men gillar att kunna se om man glömt stänga dörren och sover bättre när man vet att det är larmat.
 
K Kane skrev:
Jag har på alla dörrar (inkl. garage) och de öppningsbara fönster som är på klättringshöjd. Hade nog inte satt på fönstren om jag installerat nu. Rörelsedeckarna på nedervåningen hade fått räcka.
Det står ingen rörelsedeckare med i offerten men är videodetektor densamma?

Skärmdump av en offert för larmtjänster inklusive priser och larmutrustning såsom rökdetektorer och kameror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alex Holmén skrev:
Det står ingen rörelsedeckare med i offerten men är videodetektor densamma?
Ja (i alla fall mina, jag har inte Verisure).
Skall du verkligen ha Verisure? Många som klagar på kostnaderna.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ja (i alla fall mina, jag har inte Verisure).
Skall du verkligen ha Verisure? Många som klagar på kostnaderna.
Tycker 429:-/mån är prisvärt och de är smidiga
 
A Alex Holmén skrev:
Kommer bo i ett väldigt lugnt område men ändå varit två inbrott för några år sen. Huset är synlig men kommer skymmas av 2 m häck runt om. Kommer ha tre branddetektorer.

Tycker det är värt att betala Verisure 2 000:- för installation och sen 429:-/mån för den lilla extra tryggheten. Har nu Verisure i lägenheten, där behovet är ännu mindre, men gillar att kunna se om man glömt stänga dörren och sover bättre när man vet att det är larmat.
Hur stor är bostaden?
Hur många våningar?
Hur är planlösningen?

Tre rökdetektorer är lite för en villa.


Vi har ett egetköpt larm, Vanderbilt SPC, som är kopplat till våra egna telefoner, går även att koppla till larmcentral för ca 100-150kr/månad.

Vi har enplansvilla med källare, 100+100, med vidbyggt garage.
Jag har satt magnetkontakt på alla dörrar (5 st), har fyra rörelsedetektorer, larm från vattenfelsbrytaren, 10 st rök-/värmedetektorer.
Alla har sin egna larmingång, allt trådat.
Kan se exakt vilken enhet som är aktiv via appen i telefonen och via manöverpanelerna.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Planritning av en våning på 164 kvm som visar rumsuppdelning och mått, lämplig för diskussion om säkerhetssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

164 kvm och en våning.

Är det inte bättre med vibrationsdetektorer än rörelsedetektor, då går ju larmet innan tjuven ens kommit in? Plus kan se på appen ifall man glömt stänga fönstret

VVS firman har satt in ett skydd där vattnet stängs av vid läckage.

Vad har du fått betala för allt inkl installation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.