Vilken skulle ni säga är den optimala skruvdagaren för att bygga en altan? Vilka krav bör man ställa på en sådan skruvdragare?
 
Oj vilken "can of worms" du öppnar här. Blir nog en lång tråd...

Börjar väl med några väldigt spontana tankar.
  • Minst två batterier så man inte tvingas till oönskad paus.
  • Kännas bra i handen. Alla dragare passar inte alla rent ergonomiskt.
  • Lätt. Altanbygge är inget tungt jobb och man vill inte släpa runt en monsterdragare.
  • Batterikompatibilitet med eventuellt övrig elverktyg.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nu gällde det specifikt just ett altanbygge och då duger i princip vilken som helst. Undvik gärna de allra billigaste och välj ett välkänt fabrikat är väl tipset. Två batterier är bra.
Du borde kunna hitta en duglig maskin för nån tusenlapp på kampanj.
Om du har planer på fler projekt och bygga vidare maskinparken så är det bra att redan från början snegla på bra kvalitet som Makita, blå Bosch etc.
Men är det bara ett altanbygge så kan du gott nöja dig men nån grön Bosch, Ryobi eller liknande i mellansegmentet.
 
  • Gilla
lomvin och 1 till
  • Laddar…
Bygga en altan är ju ett rätt stort spann, skruva trall så gillar jag min knack bosch 10v, den drar inte i skruven för hårt om man ska smyga ner det där lilla sista.
Skruva ihop stommen så vill jag nog ha makita 18v knacken även om lilla boschen har fungerat bra även där men då har jag 2 batterier
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Knack verkar trevlig och står med på min villhöverlista, men de låter ju en del så beroende på hur nära grannar man bor etc kanske man för grannsämjans skull inte bör nöta timme efter timme de första varma vårkvällarna och helgerna.
Å andra sidan är det kanske ett hyfsat begränsat projekt i tid att det kanske inte spelar så stor roll.
 
  • Gilla
Mikael Rutqvist och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle inte köpa en, utan 2 st, ett kombokit med skruvdragare (borrmaskin enligt mig) och slagskruvdragare.
En att skruva med, och en att borra med helt enkelt.
Sen skulle jag välja Makita eller Hikoki för bästa känsla/finlir.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vilken skulle ni säga är den optimala skruvdagaren för att bygga en altan? Vilka krav bör man ställa på en sådan skruvdragare?
12V med 2 batterier.
Ev. knack för stommen.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Håller med tidigare men med liten modifikation kring borrning. Byggde två altaner förra året, ädelträ så krävde förborrning. Borrning upp till 8 mm görs också smidigast med slagskruvdragare och borr med hex-fäste då den har ungefär dubbla varvtalet mot de flesta borrmaskiner.
Hikoki WH36dc och -db är mina favoriter.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tusen tack för tipsen!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag förespråkar en maskin med djupanskag för skruvdragning, då är man nästan lika snabb som med skruvautomat.
Det blir snyggt också när skruvarna är dragna exakt lika djupt.
Festool har till sina dragare, kanske också finns hos andra märken med?
 
bulleribock bulleribock skrev:
Jag förespråkar en maskin med djupanskag för skruvdragning,
Du har inte en länk eller bild på mer exakt det du syftar på med djupanslag?
 
  • Gilla
Mikael Rutqvist
  • Laddar…
Förespråkar Panasonic 18v, de verktygen tål tom att hamra med när man glömt hammaren :rofl:
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har inte en länk eller bild på mer exakt det du syftar på med djupanslag?
De har några olika
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.