prototypen prototypen skrev:
Var skulle det bli glipa?

Men det du frågar efter heter nog sticksåg, fast det ser trångt ut mot övre brädan.
Då får man bygga dit en bräda så sågen får bra stöd.

Handsåg är fullt möjlig också.

Eller lossa den övre(den kan hänga kvar i plåten) och bryt bort den undre.

Det finns bara möjligheter som du ser.

Protte
Nyfiken att höra hur du menar att lossa den övre brädan… hur brukar den undre fästas? In mot huset eller i underkant på den övre brädan? Mvh rookie
 
Den undre/inre kan vara spikad i rote och den yttre/övre spikad i den undre.
Protte
 
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
Vår sommarstuga har nya vindskivor, gjorda av förra ägaren som sågat ut detta mönster i nedersta skivan. Vi har en idé om att försöka såga bort den vågiga kanten och ”skarva” vindskivan bakom för att 1) få rakare linjer 2) slippa riva ner och byta alla vindskivor.
Vilken typ av såg behöver jag för att kunna såga ”på plats”? Multisåg?[/

alla svar är så fel här // snickarn . Bort med plåten och den övre brädan innan du kan riva bort den undre fula halvmåne vindskivan:) köp en ny bräda . 22x någonting normalt på villor kör man den undre 22x195 x sen nästa på 22x170 , för 170 brädan ska gå ner typ 3cm på den första så det blir jämlikt fördelning. Där spikar du också i den första. Men i ditt fall är dem kanske 120 mm ? Kan inte se riktigt .
 
kan jag återanvända den yttre brädan då menar du? Och bara byta ut halvmånebrädan?

vissa har ju bara en bräda - fungerar det inte att såga bort halvmånen och ha en kortare underbräda? För att slippa meck med att ta bort allt?
 
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
kan jag återanvända den yttre brädan då menar du? Och bara byta ut halvmånebrädan?

vissa har ju bara en bräda - fungerar det inte att såga bort halvmånen och ha en kortare underbräda? För att slippa meck med att ta bort allt?
Nu har det väl gått 5 mån sedan du startade tråden? Vindskivor på enplanshus byter man på lördagförmiddagen om man har nån som hjälper till och håller i.
Vänj dig vid nuvarande utseende eller lej bort jobbet om du inte klarat det själv på ett halvår.
 
Det är ju ett mysjobb man gör på en vårdag. Klart det inte är färdigt än.
 
  • Gilla
Hampus Chenon
  • Laddar…
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
kan jag återanvända den yttre brädan då menar du? Och bara byta ut halvmånebrädan?

vissa har ju bara en bräda - fungerar det inte att såga bort halvmånen och ha en kortare underbräda? För att slippa meck med att ta bort allt?[
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
kan jag återanvända den yttre brädan då menar du? Och bara byta ut halvmånebrädan?

vissa har ju bara en bräda - fungerar det inte att såga bort halvmånen och ha en kortare underbräda? För att slippa meck med att ta bort allt?
Bara såg bort brädan , inte så kul o stå på den höjden å såga bort den . Sen ska du såga rakt också ;) är du van vid såg? Allt är spikat i varandra finns inga genvägar.
 
Vad menar du? Hampus..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.