Har just börjat första strykningen av våra nya innertak av trä, som jag ska måla med matt vit linoljefärg.

Men jösses vilket vidrigt jobb! Färgen rinner nerför penseln och handen nästan med en gång, och man gör knappt annat än att torka av på trasa.

Finns det några tips om hur jobbet kan bli mer uthärdligt??
 
Diskhandske som man viker upp en liten krage på skaftet hjälper en del. :)
 
man kanske kan rolla ut färgen med rollern först och sedan efterstryka med pensel. Det finns förlängningsskaft att köpa till rollern
 
Linoljefärg skall ju dessutom läggas på väldigt tunt... Som en målarmästare sa:
- Det ska vara mer färg kvar i burken när du slutar, än innan du börjat!
 
Fast det gäller inte den matta linoljefärgen. Den kan och bör läggas mycket tjockare än vanlig linoljefärg.
 
Några vänner till sprutade på den vita färgen i taket. Dock vet jag inte vilken färgtyp det var.
 
vira lite hushållspapper runt skaftet och bytt den ofta ...
Stryk ut men ej tryck ut färg ur pensel ;).
gaia
 
Tips 1: Roller eller pensel med ett förlängningsskaft.
Tips 2: Ta en gammal gummiboll i handbolls-storlek. Dela den på mitten efter ekvatorn. Gör ett hål i sydpolen och kör igenom penselskaftet. Nu rinner färgen ner i bollen i stället för in i ärmen.
 
Tips 1: Hyr in någon för jobbet. Takmålningen var det enda målningsjobbet vi inte gjorde själva i huset - och vi ångrar oss inte ett dugg...

Tips 2: Använd kvalitetspenslar. Bra rundanstrykare från Ottossons, Gysinge eller Gnestapenseln kan hålla rätt mycket färg utan att rinna - även upp-o-ner.
 
andersmc skrev:
Tips 2: Ta en gammal gummiboll i handbolls-storlek. Dela den på mitten efter ekvatorn. Gör ett hål i sydpolen och kör igenom penselskaftet. Nu rinner färgen ner i bollen i stället för in i ärmen.
Riktigt bra tips som jag ska lägga på minnet. Kommer faktiskti ihåg att jag målade taket i ett hönshus så för typ 25 år sedan, men hade helt glömt bort knepet. Nu är minnet uppfärskat :)

/alacs
 
Vet inte om din färg går måla med roller, men efter att jag gjort som du, enbart pensel lärde jag mig detta:
Först rolla ett par meter ca en halvmeter prett, och sedan ta allt med pensel, både springor och panel alltså. Rollar man mer torkade färgen, så gick inte pensla ut, alltså var sambon inte till hjälp, man rollade mycket fortare än pensla, jag gjorde allt själv till slut för att få en jämn hastighet på målandet.

Så gjorde jag med vårt paneltak, gick ändå mycket fortare än att enbart köra pensel. Jag målade med vanlig grundfärg föratt få den matta utan vi ville ha, nästan kritig.
Ca 60 kvm nu målat, tar sin tid!

/ Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.